Edward Snowden: používat AdBlock není právo, ale přímo povinnost
Netýká se to ani tak přímo nás v ČR, ale kupříkladu velcí američtí poskytovatelé jako Comcast a AT&T mají sklony zasahovat do dat přenášených od poskytovatele obsahu k uživateli internetu. Jde například o vkládání reklamních prvků do HTML kódu webových stránek, které představuje jak riziko z hlediska soukromí, tak riziko z hlediska bezpečnosti.
Edward Snowden tak doporučuje využívat nástroje původně vytvořené pro blokování reklam k filtrování nežádoucího obsahu třetí strany, která kdyby tato třetí strana měla dostatek slušnosti, nebyl do stránky vůbec vložen. Dává to celé do souvislosti zejména s JavaScriptovými prvky, případně Flashovým obsahem do stránky embeddovaným, vlastně bez vědomí daného serveru.
Lze Snowdenovi dát za pravdu? Domnívám se, že ano. Zatímco nad reklamními prvky nasazenými přímo daným poskytovatelem obsahu (jako jsme třeba my, CDR/DIIT) lze vést řadu filosofických či hospodských diskusí, kde oba krajní názory jsou od sebe hodně vzdáleny, vkládání dalšího obsahu do webové stránky někým jiným - bez vědomí uživatele i provozovatele daného serveru - nečestné prostě a jednoduše je. Bohužel z technické povahy webu tomu nelze zcela zabránit a představuje to bezpečnostní riziko, jelikož pak klesá bezpečnost dané webové stránky z úrovně stanovené provozovatelem webu na úroveň stanovenou poskytovatelem typu Comcast. A proč zmiňuji zrovna jej? Inu, Comcast těch nečestných věcí dělá více, sluší se připomenout jeho aféru s Netflixem.
Zdroj: NPU