Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Co by Argonia mohla vzít z Areny, Daggerfallu, Morrowindu, Oblivionu či Skyrimu?

Ať už Behtesda udělá cokoli a jakkoli, vždy to s každým novým dílem série The Elder Scroll schytá od nemalé části fanoušků. Je ale vůbec vhodné se inspirovat u minulých dílů?
blog
TES V Skyrim

Série The Elder Scrolls má za sebou už téměř 25 let existence. Původně měla začít jako „arénová bojovka“, což se naštěstí v průběhu plánování a vývoje radikálně změnilo a první díl TES založil dle mého možná nejlepší herní sérii vůbec.

Arenu si pamatuji už někdy z doby krátce po uvedení. První setkání proběhlo klasicky, skrze SCORE 5, kde byla Andrewova recenze. Četl jsem ji možná tisíckrát a jednoho dne jsem mohl přestat, neboť jsem se k Areně dostal (neptejte se jak, ač už to asi je promlčeno :-). V průběhu let jsem v ní strávil nemálo času, naposledy jsem se k ním opravdu pořádně vrátil na jaře roku 1999. Od té doby spíš jen tak občas, skrze Dosbox (tj. už ne „nativně“).

Arena mě uchvátila. Ani ne tak hra samotná, její mechanismy. Spíše hudba, atmosféra, možnost toulat se rozsáhlým prostředím. Opakujícím se, vlastně na první pohled nudným, nevýrazných, chudým. Ale mě to prostě bavilo. Stejný důvod stojí za tím, proč jsem ve Skyrimu za posledních 5 let strávil už zhruba 850 hodin a zdaleka nekončím.

Arenu s Daggerfallem spojoval vzhled grafiky (já na DOSových kostičkách vyrostl, mám je rád dodnes), ale Daggerfall jsem již ve své době nesehnal, musel jsme si vystačit pouze s demo verzí. Nijak mi to nevadilo.

Následně uběhlo pár let, během kterých jsem mohutně upgradoval (z AMD K6 a Voodoo 1 na Duron + GeForce 4 MX) a nastal čas Morrowindu. Báječná to hra, ve své podstatě i díky technologiím zcela jiná než Arena, se zcela jinou hudbou. Atmosféra z jejího prostředí ale opět „tekla“, byť jiným způsobem a osobně bych řekl, že méně než z Areny. Ale to hlavní tu bylo. Přišel Jeremy Soule.

Oblivion vše jen podtrhl, krásné prostředí, opět Jeremy Soule, takže mi ani nijak zásadně nevadilo, že je hra velice krátká a questově poměrně jednotvárná (při ceně 200Kč za Oblivion GOTY).

Skyrim považuji za nejlepší novodobý díl série. Na Arénu nemá, tak je prostě příliš jiná, z jiné éry hraní. Stejně tak Arena nemá na Skyrim. Ale Skyrim, opět dle mého názoru, je prvním novodobým (plně 3D) dílem, který se vrátil k tomu, co mě táhlo k Areně. Zpočátku obří prostředí, obrovská volnost a úžasná hudba.

Po stovkách hodin hraní už pochopitelně člověku hra nepřipadá tak rozlehlá. Všude už byl, se všemi mluvil a z obrovského Skyrimu se pozvolna stává „malá známá vesnice“. I proto si zatím šetřím některá místa, některé lokality a neklteré netriviální questy, abych měl co s tále objevovat. I proto jsem zatím nevyčerpal všechny herní strategie / vývoje postavy. Nepustil jsem se naplno do upírů ani vlkodlaků, zkrátka mám ještě minimálně dalších několik set hodin prostoru pro hraní a objevování. A Skyrim mi tak vydrží až do „soudného dne“, kdy Bethesda snad konečně vydá nástupce.

Nečekejte ode mě nejlepší přehled toho, co by Argonia měla nabídnout. Rozhodně bych tam rád Jeremyho Soula, rozhodně bych rád rozlehlost pokud možnost větší než u Skyrimu (případně á la Daggerfall :-), rozhodně bych rád zajímavý hlavní příběh (zajímavější než draci) i zajímavé dílčí příběhy jednotlivých lokalit.

Je mi jedno, že Bethesda fláká QA, je mi jedno, že jejich engine je slepenec zastaralých technologií. Vždyť díky tomu hra běží dobře i na dýchavičnějším hardwaru a dovolím si říci, že Skyrim vypadal v době uvedení dobře i na podprůměrném železe. Protože atmosféru tvoří jiné věci než rozlišení textur, kvalita částicových efektů, dokonalá věrnost fyziky a podobné nepodstatnosti.

David Ježek

Dlouholetý zdejší redaktor (2005-2017), příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce sw patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací. Fanoušek Asimova, Kinga, Feynmana, Sudka, 70mm filmu, sf/vf filmu, Fomapanu 400, starých dobrých her, 99% čokolády, indické kuchyně, domácího kváskového chleba a řady dalších věcí.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse k blogu Co by Argonia mohla vzít z Areny, Daggerfallu, Morrowindu, Oblivionu či Skyrimu?

Čtvrtek, 14 Březen 2019 - 16:26 | maitrishah3 | thank u so much for this post. awesome this post...
Středa, 24 Květen 2017 - 16:19 | Milan Bačík | Morrowind znamenal konečnou pro mou Voodoo 3
Středa, 24 Květen 2017 - 12:25 | rathanuviel | Já jsem bohužel takový jelito, že se mi v...
Středa, 24 Květen 2017 - 12:19 | CyberAngel | Oblivion měl na svoji dobu spoustu unikátních...
Středa, 24 Květen 2017 - 10:44 | Karáš Svorka | Tak s tím Celeronem a 5-10 FPS to nebude nic moc...
Středa, 24 Květen 2017 - 09:01 | R H | Pamätám si, keď Morrowind vyšiel, tiež sa všade...
Středa, 24 Květen 2017 - 08:58 | R H | G3 som hral až pomerne neskoro po vydaní, s už...
Středa, 24 Květen 2017 - 08:55 | R H | Na Zaklináča 3 sa chystám, ale musí ešte nejaký...
Středa, 24 Květen 2017 - 08:12 | Libor Míšek | Osobně nejvíc vzpomínám na Daggerfall. Možnost si...
Středa, 24 Květen 2017 - 07:53 | Seph | Taky pamatuju jak sem delal upgrade kvuli...

Zobrazit diskusi