Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Serverový linux na osobním počítači, aneb Bez starostí do roku 2032 - Část 1

Aktivní podpora devítkové verze rozhodně nekončí v roce 2023, opravíte si to . Jo a mimochodem, jedenáctky se dají nainstalovat i na "unsupported" hardware...

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Ad 2023 - opraveno, děkuji za upozornění.

Ad Windows 11 - Toto řešení byste doufám neoznačil za bezúdržbové :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ne ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Windows 10 potažmo Windows 11 jsou komplexní operační systémy, které obsahují všechno, co domácí uživatel potřebuje. Samozřejmě tu máme nějaké doinstalace jako je herní klient Steam, někdo si doinstaluje nějaké ty utility typu MSI Afterburner anebo z jiného soudku 7-zip. K nějaké herní klávesnici, myši, volantu, gamepadu máme obslužný software, kde si můžeme jako domácí uživatelé také lecos naklikat a vyšperkovat si to. Dál tu máme aplikace pro Netflix a další podobné služby. Prostě ve výsledku si domácí uživatel pořídí dle návodu linux a bude čumět jak puk, co s tím.

Jinými slovy tohle není ani náhodou řešením jako náhrada Windows 11.

Přesto bych linux pro domácího uživatele na základě vlastní zkušenosti nezavrhoval, ale na rovinu je třeba říci, že bude potřeba podobně výkonný hardware jako na Windows.
Zájemci o linux se budou muset připravit na to, že na linuxu prostě úplně všechno nenaklikají a čím do více obskurního distra půjdou, tím víc budou psát příkazy do bashe nebo to tím dříve vzdají.
Takže určitě doporučuji velké distro: osobně preferuji Debian, případně bych byl i pro Arch, ale pro někoho může být jednodušší Fedora a Ubuntu.
Pokud chcete víc klikat než psát do bashe, tak jako grafické prostředí je nutností GNOME nebo KDE, maximálně je jakžtakž použitelný Cinnamon.
Nejdůležitější je neposlouchat linuxové fanatiky a nečíst povrchně psané články na webu, kde vás víc zmatou než poradí.
Pamatujte, že na linuxu vytváří většinu věcí komunita a čím je projekt větší, tím má víc vývojářů a obvykle je méně zabugovaný a více komplexní.
Proto například nedoporučuji různá jednoduchá grafická prostředí linuxu, která jsou často "one man show" a při dnešní komplexnosti linuxu, vám tam 2/3 věcí stejně nebude fungovat a ve výsledku vás to akorát od linuxu odradí!

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Netflix na linuxu funguje a stejně i ta příšernost Teams, která nahrazuje zabitý Skype. HW je možný i slabší než na Win10/11. Např. Lubuntu je snesitelné i na HDD a i když to dnes nemá moc velkou hodnotu, tak jako důkaz vyladěnosti to stačí.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Lubuntu, jako derivát Ubuntu, má problém se Snapem (Firefox a další integrovaný SW). Na HDD peklo. Netflix běží na Linuxu kolik? 720p? 480p? A samozřejmě jen v Chrome a derivátech. Myslím, že některá videa mají úroveň bezpečnosti, že ani nejdou spustit. Teams pro Linux skončil, ale funguje ten v prohlížeči a stejně jako u Messengeru udělala komunita wrapper, takže není jako karta v prohlížeči a jde minimalizovat do ikony v traybaru (akorát na GNOME je blbý, že se musí pořešit dvojité odklikávání notifikací). Jinak odlehčená distribuce stejně končí na webových stránkách a Electronových aplikacích (ty jsou stejně pomalé, jako kdybyste měli plnotučnou distribuci).

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Teams pro Linux v neofiko Flatpak variantě mi ale jede suverénně nejlíp ze všech různých platforem, kde Teams provozuju.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Zadání:
"Vzhledem k použití, které obnáší přečtení zpráv a mailů, správu bankovnictví a občasné vytisknutí nějakého toho dokumentu by byl nový počítač zbytečný. Ideálním řešením je tak v takové situaci Linux."

vs. tvoje stupidní argumentace:
"... co domácí uživatel potřebuje. Samozřejmě tu máme nějaké doinstalace jako je herní klient Steam, někdo si doinstaluje nějaké ty utility typu MSI Afterburner anebo z jiného soudku 7-zip."

"Trochu" jiný use case, ne?

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Tohle je jen teoretická konstrukce linuxového fanouška. V praxi žádný takový use case samozřejmě neexistuje. Tihle lidi mají dneska smartphone s Androidem, který tohle řeší. Pokud vůbec máš počítač, už to tě jasně definuje do pokročilejší skupiny uživatelů a tyhle uživatele před podobnými články varuji, protože to končí jejich rozhořčením. Přitom linux se dá, ale jako klikací uživatel chceš a potřebuješ minimalizovat bash a to jde jen tak, jak popisuju!

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Znám dost lidí, který stále používají tlačítkový telefony a běžně s počítači pracují.
Ze své bubliny vím, že takové "use cases" existují. Někteří lidé nepotřebují o mnoho víc než prohlížeč.
A co se týče příkazové řádky a bashe, to je pro správce počítače mnohem lepší než klikátka. Pokud na daný počítač nemůžeš ani vzdáleně, je mnohem jednodušší předat řádek textu, než vysvětlit, co se má odklikat.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Vážně jsi v jednom příspěvku kritizoval, že ne vše jde naklikat, abys následně doporučil Debian (nebo Arch)?

Vím, že jsi používal dlouhodobě *Ubuntu, pak tě naštvalo (což nemůže být překvapením) a začal jsi pařit a vrátil ses k Windows. Dosud v cajku. Ale probůh, to opravdu tuhle svojí zkušenost a zklamání z Ubuntu vážně převlékáš do takovýchto příspěvků? Tohle je vlastně největší důvod, proč lidi od Linuxu odrazuji → musí se nejen naučit jiné postupy, ale také v některých situacích přemýšlet, což je nepřekonatelná hranice pro většinu z nich. Výsledkem bývají přesně taková tvrzení, jako jsi předvedl ty nebo spousta dalších diskutujících na toto téma nejen tady.

Konec Windows 10 bude pro linuxová fóra nesrovnatelně vetší peklo, než byl konec WinXP...

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Píšu, že já používám Debian a případně bych zvolil Arch, ale pro lidi může být jednodušší Fedora nebo Ubuntu! Je to právě z důvodu naklikání.

Nicméně Ubuntu a myslím i Fedora používají SNAP, což je systém, který bychom na Windows mohli přirovnat k Metro aplikacím (UWP). Ty na Windows nejsou příliš oblíbené.
Přitom vykopat to z těch systémů potřebuje hodně příkazového řádku, takže pak je jednodušší rovnou začít na Debianu. :-)
Kdo ale se SNAPem problém nemá, asi je Ubuntu nejednodušší vstup do linuxu.

---
Mám jeden PC s Debianem, jeden s Windows 10 a jeden s Windows 11. Určitě do konce roku nebudu od Windows 10 odcházet a třeba budou na komunitní bázi fungovat aktualizace dál. Platit Microsoftu nehodlám. Jestli nakonec ahradím Windows 10 novějšíma Windows nebo linuxem (Debian), nejsem rozhodnut. Obojí má své pro a proti.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Oprava: Ubuntu používá SNAP, Fedora FLATPAK.
Oba balíčkovací systémy jsou podobné zběsilosti jako Windows UWP a jsou i podobným bezpečnostním rizikem, neboť knihovny aplikací se nesdílí. Sdílení je výhodné, neboť při bezpečnostní chybě prostě updatujete knihovnu v systému a víte, že je to ok. Ale u těchto systémů nemáte co updatovat, musíte čekat na update každé té aplikace zvlášť a pokud to nějaká neupdatuje, prostě máte v PC díru.

Samozřejmě nesdílení knihoven bobtná velikost programů na disku a tu mnohdy více než dvounásobně pro každý program.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bude to ale asi nejjednodušší cesta jak používat konzervativní systém a aktuální aplikace.
Narazil jsem u dvou - Discord a Zoom. Dá se to obejít tím, že se používají verze v prohlížeči, ale ty mají také svá omezení.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na druhou stranu na Windows používá UWP Microsoft a velké firmy, kterým Microsoft zaplatil. Obvykle to jsou obslužné aplikace ovladačů - grafiky, základní desky, ....
Takže UWP se na Windows nedá zcela vyhnout, ale potkám se s ním výjimečně. :-)

Discord a Zoom používám obojí v prohlížeči, aplikaci nepotřebuji.

Přijde mi, že na linuxu je tlak na SNAP respektive spíš FlatPak o dost větší.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Webové aplikace jdou spouštět jako desktopové - technologie PWA (Progressive Web App). Naproti tomu s UWP mám špatnou zkušenost: Dell udělal ovladač pro Alps touchpad jako UWP a Win32 ovladač byl jen přesměrování. Ten UWP ale z MS Store smazal, takže teď nemám žádný ovladač, přesněji control panel (např směr skrolování).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zrovna minulý víkend jsem si vytvořil flešku s aktuální LTS Lubuntu pro jeden PC s Windows 7. Nehodlám kvůli redmondským kurvítkářům vyhazovat tichounký PC mimo jiné s bezchybně fungujícím Gelidem Tranquillo, který by toho Athlona II X2 uchladil i bez namontovaného 12 cm větráku.

Celý PC je postavený tak (mnou), že plná zátěž je hlučností téměř neodlišitelná od nicnedělání, však jsem ten PC kdysi dávno stavěl pro sebe, pak byl x let u jednoho příbuzného a dnes u druhého a stále neví co jsou to pazvuky starých PC a nových natožpak starých notebooků.

Chvíli jsem přemýšlel, že bych PC jednoduše vyměnil za jeden co mě tady leží s Win10, jenže to by bylo jen odkládání problému. Linux je elegantní řešení min. pro stará PC. Když čtu zprávy o Win12, tak nelituji ani sekundy s tučňákem.

Díky za tip na alternativy k Rufusu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Před 2 měsíci jsem oživil hodně starý laptop s 3 GB RAM instalací Desítek 32bit. Cílový uživatel potřebuje Windows-only věci a taky se nechce přeučovat. O aktualizace aplikací se nebojím. Pro srovnání: Chrome, Firefox, Edge, Steam, Epic, Teams atd. podporovaly Sedmičky do 1.1.2024.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To musí být pecka ztrácet čas s již odepsanými Win10 a ještě na 3 GB RAM. Ten můj PC s Athlonem má aspoň 8 GB RAM a dedikovanou grafiku k tomu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 mají podporu do 13. 1. 2032.
Tak to ten Linux nic moc.
A i to se mi zdá málo.
6 let uteče jak voda a bude to třeba řešit znovu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pamatuji, jak komunita prodloužila život XPček vytvářením balíků aktualizací z Windows Server 2003, který byl stejné jádro. Podle mě bude něco podobného s IoT verze --> desktopová.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

asi se nepamatujete nejlíp, win server 2003 vycházel z xp-64bit, ale ty měly s tehdejšími xp společný jen vzhled.
jiné servicepacky, jiné aktualizace, jiné (chybějící) ovladače.
doma by si to nainstaloval jen šílenec.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Windows 2003 Server x86 vyšel April 24, 2003 a Win XP x86_64bit až April 25, 2005.

Windows 2003 Server x86 byl postaven na novější code base vycházející z WinXP. Blízkost těchto systémů naznačuje i vnutitelnost XP ovladačů.

Jel jsem na Windows XP 64bit (před příchodem Vista 64), nevýhodou jejich společné báze s Windows 2003 64bit byla, pokud si dobře vzpomínám, například absence Bluetooth stacku a obecný nedostatek ovladačů pro periferie.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Komunita nic neprodloužila.
Úpravou registrů (jedna položka) se XP hlásili jako IOT.
A dostali LTSC aktualizace.
Chvíli jsem to provozoval...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mate nejaky postup, jak to legalne provozovat doma?
Protoze pokud vim, na LTSC potrebujete smlouvu s Microsoftem. Muzete koupit druhotnou licenci, ale bez te smlouvy vam bude prd platna.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ltsc licence si koupíte na netu.
ta s delší podporou je "iot", možná by šla aktivovat přes ms udělátka, na konci ledna o tom vyšly všude články.
doma vás asi nějaká smlouva s microsoftem nezajímá, už za ten opruz co má s aktivacemi určitě ne.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo, doma je licence úplně fuk.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jestli chcete legální OS, tak Linux.
Nebo nový HW s OEM licencí.
Cokoliv jiného bude hrozně drahý (drahý = špatný poměr výdaje/užitek).
Nebo v šedivé zóně jako ty druhotný licence.
Já používám IOT + script MAS. Legálnost neřeším.
Dostanu použitelný OS, který neotravuje s Xboxem, hláškama o konci podpory, s AI kravinama,...
Jen je třeba aktivovat starý dobrý prohlížeč fotografií, protože ten nový tam není.
A nastavit 'Heslo je platné stále'.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Doporučujete (nepriamo) legálny OS, ale sám ho nemáte. Sranda. W10 nebude mať problém ani 2 roky po konci podpory. Kto nerozmýšľa na to na čo kliká, tomu nepomôže žiadna KB, kto rozmýšľa, s W10 bude fungovať tak dlho kým bude k dispozícii aktuálny, príp. použiteľný SW. Aj s W7 sa dalo nejak fungovať odhadujem pred 2 rokmi (3 roky po konci podpory) ak človek nechcel najnovší Adobe Premiere, alebo Sony Vegas. Načo dnes riešite (ne)podporu W10, keď je ešte čas asi pol roka? AI kraviny vo W10 nemám, oznámenie o konci podpory som ešte nevidel a ak bude, určite bude zaškrtávatko "viac nezobrazovať". Ktorý nový zobrazovač fotografií vo W10 IoT nie je? Hádam väčšina si do Win dá 3rd party SW. Skrátka kto premýšľa, nemusí ešte dosť dlho vo W10 riešiť podporu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Máte pravdu že v praxi to takto běžně funguje.
OS bez záplat i několik let.
Ale bohužel existují zero-click zranitelnosti.
A proti nim jsou aktualizace jedinou obranou.

Takže ano. Doporučuji raději porušit licenci, než provozovat OS bez záplat.

Já mám PC i NTB s Ryzenem, takže jsem přešel na Win11 legálně s plnou podporou.
A to jsem docela socka. AM4 deska + APU + RAM stojí v bazaru pár tisíc. Notebook měl štěstí že jsem koupil ZEN 2.
Starý NTB s první i7 mám v šuplíku a C2Q jsem věnoval kamarádovi.

"Načo dnes riešite (ne)podporu W10, keď je ešte čas asi pol roka?"
Například PC u rodičů. Jedu tam párkrát do roka. A když tam jsem, tak poslední co chci řešit je PC.
Takových PC mám víc po světě.
Musí to být levné (starý HW), bezúdržbové a bezpečné (aktuální).
Přesně jak hlásá nadpis:
Bez starostí do roku 2032
Linux ideální. Win10 LTSC sice porušuje licence ale do 13. 1. 2032 to snad nikomu nebude vadit. Pak nejspíš už bude nutná obnova HW.
Dnes tam odvezu case. Zapojím. A na 6 let zapomenu že existuje.
Chtělo by to něco co by vydrželo 10 let. Ale to by chtělo nový našlapaný HW a na to nejsou peníze.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro reálné zranitelnosti vycházejí opravy i pro nepodporované Windows. Viděli jsme to s XPčkama i Sedmičkama.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo XP jednu aktualizaci dostali. Protože to bylo asi měsíc po konci podpory a piráti ji aktivně začali zneužívat.
Napsali o tom velká média, tak M$ ustoupil.
O sedmičkách nevím.
Neplete si Mainstream a Extended podporou?
https://learn.microsoft.com/en-us/lifecycle/products/windows-7

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nejde len o KB, ale aj o SW podporu. Keď o asi 3 roky budú prichádzať prvé obmedzenia, tak to žiadne KB nevyrieši. Čo dnes z Win XP ak by mal aktualizácie do dnes? Druhá vec ak SW firmy budú vydávať SW pre W10 viac rokov.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

S tím souhlasím.
A doplnil bych to o HW podporu.
Na světě je spousta použitelného železa (HW) který nemá podporu Win11. Dá se to obejít, ale už jsme zase v šedivé zóně.
To je Linux lepší volba.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bavíme sa o HW, ktorý W10 podporuje, ale W11 a čo s tým. Čiže kto má Core 1./2.. až 7. generácie, W10 môže mať donekonečna. Takže problém bude len a len SW podpora. Očakávam, že prvé obmedzenia SW vo W10 prídu asi o 3 roky. Dovtedy sa na aspoň Coffee lake dá našetriť.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Můj 14 let starý Intel v retro desktopu podporuje Jedenáctky. Jediný hard limit verze 24H2 je SSE4.2.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nie, ofiko nepodporuje. Min podporovaný HW je Coffee lake, Zen+ a zopár starších výnimiek.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nemluvím ofiko, ale s jakou sadou instrukcí je ten Windows zkompilován.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tohle je z pohledu bezpečnosti špatně.
Díra může být v CPU.
Podporovaný HW záplatu dostane.
Provozovat Win11 na starém HW je zoufalost.
Je to děravé a jako bonus pomalé.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro staré HW a SW se nevyplatí dělat viry. Plus webové prohlížeče jsou záplatované ještě mnoho let po skončení Windows (např. workaround pro chybu v CPU).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kolik virů jste napsal?
Právě že se to vyplatí.
Vir pro podporovány OS má životnost pár měsíců než ho aktualizace vypnou.
Aktuální prohlížeč vám je k prdu když OS neumí nové šifrování TLS a jede na starém SSL.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Problém se šifrováním mám jen na XPčkách. I Sedmičky umí aktuální. Případně použiješ Firefox, který má i vlastní. Viry cílíš na počítače, kterých je řádově více. Výdrž nečeká na update WIndows, ale na update antiviru. Ledaže bys cílil konkrétního uživatele/firmu, a to je vždycky custom.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

*ale W11 nie

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Linux bych mohl dát možná dědovi, kterej v životě neměl počítač v ruce. Tudíž začíná od nuly. Všichni ostatní mě s linuxem hnali někam.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Manzelka (takovy ten uzivatel, co konci nekde u skriptovai v eRku), babicka (nevysvetlila by rozdil mezi internetem a seznamem) i synovec (steam) - vsichni dostali Fedoru a nikdo z nich osypky.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Linux dobře funguje u základních nenáročných uživatelů (u nich ale musí být za zadkem někdo kdo ho administruje) a u silně pokročilých uživatelů. U těch mezi tím to obvykle bývá průšvih.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Zrovna manzelka i synovec jsou to "nekde mezi". Jen proste nejsou generacne v te blbe kohorte, co zavisi na MS specifickych vecech na desktopu a ziji z vetsi casti ve webovych aplikacich (a ty ostetni veci (R) pro ne casto na linuxu jedou lepe, nez by jely na win)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Pokud jedou hlavně na webových věcech tak jsou to z hlediska využívání systému základní uživatelé. Jinak v poslední době se začínám potkávat i s tím že relativně schopní aplikační programátoři (hlavně mlaďoši) jsou z hlediska systému docela mimo (netvrdím že je to špatně, každý umí to svoje)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Rocky je fajn, ale ako nahradu za win10 by som ho urcite nevnimal. To su dva rozne svety a su situacie, kedy nemozes menit windows za linux alebo linux za windows. Dnf!

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ja je menim bezne.
Windows mam na hrani, Linux na praci. Jenze ne vsechno jde hrat na Windows, a ne vsechno se da delat na Linuxu. Takze je stridam. Byt Linux vyhrava casove zhruba 38:2.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

a kdo uaruci, ze bude ecistovat v roce 2032?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Windows nebo Rocky Linux?
U toho Rocky Linuxu by mě to určitě moc nebolelo, kdyby nebyl Rocky Linux, určitě by byla nejaká jiná podobná distribuce, za kterou by se to dalo zaměnit, aniž by to uživatel poznal.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Taky se přidám, nahradit win linuxem... špatná rada. Taky jakožto rodinný it jsem prozatím zkusil linux jen na jednom nenáročném pc určeném jen na net a kolikrát už mě svrbí prst, že tam hodím zpět win. Paradoxně jsem u toho PC častěji než u těch s winem. Poslední wtf momenty se děly při povyšování verze na aktuální. Ouch. Zorin příště vynechám.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Za mě zásadní chyba je to, co podstrkují linuxoví fanatici lidem. "Tenhle PC už nestačí, Windowsy jedou jak šnek, tak tam hoď linux."
Já říkám NE! Linux je komplexní OS jako Windows a pokud chceme i GUI stejně komplexní, musíme uvažovat o KDE nebo GNOME a ty jsou stejně výkonově náročné. Takže když nestačí Windows, nebude stačit ani linux.
Ale jistě, že když má člověk linux v malíku, že si na něm dokáže vyladit i starší nevýkonné PC, ale nutnost znalosti bashe a linuxovým příkazů je tam zásadní.

Linux a Windows jsou prostě dva odlišné systémy a jediné rozumné je, řídit se aplikační potřebou. Linuxové aplikace asi nebudu provozovat přes cygwin na Windows a obráceně to samé přes Wine. Jestli používám multiplatformní aplikace, mohu si ozkoušet obojí a vybrat si, co mi vyhovuje víc.

Za zásadní informaci pro linux pozitivní považuji to, že docela dost her funguje na Steamu přes rozhraní Proton parádně i na linuxu, akorát je to na tom Steamu trochu skryté, ale jak to člověk objeví, tak potom už je jednoduché rozchodit hodně her na linuxu se stejnými FPS jako na Windows.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Aktuální situace dneska je ale trochu jiná. Máš PC, na kterých Windows běží svižně, ale W11 na ně normálně nenainstaluješ. Takže buď tam necháš nepodporovaný/neaktualizovaný Windows, nebo tam můžeš dát některou linuxuvou distribuci, která ti poběží nejméně tak svižně jak windows.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Ten Windows 11 bude dostávat aktualizace v rámci minor verze. Pro major verze Jedenáctek ho nainstaluje znova, ale mají podporu v překryvu (6 až 9 měsíců?).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Major mají support 24 měsíců tj prakticky se dají instalovat ob jednu

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"KDE nebo GNOME a ty jsou stejně výkonově náročné"
Existujú aj iné desk. prostrdia ako je KDE a GNOME. Takému IceWM stačí pods. menej ako W10. Aj Xfce žerie o dosť menej. 8 GB RAM vo freeBSD neviem bežne zaplniť.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Moje zkušenost je že u velké části pokusů o přechod na linux to dopadá stylem "podařilo se mi rozchodit všechno až na jednu věc ale ta jedna věc je natolik zásadní že jdu zpátky na Win"

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

@TOW - Díš pravdu. Klasicky SW rozlišení písma, "windows" tiskárny a skenery (ale takové láce s krátkou životností bych nekoupil) .... Obráceně; banky, pojišťovny, ... odepřou přístup pro starší verzi Windows, ale například 9 let staré Ubuntu 16.04 akceptují a přihlásí na účet. Starší verze Ubuntu jsem nemohl zkusit, nemám k dispozici.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jako dlouholetý uživatel Linux-dister od 1998 řešil jsem nedávno obdobně Windows 11 pro Asus lapťop 13 let starý. Během 1/2 hodiny nalezeno na netu řešení:
How to Install Windows 11 on Legacy BIOS without Secure Boot or TPM 2.0 by Parth Sawhney - 2024
https://allthings.how/how-to-install-windows-11-on-legacy-bios-without-s...
a použita "Method 2: Manually modify Windows 11 ISO files". Běhá od prosince 2024 OK. Jen klasický multi/dual-boot jen na jedné jednotce SSD se mi nepodařilo zprovoznit. Takže dokoupeno druhé SSD a Grub nabízí: Ubuntu 24.04, Windows 10 a z druhého SSD potom Windows 11.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jenže tím jsi problém vyřešil na rok, rok a půl. Budou ti chodit aktualizace jen v rámci verze. Další verze se už sama nenainstaluje, budeš muset znova řešit, jak to omezení obejít a doufat, že daný procesor MS neodepíše úplně, jak se stalo třeba s Core2.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ono se to možná vyřeší samo v ránci životnosti notebooku :-) A když ne tak přejet to z ISO instalačkou 26H2 není až tak velký problém.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud to půjde...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nebo instalovat Windows 11 Enterprise LTSC 2024, tam upgrade netřeba do října 2029
a nebo Windows 11 IoT Enterprise LTSC 2024 - tam až do 2034.
Samo to neřeší otázku, zda chromý prohlížeč nebo nějaká "nezbytná" appka za 2-3 roky nebude vyžadovat novější windows než 24H2. No, šance na dožití HW na Windows 11 LTSC je celkem vysoká.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Chrome, Edge, Firefox, Teams, Steam, Epic apod. podporovaly Windows 7 do 1.1.2024, takže bych se s (posledníma) Desítkama nebál.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

13 let starý PC ještě chápu, dáš k tomu lepší zobrazovadlo, ale ten 13 let starý laptop? To má tak 1280×800, na tom bych se už dneska netrápil.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

@Jon Snih - Musíme brát, že ne každý je na průměru příjmů a může si dopřávat. Zpravidla darované. Navíc starší užívají jen ke sledování dění na netu a nějaké diskutování. Bez tvorby. Například já stále občas zapnu komp ještě s Vista (desktop Fujitsu Siemens), a proč ne? Funguje.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Podle některých nízkopříjmových většina nedosáhne nejen na průměr, ale ani na medián ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V podstate každý si môže mesačne odložiť 5 €/125 Kč. Za 8 rokov je to 480 €/12k Kč, čo je dostatočná čiastka na použiteľný NB, aspoň z bazaru. Stačí oželieť maličkosti.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"V případě EuroLinuxu se mi nepovedlo dohledat volně dostupné instalační soubory, takže máme dalšího diskvalifikovaného." - uff, toto fakt napíše "ajťák"? Trvalo mi asi tak 15 sekúnd na doklikanie sa k ISO. Dokonca i cez úplne minoritné vyhľadávače ako Mojeek som sa k tomu dostal bez problémov.

Čím netvrdím že EuroLinux je dobrá voľba pre tento konkrétny prípad, ale...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Přiznám se, že jsem nečekal, jaké nepochopení vznikne absencí slova "aktuální".

Vzhledem k Vašim schopnostem ajťáka bych Vás rád poprosil o odkaz na aktuální ISO obraz - tj. verzi 9.5, neboť na tyto zastaralé (které jsem mimochodem také našel, a to i bez obskurního vyhledávače) jsem nepovažoval za vhodné vůbec odkazovat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

https://vault.cdn.euro-linux.com/isos/

Či použijem 9.4 alebo 9.1 je absolútne jedno - v čom presne má byť ako problém?

Predpokladám že je to len také uprsknutie, pretože neviete hľadať a teraz sa z toho chcete vykrútiť.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro pořádek:

- Přes provokativní charakter perexu je ze samotného článku dost dobře jasné, že Linux neinzeruji jako "zázračné řešení pro všechny", nýbrž jako řešení vhodné pro uvedený usecase.

- Uvedený usecase samozřejmě není pouhým teoretickým konstruktem liunxového fanouška, ale jde o realitu. Linux jsem instaloval již dvěma rodinným příslušníkům, kteří mají víceméně totožný usecase a nemají s ním žádný problém.

- Linux zásadně nikomu necpu a než jej někomu nasadím, důkladně se seznámím s jeho worflow, od které se vše odvíjí. Z toho důvodu ve většině případů instaluji Windows - především kvůli požadavkům na specifický hardware a software.

- LTSC řešením nepochybně je, ale v kontextu microsoftích ujednání je to tak trochu šedá zóna a tady nejsme na osobním blogu :-)

 

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V pořádku. Taky bych používal Linux, kdyby:
- mi fungovaly výpočty na notebooku s AMD iGPU (ROCm hlásí nainstalováno, ale po spuštění výpočtu spadne)
- mi fungovaly hry na retro desktopu s AMD dGPU (skoro všechny hry jsou přes WINE/Proton, a ten vyžaduje Vulkan nebo aspoň poslední verzi OpenGL - s experimentální podporou, co jede, jede rychle jako na Windows, ale půlka věcí pak zamrzne nebo nejde vůbec spustit; stabilní ovladač je historická verze OpenGL a žádný Vulkan)
- by IT v naší firmě dovolilo dát do domény Linux (stačí jen odkliknout, ale politika je, že Linuxu nerozumí, i na serverech umí jen klikat Windows)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

je fajn si to precitat, ale...
1. Defacto len instalovane balicky robia linux serverovy alebo desktopovy ;)
2. Windows 10 je mozne aj pre bezneho uzivatela bez LTSC verzie pouzivat aktualizovany do 2032 bez problemu. Jedine je nutne mat legalny kluc. nie lokalne aktivoivany.
3. neviem ci je rocky zrovna najvhodnejsie distro. skor nieco co ma semi rolling alebo rolling update.
4. taktiez nieco menej problematicke s grafickymi kartami

a pod.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Rolling je super pro techničtějšího uživatele a lidi, co pravidelně aktualizují. Lidé, co ale nechávají aktualizace vyhnít, si tím můžou při updatu po čase systém hezky rozbít. Tady má point-release pořád svoje místo, neb je aspoň teoreticky víc robustní.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ad 2. Jak? Podpora Win 10 skončí 2025, takže žádný update sám nepřiteče. Budeš je někde stahovat z LTSC verze a doufat, že půjdou nainstalovat?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jako jsme to dělali s XPčkama.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

XP stačilo zápisem do registru změnit na embeded a jelo se 3 roky dál. O žádném takovém triku na Win10 zatím nevím kromě změny licence na LTSC.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dočkej času. Zatím Desítky jedou s podporou.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

uz je. legacy update. podporuje od XP po 11.
zmeni to root certifikate a ide sa s legalnou licenciou dalej

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

nie, staci mat stiahnuty certifikat.
Legacy update.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

EL-klony normálně na desktopu používám (sice preferuju Alma Linux, ale whatever), nicméně BFU bych to nedoporučil a rozhodně ne jako náhradu Windows. Instalace a repozitáře EL jsou hoodně minimalistické a valná většina balíků je v EPEL (co ale spravuje Fedora komunita a tam není garantovaná podpora pro všechny balíky po celý life-cycle dané verze EL). Plus kodeky se musí ručně instalovat z RPM Fusion (+ pokud má člověk Nvidia GPU, tak i ovladače) a dodatečně povolit Flatpak.

Pokud bych měl volit LTS distro pro BFU, spíš bych doporučil Debian (kde se dodatečná repa povolují snáz), Ubuntu LTS (byť Ubuntu mi kvůli snapům na stroj nesmí ani přijít), případně openSUSE Leap. RHEL je fantastické distro a sám v podstatě jedu jen na něm (+ na Fedoře pro upstream). Ale má svoje specifika a jako náhrada Windows ideální není.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Za mě je ve výběru distra naprosto klíčový onen use case. Shodenem se, že repozitáře EL jsou poměrně chudé a člověk musí většinou chtě nechtě EPEL aktivovat. Pokud tedy člověk potřebuje víc než nutný základ, jsou tu vhodnější řešení.

Mně osobně se však EL (Oracle Linux, neptejte se proč) jako workstation osvědčil - use case byl v obou případech obdobný, jako je ten v článku. Šlo mi zejména o tu dlouhotrvající podporu a fakt, že po instalaci a prvotní konfiguraci na to můžu zapomenout. Většinu uživatelského softwaru jsem instaloval skrze Flatpak, což by mělo případný problém aktualizací v EPELu řešit. Je pravda, že BFU by s touto prvotní konfigurací měl problém, když to však někdo udělá za něj, problém odpadá.

Debian jsem zvažoval, ale kvůli kratší podpoře jsem ho nezvolil; s Ubuntu mám odbobný problém, jako vy; a openSUSE Leap používám jako primární systém, podporu má však ještě kratší, než Debian, takže pro použití á la "nainstaluji a X let neřeším" se mi taky nehodilo.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Však jasně, já sám jsem s EL-klony plně spokojený a v podstatě se plně shodujeme. Jde mi spíš o to, že osobně bych byl opatrný s jejich doporučováním dalším lidem na workstation / desktop use-case, byť je tak sám používám. Obecně tady mám u ostatních lidí dobrou zkušenost právě s Debianem, byť má kratší podporu, než EL.

Sám cením EL zejména kvůli dobře konfigurovanému SELinuxu, rozdělení repozitářů (ofiko Core + komunitní EPEL) a zejména kvůli faktu, že za ty roky jsem se solidně zabetonoval v RPM ekosystému. :-D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.