APU v roce 2017 výkonnostně překonají Playstation 4
Na oficiálním vyjádření AMD se nic nemění. Poslední zpráva o vydání samotného Zenu pochází z úst CEO Lisy Su a mluví o dostupnosti v roce 2016 a prvním roce, který bude od začátku do konce ovlivněn prodeji Zenu, 2017. Krom toho ale víme, že FinFET výroba s sebou u každého produktu nese velmi vysoké jednorázové náklady a vydání nové generace FinFET CPU, APU, GPU a ARM SoC v jediném roce by s sebou neslo finanční zátěž neúměrnou aktuálnímu stavu společnost.
V souvislosti s tím bylo oficiálně potvrzeno, že ARM architektura K12 se dočká vydání v roce 2017 a Raja Koduri, grafický šéfarchitekt, v rozhovoru pro Forbes zmínil vydání dvou nových GPU v roce 2016 („jen“ dvou, protože se doposud hovořilo o třech kódových jménech spojovaných s novou generací). O APU s jádry Zen zatím AMD oficiálně nemluvila, předpokládá se proto, že na ně dojde řada až v roce 2017 (podobně jako tomu bude s K12).
Tento předpoklad je v souladu s informacemi zdroje redakce WCCFTech, podle níž samostatný Zen půjde na trh ve čtvrtém kvartálu příštího roku (= říjen-prosinec 2016) a na APU dojde řada během roku 2017. Specifikace procesorové stránky tohoto APU nejsou zatím známé (předpokládat lze 2-4 jádra Zen, podle modelu), ale grafickým výkonem by podle téhož zdroje měl tento produkt dorovnat nebo překonat stávající generaci konzolí. Pro představu: Playstation 4 disponuje integrovaným GPU s 1152 stream-procesory na 800 MHz, 32 ROP a 256bit paměťovou sběrnicí. Teoretický výkon spadá někam mezi Radeon HD 7850 a HD 7870 - nejblíž asi bude mít Radeonu R7 265, který disponuje 1024 stream-procesory na 925 MHz. Jeho aritmetický výkon 1,89 TFLOPS je asi nejblíže výkonu GPU Playstation 4 (1,84 TFLOPS). Samozřejmě nelze opomenout, že GPU Playstation je o jednu revizi architektury GCN dále, takže disponuje vyšším teselačním výkonem, vyšším počet ACE bufferů ap., ale herní výkon bude v průměru podobný.
APU Kaveri nese grafické jádro podobné konfigurace jako Radeon HD 7750, tedy s 512 stream-procesory, ale z důvodu limitace ze strany pamětí (systémové DDR3) osadila AMD oproti samostatnému Radeonu jen polovinu ROP (8 namísto 16), protože 128bit rozhraní s DDR3 by neumožnilo využít potenciál všech 16. APU chystané na rok 2017, pokud by mělo mít potenciál alespoň minimálně překonat Playstation 4, bude pravděpodobně doplněno integrovaným GPU s 1024 stream-procesory a 16 ROP (delta-komprese v kombinaci s rychlejšími DDR4 pro ně již nebude brzdou). Maximální taktovací frekvence pak jistě bude vyšší než 800 MHz Playstation 4.