Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Zen 4 může vyjít až rok po Alder Lake

Zdar,
chci se zeptat, jak je to s tim hernim jednojadrovym vykonem? Starsi hry v pohode davaji i stavajici procesory a novejsi hry uz zpravidla multicore umi, takze ten jednojadrovy herni vykon mam chapat jako vykon jednoho jadra v benchmarku typu 3D Mark?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zpravidla neumí

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Tohle info je z RedgamingTechu.

Alder Lake:
- IPC 20-25%
- výkon ale jen o 14%

.... což znamená propad frekvence z 5 GHz na 4,6 - 4,7 GHz. To není vyloženě špatné, já jsem čekal že to bude pod 4,8 GHz, protože víc ani Tiger Lake na 10nm nedává. Navíc Zen 4 na 5nm taky bude mít o něco nižší frekvence.

Zen 4:
- Q4 2022 nevíme ovšem čeho se to týká (servery Zen 3 se ofiko představily půl roku po desktopu, přičemž AMD dodávalo hyperscalerům Zen 3 Epycy ještě před uvedením desktopů)
- jiné info tvrdí, že AMD Zen 4 už koluje u zákazníků jako ES, tak by to znamenalo, že koncem letošního roku Zen 4 už budou mít hyperscaleři ve velkých objemech.
- možné vysvětlení by mohlo být, že Q4 2022 budou uvedeny jen desktopy, tedy rok po serverech kde jsou vyšší marže. AMD podle mne přesměrovala většinu CPU do serverů a tím odložila vydání desktopu. Jde o prachy, na gamery Lisa Su prdí.
- nižší takty Zen 4 v desktopu by stejně nepřinesly výrazný výkonový skok v ST, asi těch 14% jako u Intelu a v MT stačí dnešní 16c Ryzen i na Alder Lake 8+8. Pro marketing mezi gamery bude lepší limitovaná série Zen 3 na 5,2 GHz jakožto řada Ryzen 6000. Alespoň se srovná číslování s Radeony. Naopak v serverech je výborný 5nm TSMC proces klíčový pro zvýšení výkonu. Těch 96 jader by mohlo mít o 40-50% větší MT výkon než 64c Zen 3, a to je opravdu velký skok.
- tomu IPC 22% u Zen 4 moc nevěřím, buď v panice z Applí A11 s její 6xALU architekturou dostali strach a Zen 4 překopali na něco většího (pochybuji), nebo těch 22% bude včetně AVX512 kódu a tedy v non-AVX to bude těch obligátních 15%. Nebo jednoduše naboostovali ROB buffery jako to udělal Intel u ICL, ale to by zaplatili vyšší spotřebou a větší plochou jádra (což by u 5nm mohli udělat).

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

- spekulace
- spekulace
- spekulace
- spekulace
- spekulace
- spekulace
- spekulace
Tento příspěvek má zhruba stejnou informační hodnotu, jako ten, na který reaguje :-p

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Celý článek je založen na spekulacích z RedGamingTechu, tak proč si taky trochu nezaspekulovat ;-)

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

"- tomu IPC 22% u Zen 4 moc nevěřím, buď v panice z Applí A11 s její 6xALU architekturou dostali strach a Zen 4 překopali na něco většího (pochybuji), nebo těch 22% bude včetně AVX512 kódu a tedy v non-AVX to bude těch obligátních 15%."

:-D překopali to na 8 ALU + 4AGU, přesně podle hesla více ALU více Adidas

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

A že u GPU více CU, tedy výpočetních jednotek (což není nic jiného než vektorová ALU), prokazatelně je více Adidas :)

Nebuď blázen 8xALU bude mít jen Apple s novou M2 a Nuvia Phoenix. AMD s Intelem jsou 6 let s vývojem pozadu a jejich OoO engine neumí efektivně vytížit tolik ALU. Jinak by to dávno udělali.

Je dokonce možné, že x86 kvůli prehistorické práci s pamětí (viz. tzv Strong memory model) nebude moci se dostat na tak vysoké IPC jako Arm v9. A to nemluvím o té variabilní délce instrukcí, která limituje šířku dekodéru. Zen 3 zvládá jen 4 ins/takt, ale Apple M1 díky fixní 32-bit kodování 8 inst/takt a klidně to můžou zvýšit na 20 když budou chtít. Zen 3 kvůli tomu musí mít brutálně velký m-op buffer aby si nasyslil instrukce do zásoby. Dobrý, ale aby tím dohnali 60% IPC deficit na M1, to asi těžko.

Intel to u Tremontu vyřešil dvojtým 3x dekodérem, takže obejít to asi nějak půjde. Ale bude to žrát a bude to stát tranzistory. Navíc vývoj tráví čas na řešením průserů ISA z roku 1980, která na to nebyla navržena. Inženýři v Applu místo řešení nesmyslů staré ISA řeší jak vytížit to jejich obrovsky široké 8xALU jádro a dostat z toho co největší IPC při co nejmenší spotřebě. Hlavně že Intel si tu starou sračku střeží a nikomu jinému licenci nedá.... dnes by to nikdo nechtěl ani zadarmo když ARM i RISC-V mají vektory s flexibilní délkou až 2048 bit.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

" a že u GPU více CU, tedy výpočetních jednotek (což není nic jiného než vektorová ALU), prokazatelně je více Adidas :) "

Potom stačí dát misto CPU nějaké GPU, klidně i nějaký low-end a voila , problém je vyřešen. Nebo že by ne ? ;o)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nebo že by záleželo jestli je to vektorová In-order architektura v GPU nebo scalární Out of Order architektura v CPU? Ale to bys musel vědět jaký je mezi tím rozdíl, což nevíš.

Jinak napráskat vedle sebe výpočetní jednotky je úplně to nejjednodušší, což taky u GPU dělají. Nejtěžší je zajistit jejich vytížení a to právě GPU řeší principielně vektorama a navíc umí hromadu vláken naráz. U CPU z lineárního kodu vytáhnout parelelizmus, navíc za běhu, je to nejtěžší co existuje.

Každopádně platí, že ten kdo má tak dobrý OoO engine, že dokáže vytížit 8xALU ve skaláru, tak bude mít cca 2x větší IPC než 4xALU stroj. Zen 3 je 4xALU+1xBranch tedy 5 portů, M1 je 6xALU+2xBranch tedy 8 portů což odpovídá 1,6x násobku, tedy takřka přesně těm 60% IPC navíc.

O 60% větší IPC Applu M1 není žádná sranda a už vůbec ne při spotřebě 5W. Reálně ikdyby AMD s Intelem přešli na lepší Arm ISA, a nějakým zázrakem by se dokázali dostat na 8xALU, tak pořád to nebude mít 5W protože nemají dekádu zkušeností s vychytávkama na extrémní snížení spotřeby pro mobily. A to se začíná ukazovat v serverech kde Arm N1 těžce drtí x86 s monolitickým 80-jádrovou Altrou. Letos přijde 128-jádrová Altra Max a to se vopotí i 96c Zen 4. A to pořád bude stará N1. Nová N2 s o 40% větším IPC nad N1, s ISA Arm v9 a těma 2048 bit vektorama SVE2, HMB2, DDR5 a čiplety, jo to bude velká švanda příští rok.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

no vlastně sis odpověděl sám ;)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já jsem rád že si lidi začínají uvědomovat, že víc ALU a FPU v jádře zvedá IPC proporcionálně. Jak ukázal ten super široký Apple M1.

To že tady Intelova desetiletá stagnace na 4xALU generaci CPU způsobila, že si lidé myslí že počet ALU a FPU nemůže růst a IPC poroste jinými technikami, je prostě smutný fakt degenerace x86. Konečně i AMD Zen 3 ukázal, že IPC zvýšili zejména přidáním jednoho separátního 1xBranch portu pro instrukce větvení ke 4xALU a tím umožnili zamezit zahlcení jedné ALU právě těmito operacemi.

Ono Zen 3 je s tím 5.portem o 25% širší, takže IPC by mohlo narůst teoreticky při stejném vytížení jednotek až o 25%. V reálu přinesl jen 19%, takže tam pořád 6%pp mají rezervu. Což znamená, že OoO u AMD není zrovna na nejlepší úrovni a saturace portů není ideální, takže jádro široké 8-portů jako má Apple (6xALU+2xBranch) by prostě nemohli postavit ani kdyby chtěli.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

no vtip je v tom, že jsi jak se zdá jediný kdo si to opravdu "uvědomuje" všichni ostatní jsou blázni :-D

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

1) Inženýři v Applu
2) Jim Keller a Gerard Williams jakožto držitelé mnoha patentů v CPU dizajnu

O mne vůbec nejde. Já jsem to nevymyslel.

Ale hloupost ovcí je neuvěřitelná. Jednou zvolí legálně ve volbách pána s knírkem, podruhé komanče a teď budou obhajovat starou sračkoidní x86 s naprosto zastaralým úzkým dizajnem CPU. Člověk by řekl, že po P4 a Dozeru je i dítěti naprosto zřejmé že širší jádro je vždy jednoznačně lepší. Degradace vědomostí lidí v HW je poměrně překvapivá.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

ano, taky si říkám jak snadno někteří mohou zdegradovat. Je to přímo do očí bijící

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ale že na PCtuningu najednou vedeš diskusi o ARMech? Že bys taky zdegeneroval?
Nedávno jsem tam nahlédl a náramně jsem se bavil jak jste mimo :D

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Perspektivně to skončí "jako vždycky", když se nějaká firma takhle blokovala monopolní licencí - ve finále budou chtít dávat AMD64/x86/x86-64 licence zadarmo, ale nikdo to už nebude chtít. Protože je fakt, že ta historická zátěž je tam obrovská. ARM (stejně jako další designy) nemilosrdně odřízlo v těch nových návrzích všechno mimo čistého Aarch64, a nechávají to na těch nižších rodinách... S tím se zkrátka jen technologicky soupeřit nedá.

AMD64/x86-64 bude muset udělat to samé, tj. odříznout to minulé a historické, jinak se můžou klidně zrušit. Jenže to neudělají, takže budou zrušeni konkurencí, ale bude to ještě nějaký čas trvat...

V tomhle plně souhlasím.
Apple k tomu odvahu našel, dokonce vlastně už dvakrát.

AMD/Intelu vlastně nic nebrání, to udělat také. Jen oni sami. Klidně by mohli tyhle historické věci emulovat softwarově, dnes k tomu jsou nástroje a rezerva hrubého výkonu, není to jako v minulosti, kdy to prostě nešlo.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

x86 32-bit a 16-bit zahodit nemůže, protože x86 je řešeno rozšiřováním té původní 16-bit ISA. 64-bit ARMv8 proti 32-bit ARMv7 je úplně jiná ISA s jiným kódováním a jinými instrukcemi. Podívej se na příručku SW optimalizace Cortex X1 a uvidíš jiný počet instrukcí: strana 15
https://developer.arm.com/documentation/102174/latest

- Apple zahodil 32-bit kompatibilitu s A11 v roce 2017.
- Licenční Army ji zahodí příští rok s generací Makalu.
- x86 dodnes podporuje 16-bit a 32-bit mode

Jinými slovy 64-bit ARMv8 je binárně nekompatibilní s 32-bit ARMv7 a musí mít přídavný HW aby jej mohlo zpracovat (a to se chystají zahodit). To je jako by Intel přidal dekodér pro IA64 (Itanium) k x86 a časem x86 zahodil. Jenže tohle s x86 udělat nemůžou a ikdyby vymysleli něco nového, tak na to už je dnes pozdě a stejně by nová uzavřená proprietární ISA neměla šanci proti rozjetému a otevřenému Armu. Arm vyhrává protože má desítky výrobců a každý si může přidat vlastní instrukce pro zvýšení výkonu. Stejně jako si Fujitsu pro svůj superpočítač vytvořil revoluční SVE vektory a dnes z toho je nový standard ARMv9. x86 má jen 2 výrobce. Ikdyby dnes Intel x86 otevřel pro všechny, tak už je pozdě, protože je technicky překonané.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To je pravda a zároveň není. Když mohou na ARMv8 emulovat Jabkáči x86-64 kód, jistě by to zvládli i v Intelu/AMD/VIA na nějaké fungl nové ISA, "vysekané" z dnešního x86/x86-64 bordelu. Nebo vytvořené "from the scratch" od začátku, znovu a lépe. Intel/AMD kontrolují pořád většinu trhu desktopu/serverů a mají na takovou operaci sílu. Klidně by to mohli udělat třeba zítra, protože je fakt, že stará ISA je hrozná a neumožňuje takové brikule s růstem IPC jako ARMv8/9 nebo RISC-V.

Jo, "svět ARMu" má sice plno zkušeností s nízkým odběrem, ale zase má nulové zkušenosti s vysokofrekvenční architekturou, jaké mají Intel a AMD (od maléru s P4 a Buldozerem). To také není asi úplně jednoduché udělat - zvýšit frekvence i při té brutální superskalární složitosti a zajistit, aby se to celé neupeklo a fungovalo od pár set MHz do 5 GHz. ARMové to zatím neumí... Uvidíme, jak se v tomhle pochlapí v Applu u svých silných procesorů pro desktop/workstation.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, ale proč by zákazníci chtěli emulaci na nějaké nové nevyzkoušené ISA řekněme Super-X86, když už dnes mají možnost emulace na mnohem výkonnějším a deset let ověřenén ARMv8? Navíc ztratit 30% výkonu díky emulaci je moc - od držitelů x86 licence bych očekával HW dekodér (což Apple nesměl udělat) který výkon degradovat nebude. Ale ikdyby HW dekodér měli...

80% všech CPU světa jede na ARMu díky mobilním telefonům. Existuje na to hromada SW, kompilerů a OS. Hypotetické Super-X86 by začínalo úplně od NULY, navíc na minoritním trhu. Kdepak, ani kdyby Intel s AMD spojili síly, tak nové Super-x86 už neprosadí, protože ARM je jakožto ISA už teď 5x větší. Ani kdyby to otevřeli a prodávali licence na ISA. Museli by totiž prodávat i IP na samotná CPU jádra jako to dělá ARM. Giganti jako Google, MS a Amazon už rozjíždí své ARM CPU díky tomu že si koupili hotové návrhy CPU, což je obrovský bod zlomu a není cesty zpět.

Vysoké frekvence třeba AMD Zen 2 stojí poloviční hustotu tranzistorů jak Apple na tom samém 7nm procesu, což znamená že mega-široká A13 je v reálu menší jádro než vysokofrekvenční x86 na tom samém výrobním procesu. A13 na 7nm je menší/levnější, dává stejný celkový výkon a spotřebu má 4x nižší než Zen 2. 4x nižší spotřeba znamená, že v serverech můžeš mít 4x větší výkon z jednoho soketu s daným TDP. To není o 5-10% víc, to je o 300% víc. To je přesně to proč ARM nastupuje do serverů a x86 začíná chcípat.

AMD by mohlo celkem rychle reagovat jinými čiplety pro servery s vyšší hustotou tranzistorů, což by vyřešilo polovinu problému, ale nejspíš jim pořád nedochází v jakém nebezpečí se nachází. A ten dnešní nedostatek CPU to ještě víc maskuje zdánlivě pěknými obchodními čísly po kterých přijde krutá realita. V tuto chvíli ARM rozjíždí vývoj 3.generace Makalu jader, Apple vývoj M5 a AMD Zen 6. Už teď je rozhodnuto kdo chcípne.

Ikdyby AMD s Intelem začali makat na ARM CPU teď hned, tak by museli mít vyšší IPC než licenční Cortexy, což už dnes nemají. Proč by MS a Google měl kupovat CPU od AMD když ty levná licenční jádra ARMu mají vyšší IPC a vyjde je násobně levněji si to sami nechat vyrobit u TSMC? AMD s Intelem mohou v příštích 5 letech docela lehce zbankrotovat.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Hry dnes běžně běží multicore, ale spousta z nich používají single core rendering. Hry ale běžně využijí více jader.

I když rendering obrazu hry běží na jednom jádru a výkon je daný jeho výkonem, ostatní jádra samozřejmě nezahálí a hra je umí využívat, například přes ně dochází k nahrávání a dekomprimaci textur, výpočty spojené s herním světem - umělá intelingence - síťová komunikace atd. atd.

Samozřejmě nové api jako DX12 a Vulkan přinesly více možností multicore renderingu, ale to neznamená že použítí DX12/Vulkanu přinese vyšší výkon ve hře, pokud ta hra není od nuly napsaná s možnostmi toho api a používá věci, které se programátorovi vůbec vyplatí paralelizovat. Paralelizovat nejde vše a ne vždy paralelizace přinese výkon navíc, nebo ho přinese tak málo že nestojí za to se tím zabývat.

Neznám hru která by vždy využil jakýkoli počet jader naplno které se mu předhodí.`

Takže tě pro hry zajímá ne přímo singlethread výkon měřenžý třea single thread cinebenchem, to je test naprosto k ničemu. Zajímá tě jaký výkon to jádro má, ale v situaci multivláknové zátěže. Tady je třeba říct že různé procesory se chovají různě. Hry nejsou konstatní zátěž CPU, obecně jsou na dnešní procesory dost nenáročné a procesor zatěžují, v případě mnohojádrových CPU, třeba jen jednotkami procent. Proto mohou dosahovat vyšších taktů a nižší spotřeby než při kontinuální zátěži všech jader.

V dnešní době je ideál 6c/12t procesor, přechod z 4c je pořád ve hrách citelný a cena umí být hodně dole, v případě moderního 8c/16t procesoru je přínos u her už velice malý a ceny jdou zbytečně nahoru. Dobrý herní 6c/12t procesor máš dnes za 3,7-4.5 tisíce, 8c/16t stojí téměř dvojnásobek a ve většině herních titulů rozdíl nenaměříš a tam kde ho naměříš, tak ho reálně nepoznáš

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

6c není ideál, ale minimum. Ideál je to, co užiješ uživatel. Systém má desítky procesů, ideál je CPU s desítkami vláken;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Novější hry těžko multicore mohou umět, když neběží na víc jak 4-8 vláknech a to ještě blbě. To by musely běžet nejprve na moderním enginu a ne všechno je tahovka, kde se dá výkon celkem škálovat.
Třeba esporty na nové procesory jsou náročné extrémně, běží na archaických enginech, a třeba nedropnout pod 240fps v League of Legends nedokážou ani top procesory, a to ani vzdáleně. CS:GO většina map to samé, 300fps udržet je prakticky nemožné, jsou tam dropy a optimalizace na kekel. Dokud někdo neudělá esporty na lepší engine, tak nároky na procesor budou krvavé pořád a nadále. U AAA titulů je situace lepší "jen" díky tomu, že jsou daleko náročnější na grafiku, ale i tam už ve full HD je bottleneckem procesor a game engine.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Možná... Jenže těžko můžou tyhle stoleté enginy používat donekonečna. Ale OK, když to Intelu pojede na jednom jádru na 5,5GHz s ~250W "topením", tak bude "jednojádrově" rychlejší, jak AMD. Jinak to bude zas +/- plichta...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Intel na jednom jádru nežere 250W, že. A nepojede 5.5GHz protože žádná dnešní hra nepoužívá jen jedno jádro. Single thread rendering není single thread aplikace.

Ve hrách tě zajímá výkon jádra, ale při multivláknové zátěži. Tam dominoval Intel a dnes stále drží prim v kategorii levných procesorů. R5 3600 ve hrách ztrácí na i5 11400F, která šahá dvakrát dražší 5600X na paty.

Nicméně je to naprosto jedno. Pokud si někdo koupí výkonovou střední třídu - 3060/3060Ti, tedy něco s výkonem GTX1080Ti/RTX2080/RX5700XT tak se nemusí být že by ho R5 nebo i5 měla jakkoli brzdit při FHD hraní. Ty grafiky nemají tolik výkonu, Gamer Nexus měli video kde by se k takovým grafikám nebáli dát i3 nebo R3 aniž by měly POCÍTITELNÝ bottleneck.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Bohužel je donekonečna používají a používat budou, cs go běží na archaickém source, který navíc počet fps ovlivňuje i váš aim, takže pod 300fps je znát, že nedostatek fps kafrá i do aimu, source 2 je na cs go jen vábnička s realizací bůhvíkdy a jestli, no league of legends má engine doslova splácaný jak špagetu a nevypadá, že by jej chtěli měnit (na unity bohužel vydali jen mobilní verze).

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

On není důvod, aby se nepoužívali, většina her to prostě vůbec nepotřebuje.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

"když neběží na víc jak 4-8 vláknech"

Kdyby běželo na 1 vlákně tak máš pravdu, i 2 vlákna jsou multi...

I už 15 let starý FSX, který byl heavy single thread rendering umí využít všechny vlákna procesoru které se mu předhodí, počítá to fyziku, nahrává a dekomprimuje textury z disku apod, to vše dělají jiné vlákna než vlákno co se stará o zobrazení, problém je že když to pustíš na 32 vláknovém procesoru, budou ty procesy FSX rozházené všude a budou dělat možná 2-3% zátěže na vláknu. a když to přes affinity omezíš na pár vláken, tak to může běžet rychleji díky obrovskému overheadu s více vlákny.

V AAA hrách ve FHD není tolik her, kde by CPU bylo bottleneck, navíc to musí být s top grafikami na trhu a FPS budou v řádu stovek což je irelevantní 300 nebo 330 FPS, who cares?

Najdou se tu experti co budou říkat že kdo si koupí 3080-3090, a říkali to i u 2080, 1080... si ty grafiky nekupují k FHD monitoru, takže touto logikou budou mít stále "pomalou" grafiku a stačila by jim R3/i3 na ty FPS co ty hry dají třeba v 4k nebo 5k. Ale zase někdo bude argumentovat, kdo si koupí i3/R3 k 3080/3090

Procesor ale není problém, zda levnou 11400F nebo drahý 5950X, rozdíl ve hrách bude v jednotkách procent při použití nejvýkonnějších grafik a rozdíl reálně nikdo nepozná, Při levnějších grafikách nebude rozdíl žádný. A na vyšších rozlišeních bude brzda grafika.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

1) to ze esporty to neumi, neznamena ze hry neumi multicore. Ne vsechno je tahovka - ano mas pravdu. A ne vsechno je esport. Kolik ze vsech her jsou esporty, 10% ?

2) to ze stare esporty to neumi, neznamena ze to neumi novejsi. CS:GO ma 10 let, pokud v tom Valve nevidi penize, tak engine updatovat nebude.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak jsem si říkal, jestli by AMD mělo možnost spárovat v případě nutnosti (jako rychlou odpověď na AL) výpočetní čiplet Zen4 se stávajícím, nebo lehce refreshnutým IO čpletem z generace Ryzenů 5k a uvést jej dříve jako poslední AM4 CPU? A potom až budou mít připravenou a odladěnou AM5 platformu, ten samý Zen4 čiplet spárovat s novým IO čipletem jako první generaci CPU pro AM5? Jen takové úvahy.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nejsou to úvahy úplně od věci, protože tohle už AMD v minulosti udělala, na soketech AM2/3/3+...
Přece jenom, soket AM5 je docela darda - mění se všechny klíčové technologie: sběrnice, RAMky, procesory... možná to chtějí rozložit do více kroků - bylo by to v rámci snížení technických rizik jednak rozumné, jednak by platforma AM4 přežila o jednu generaci procesorové architektury déle...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

No já si spíš myslím, že AMD pragmaticky rozhodla, že nemá smysl nikam spěchat a zaměří se spíš na dodávku stávajících CPU, který jsou dostatečně dobrý, než řešit nějaký, který budou potenciálně sice lepší, ale na celkových ziscích to nejspíš mít vliv nebude.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tohle nějak nedává smysl.

Že by AMD, po zrušení Zen3+, případně jeho "nahrazení" Zen3 XT, tak zpozdila nástup Zen4? Vždyť se při nedávném oznámení, že Zen3+ nejspíš vůbec nebude, argumentovalo právě urychleným nástupem Zen4. Málem již na konci tohoto roku (ES a velcí zákazníci na HPC) ... Takže uvádění dalšího mezikroku Zen3+ "již nemá smysl", když je Zen4 připravený... To byly dosavadní dohady, když to shrnu.

A najednou má být Zen4 až za rok a půl? Divné.

Přičemž 5nm TSMC nevykazuje nějaké signály, že by "zaostával", co se týče případné výroby pro vysoké frekvence, které potřebuje Zen4. Takže v tomhle to asi nebude.

Že by AMD pod vlivem těch poněkud přehypovaných zpráv o zázračných ARM nové generace začala Zen4 nějak významněji překopávat, takže bude o skoro rok zpožděný? To těžko.

Uvidíme, jak se to vyklube...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zen 4 nemůžou překopávat když vývoj začal v 2017 a už dnes běhají u zákazníků ES. Ani Zen 5 po dvou letech vývoje moc překopat nepůjde.

Podle mne opozdili vydání desktopového Zen 4 ve prospěch serverů aby mohli vatovat než jim ARM zatne tipec. Stejný důvod proč AMD opozdilo ofiko vydání serverových Zen 3 pro malé zákazníky, když velcí hyperscaleři měli Zen 3 dávno s předstihem (a za mnohem nižší ceny). Ale jo, já na jejich místě bych dal prioritu serverům taky. Vykašlal bych se na vysoké frekvence, zvolil vyšší denzitu tranzistorů a nacpal bych skoro 2x víc tranzistorů na stejnou plochu na stejném procesu jako Army pro mobily - 128-jádrový Zen 4 by byl lepší než 96c. Do desktopu bych dal jen vysokofrekvenční APU a nizkofrekvenční 128c Thread Rippery ze serverů. Nechápu že se AMD vyplatí kvůli dosažení 5 GHz obětovat skoro dvakrát víc plochy, když v serverech běhají v průměru sotva na 3 GHz.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Jj. Upřednostnění serverových procesorů je jediné vysvětlení, které při omezených výrobních kapacitách dává smysl.

Ovšem pak stejně nechápu, proč by zařízli Zen3+ na 6nm, které budou mít volné.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A jak víš, že nebudou dodávat Zen 3+ 6nm jen do serverů?
Třeba zrušili jen vydání do desktopu, ale čip samotný nikoliv. Takové rušení na poslední chvíli totiž nedává smysl, když v tuto dobu už museli mít funkční a odladěné ES samply. Ledaže by tím uvolnili kapacity třeba pro 6nm APU. Ale i tak by vyhodili miliony za masky.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Však píši, že je to podivné.
Různé ty zprávy, prohlášení a dohady ("leaky") si vzájemně odporují.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Rušení Zen3+ na poslední chvíli dává smysl jenom tehdy, když by vývoj a nasazení Zen4 šel mnohem lépe než čekali a tak se výroba, marketing, prodej, ... Zen3+ na tak krátké období prodeje prostě nevyplatí, lepší je náklady odepsat, a rovnou spustit na plné pecky Zen4.

Jinak zrušení Zen3+ nedává žádný smysl. Takže mi z toho vychází, že pokud je pravda, že Zen4 bude až za rok a půl, tak není pravda to o zrušení Zen3+ a naopak, pokud je Zen4 "za dveřmi", tak bude Zen3+ opravdu zrušen.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To s těmi servery - že by jako bylo lepší 128 jader na nižší frekvenci než méně jader na vyšší, jak píšeš, není IMHO pravda (ve valné většině případů použití). Na tyhle vidle si AMD už jednou naběhlo se serverovými Opterony (Buldozery/Piledrivery). Prodávaly se za stejné peníze (i výrazně levněji) 4S Opteron servery jako 2S Xeon, celkový výkon byl bajvoko stejný, ale ty Xeonové obsloužily každý jednotlivý task za méně než poloviční čas. Což je pro většinu use-case určující.

Prostě většinou je lepší mít raději polovinu jader na dvojnásobné frekvenci než naopak. Třeba fileserver pak dosahuje skoro dvojnásobné rychlosti přenosu jednotlivého souboru... Většina reálných úloh prostě nejde dostatečně paralelizovat a těží především z hrubého ST výkonu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Prostě když budeš mít dvě jádra a každé z nich obslouží za sekundu 500 požadavků, dohromady to bude 1000. Když budeš mít jedno jádro na dvojnásobné frekvenci, obslouží to za sekundu také tisíc požadavků. Jenže v prvním případě bude trvat obsluha jednoho pozadavku 1/500, ve druhém 1/1000 sekundy, tj. výsledek bude 2x rychleji. Což je v cirka 99% případů kruciální výhoda.

Což byl v minulosti hlavní argument proti ARM serverům, jelikož sice tam bylo za stejné peníze jader jako máku, ale už jen díky nízkým frekvencim byl ST výkon hanebný. A tudíž to bylo na většinu věcí proti Xeonům na vysokých frekvencích dost k ničemu. Jsou samozřejmě úlohy, kde to nevadí, třeba vysoce paralelizované vědecké výpočty...

Pokud nové ARMy zvednou IPC a frekvence, že ST výkon bude vyšší než u AMD64 serverů, to pak jo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Servery běhají mezi 2,5 - 3,5 GHz kvůli limitu TDP patice. Jedno jádro Zen3 na 5GHz žere 20W dle testů na Anandtechu, takže 64 jader na 5GHz by potřebovalo 1200 W. Serverový 64c Zen3 je rád že se vleze do 280W s takty kolem 2,5 GHz. 64-jádrový ARM Graviton2 (N1) má cca 110 W na 2,5 GHz. Dost rozdíl.

První generace ARM serverů byla postavená na Cortexu A72, což je v Raspberry Pi 4. Si ho kup a uvidíš co to je za plečku :) IPC o 50% nižší k Zen2. To je bída, protože Zen2 i se zapnutým SMT měl větší IPC. Fail.

Ovšem 2.gen na Cortexu A76 - N1 už má IPC jako Zen 2 a tady AMD server musí řešit dilema vypnutí SMT podle toho jestli chce mít efektivitu (ale poloviční výkon na vlákno) nebo stejný výkon na vlákno při obětování 20-30% celkového MT výkonu díky vypnutí SMT. To už zle zatápí x86 a navíc si můžeš koupit licenci a nechat si to vyrobit u TSMC za 10x nižší cenu než chce AMD a INTEL.

Nyní nastupující 3. generace N2 na bázi nové ARMv9 má o 40% větší IPC jak Zen 2, tedy zhruba to co bude mít Zen 4 (dle spekulací AMD, N2 výkon zveřejnil sám ARM takže tam to je ofiko). A ještě mnohem lepší 2048 bit vektory SVE2 nezávislé na šířce FPU.

A Makalu 64-bit only kopie super-široké Applí M1 bude ještě větší masakr. A Makalu je hotové a IP mají už zákazníci. Jinak by mobily nemohli mít čipy na konci příštího roku. Takže výkon už znají a když to ukázali MS a Googlu, tak jim vypadli bulvy a asi nebylo o čem. Zvlášť když to porovnali se samply Zen 4.

N2 bude znamenat jistou smrt x86 v serverech (už N1 se 73% podílem zabila x86 v AWS cloudu). Makalu už bude bojovat s Applem a Nuvií. x86 je out a do dvou let bude živořit jako VIA nebo PowerPC.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Zen3+ na 6nm nebude? Zen4 později? Copak copak? :-)

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Tvoje škodolibá radost je na úrovni idiota, stejně jako tvoje minulá starost o pozici Intelu.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Uznali, že Intel stejně zvítězí, tak hodili ručník do ringu?
:-D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V AMD už vědí, že Alder bude sračka a navíc přijde jako paper launch.

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

O Alder lake sa píše. že 40% pod plánovaným cieľom výkonu

A South Korean Tech forum post claims that Intel's 12th-generation Alder Lake processors are 40% slower than initially anticipated.
Anil Ganti, 04/30/2021
https://www.notebookcheck.net/New-rumour-suggests-that-Alder-Lake-is-slo...

Pokiaľ je toto pravda, tak tieto kroky AMD dávajú zmysel

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

AMD porazí Intel a bude dominatní silou na 1% trhu co zbyde pro x86. Tomu se dá říct Pyrhovo vítěztví :)
Jen aby se AMD toho Zen 5 vůbec dožilo, když mobily jsou dnes 7x větší trh než servery a i tam x86 začíná dostávat těžce naprdel

Kdyby Intel dnes někomu daroval licenci na výrobu x86 procesorů, tak by to byl pěkný Danajský dar :)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

AMD vstupuje na trh CPU pre mobilné telefóny na prelome Q2 a Q3 uvedie grafiku a údjamne aj CPU pre mobilné telefóny až phablety na ARM. A ako píšem Yen5 by mal, podľa najnovších soráv mať akox86 tak ARM jadrá.

x86 tu ude kvôli starému nenahraditeľnémua nevyvíjanému softvéeu minimálne +5 rokov..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

JJ, uvidíme co předvede AMD se Samsungem. Totiž Qualcom má vlastní vynikající GPU na ex-AMD mobilních GPU a navíc mají vynikajícího inženýra Erika Demerse, který dříve vedl vývoj velkých Radeonů. Qualcom koupil Nuvii, takže bude o několik generací před obyč CPU jádry Cortex. Samsung se snaží pomocí GPU nějak konkurovat Qualcomu, ale těžko říct jestli to není čistá zoufalost.

Stejná zoufalost je spolupráce Mediateku s Nvidií, jenže ti míří do notebooků a to dává smysl. Dost možná Samsung s GPU Radeon taky míří s Armem do notebooků/tabletů a nikoliv do mobilů. Uvidíme.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"Zen3+ na 6nm nebude? Zen4 později? Copak copak? :-)"

ale Zen 4 nemá zpozdění (zatím) vydání je podle roadmapy s dvouletou kadencí, za další dva roky Zen 5 na 3nm. Dá se na to pohlížet i tak, že Warhola AMD nebude vydávat protože na Alder Lake jí bude stačit "poladit" Zen3 ala Zen3 XT .-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nojo, jenže jak to dneska vypadá, "do roka a do dne" nebude Intel tou hlavní konkurencí, co se týče procesorového výkonu - bude jich více na platformě ARM. A kromě toho, to neustálé pseudo-soupeření s Intelem, kdy se nevydá něco lepšího, protože staré stačí, vede k totálnímu úpadku - jaký dnes vidíme na Intelu... Intel také kašlal na inovace 12 let, protože "to na AMD stačilo".

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

myslím, že ani ladiť nebude potrebné

viď vyššie
O Alder lake sa píše. že 40% pod plánovaným cieľom výkonu

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takhle zamindrákovanou reakci bych od bývalého redaktora DIIT nečekal.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

AMD mělo jít do ARMu. V x86 Intel nikdo nedokáže ohrozit. Taky jsem s příchodem Ryzenu doufal v opak, ale teď vím, že až přijde Intel s novou architekturou a ještě k tomu jako první s DDR5, tak AMD začne pomalu ztrácet a zase začnou chybět prachy na vývoj. Hraná konkurence, soupeř č.1 nemůže být poražen.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Možná dostali v AMD "shůry stopku"... Aby "neohrožovali klíčovou americkou firmu Intel", tak musí počkat, až je Intel dožene... Jako na zfixlovaných závodech aut. Vzhledem k provázanosti Intelu na Deep State a třípísmenkové agentury a Pentagon je to v dnešních USA docela klidně možné...
To by přece nešlo, aby si lidi a firmy nakoupili procesory od AMD, kde nemají pořádný "Intel ME" a tak do toho NSA/CIA nevidí! Chudáčci by oslepli a ohluchli.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

ARM je v podstatě taky americká firma. Čínský Huawei začal šlapat na paty Qualcomu a Applu (Huawei na rozdíl od Applu si připlatil za 7+nm EUV proces u svých Kirinů) a díky USA dostal ban jak u ARMu tak u TSMC. Konspirace bych v tom nehledal, ale backdoory NSA tam učitě budou. Už jenom to, že by Kirin neměl žádný backdoor muselo USA dost vystrašit. Najednou by "oslepli". To samé s 5G. Špatně by se jim hledalo kompro na lidi.

Já jenom čekám když přijde ban na čínské ESP32, protože ty v práci používáme a ti cenově drtí i levné IoT desky s ARM Cortex-M.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Copak o to, ESP32 je moc hezká a laciná věcička - časem určitě půjdou až takhle dolů, ale zatím jsou tyhle maličké věci pod jejich radarem. Zrovna tak jako třeba Raspberry Pi nebo různé SBC, kde si dnes člověk může udělat skutečně bezpečný desktop.

AMD má proti Intelu i nebezpečné další nápady, třeba to šifrování RAMky pro virtuály, to se určitě těm pánům z NSA/CIA vůbec nelíbí. Nedávno to konečně začalo používat i QEMU, takže to bude pod každým KVM hypervisorem - který je open source, takže na rozdíl od Vmware neschová žádná zadní vrata.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

IMHO Stačí když CPU má HW backdoor do kernelu. Odtud vidíš celou RAM, tudíž všechny hesla hypervizoru a přečteš si v RAM cokoliv :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Kdyby Intel nikdo nedokazal v x86 ohrozit, nebyli by odejiti sefove protoze se nedokazal drzet rust a naskok pred konkurenci ;-)

Ryzen postavil AMD na nohy, maji naslibovane superpocitace, ktere je budou zivit krasne jeste nekolik let.

AMD kdyz zacala tak rust cena akcii neposilovala masivne lidmi, zvysil se rozpocet Radeon Group, ale jinak nijak desive AMD v tomhle smeru nerostla, takze je tedka mnohem zdravejsi.

Akcie AMD jsou desive nahore a nejsou nijak extra nadhodnocene (cca podobny pomer jako Apple), AMD splatilo dluhy, maji cash, maji strategicke akvizice.

Je potreba vsimat si i veci okolo, davat veci do spravneho kontextu, nejenom tiskove zpravy intelu, ze Alder Lake bude mit 20% IPC a uz se z toho posrat :D

AMD neprehoni Intel v blizke dobe. A jsem si skoro jisty, ze to nebyl ani jejich plan. Ale pevne se zakorenila na trhu, v nekterych oblastech bude dale jeste rust. Intel je ale tak obri, ze ohrozit ho to muze, protoze zivi i hromady lidi, nejake ocekavani maji akcionari, atp.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Boze, tady je to samej sejckar. AMD vede, Intel nema proti nim vubec nic a 250W Raketa je fakt nespasi.
Mozna, pokud pujde vse dobre, tak mozna, neni to uplne jiste, jen mozna Intel predezene AMD s Alder Lake letos nekdy za pul roku nejdriv. A tady na fanouskovskem foru uz se sejckuje, jak na to AMD nema, jak bude Zen 4 za dva roky a buh vi co jeste se stane.
Fakt si tu dejte neco na uklidneni, zatim AMD vede a co bude za pul roku, to je fakt daleko!

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Nehlede na to, ze posledni roky to co leze z Intelova marketingu je hrozny bullshit.

Napr. nekolikrat menili strategii testovani, vzdy protoze potrebovali ukazat ze to alespon nejak funguje. Take nejsou uplne transparentni o TDP, kolik a kdy to zere. Proklamovane narusty IPC se nijak neprojevili, napr. RocketLake je pomalejsi nez Comet Lake, prestoze by na papire mela byt o 19% lepsi. HWU byl dost nemilosrdny, ukazal jasne, ze tech vyher noveho kremiku je malo, v prumeru je to velmi drobne a ma to i slusne propady, takze i bez spotreby je to proste naprd produkt a je lepsi jit do 10xxx, nez do 11xxx.

AMD se dost dobre trefilo. Proklamovanych ~20% je dosazeno ve spouste aplikaci, nekde to je i vyrazne vice, celkove se to zlepsilo. Akorat proste cena a dostupnost jsou mizerie.

AMD navic pri testovani je vyrazne vice transparentni a kolikrat ukazuje i neprijemne testy.

Celkove vzato, kdybych mel verit tem "my dame 20% navic", ktere rika v tuhle chvili jak AMD s Zen4, tak i Intel s AlderLake, tak verim rozhodne vice AMD.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

myslím že určité zpomalení je jen dobře, ten překotný vývoj začal neblaze připomínat éru Pentií 3/4 a Athlonů. 16 jader v desktopu je overkill, navíc jen s dvoukanál pamětí je to poměrně nevyvážené, škoda že zapadl mezikrok co měl jeden čas Intel - tříkanál.
Do běžných i herních PC stačí šestijádra se SMT. RL i ZEN 3 jsou plus mínus výkonem na stejné úrovni takže ani jedna strana nemusí brutálně šlapat na plyn, technicky vzato je to rovnovážné prostředí duopolu. 11 generace se zprvu jevila jako omyl ale vzhledem k tomu že vše ukazuje na prodloužení výroby do desktopu jak u ZEN 4 i AL tak rozhodně nejde o plýtvání křemíkem jak píše jistý bloger.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.