Závěr?
Kapitoly článků
Dnes od nás, ani přetlumočeně od TG Daily neuslyšíte žádný konkrétní závěr. Fakta byla řečena, pavlačové drby také a je jen na vás, jak se k tomu postavíte. Faktem je, že hra je na non-DX10.1 grafikách nestabilní. Faktem je, že je třeba hru patchnout. Otázkou však zůstává, proč odstraňovat podporu (na tom se teprve pracuje), proč to rovnou neopravit. Je myslím zjevné, že nyní vývojáři horečně pracují na vyhození DX10.1 kódu. Možná kdyby místo toho pracovali na opravě DX 10.1 kódu, nemuseli bychom se tím vůbec zabývat.
Něco jiného však je motivace, která je k tomu vede. Na základě dostupných informací nelze jednoznačně říci, že nVidia je ta zlá potvora, co tlačí na Ubisoft z pozice síly, aby zamaskovala to, že nemá na trhu tak technolgocky vyspělé řešení jako AMD. To berte jako možný postoj ortodoxního fanATIka. Nemůžeme místopřísažně prohlásit, že je bez viny, neboť vyjádření o finančních tocích od zástupců obou firem jsou prostě v rozporu, tedy alespoň dle informací dostupných na TG Daily.
Na druhou stranu příslovečný nVidiot bude reagovat tím, že na většině grafik (doprovázeno odkazen na Steam) je hra nestabilní a musí to být opraveno a že prskání pár zhrzených majitelů grafik ATI na tom nic nezmění a vše je to jen jejich uražená ješitnost snažící se pošpinit skvělou úspěšnou nVidii. I takto se dá na celou věc nahlížet, ale kdo ví, pravda třeba leží někde uprostřed.
Rozhodně je ale na vině Ubisoft, přesněji Quality Assurance tým, který zodpovídal za hru. Je naprosto jedno, jestli je ve hře ta či ona technologie obsažena. Assassin's Creed se na trhu měl objevit perfektně stabilní, ať již jako DX10.0, nebo DX10.1 hra. Nesporným faktem pak je, že v situaci, kdy většinový podíl mezi hiend herními grafikami drží nVidia (a nesmíme opomenout Radeony řady 2900), nelze hru ponechat ve stavu, kdy je na těchto kartách nestabilní. To se okamžitě negativně projeví na prodejích a Ubisoft to zkrátka musí co nejrychleji vyřešit. Pokud tak učiní odstraněním DX 10.1, pak by se mělo jednat pouze o dočasný problém a 10.1 by se mělo do hry vrátit co nejdříve. Přeci jen majitelé karet ATI si hru kupovali s vědomím, že jejich Radeon HD 3850/3870/X2 pojede naplno a co nejefektivněji a odstranit toto „uprostřed běhu“ je vůči nim silně nefér. To mě přivádí k myšlence, že by snad nebyl tak velký problém udělat dva patche: jeden zachová původní DX 10.1 kód a bude opravovat jen jiné nově objevené chyby a druhý, odstraňující DX 10.1 kód, bude k dispozici majitelům DirectX 10.0 grafik.
Je tu však ještě něco. Když jsem v pátek psal o oznámení příprav Doomu 4, nostalgicky jsem si zavpomínal na doby, kdy všichni měli zhruba stejný stroj, hry na tom běžely zhruba stejně a všichni byli spokojeni. Dnes se z herního byznysu stal neuvěřitelný moloch, kde se točí desítky miliard dolarů a vše je složitě provázáno s výrobci grafických procesorů, Microsoftem jakožto tvůrcem Windows a DirectX a s dalšími subjekty. Je jasné, že za nitky netahají ti, kdož vytvářejí skutečné hodnoty, ať již jsou to inženýři navrhující architektury GPU, nebo herní vývojáři píšící pokročilé shadery do her. Za nitky tahají ekonomové, předsedové správních rad či zástupci velkých akcionářů. Tento případ kontroverze kolem DirectX 10.1 je jen špičkou ledovce, kdy realtivně malé „plivnutí do oceánu“ může rozpoutat velkou přílivovou vlnu. Závěr z něho však můžeme učinit již nyní: jakmile vyjde inkriminovaný patch na Assassin's Creed, budeme hodně opatrní v hodnocení benchmarků z této hry u grafických karet, neboť prostě nebudou reprezentovat realitu tak přesně jako nyní, kdy je na AMD grafikách DirectX 10.1 využíváno.