Ektachrome ano, Kodachrome ne
Připomeňme, že firma Kodak Alaris, která vlastní práva na materiály Kodaku, oznámila obnovu výroby Ektachrome. To byl Kodakův materiál na diapozitivy, který se posledních pár let nevyráběl. Kodak Alaris tedy jeho výrobu obnoví.
A jak každý, kdo na film fotil či fotí, ví, tak on to není až tak velký problém. Ektachrome byl/je totiž materiál vyvolávaný standardním procesem E-6, podobně jako Provie / Velvie od Fujifilmu atd. Jenže Kodachrome, to je něco zcela jiného.
Můj osobní názor je, že Kodachrome byl báječný, úžasný, nenahraditelný, kultovní. Jenže nešlo pouze o samotný materiál. S ním se pojila celá infrastruktura Kodaku, která zajišťovala i vyvolání filmu velice komplexním a složitým procesem K-14, který měl celkem 17 dílčích kroků ve vyvolávání (naproti tomu E-6 má kroků 6 a lze si koupit běžně kit na domácí vyvolávání, který dokonce zvládá E-6 ve třech krocích).
K-14 je navíc náročný nejen co do kroků, ale i potřebné výbavy. Během procesu vyvolávání se například jako krok 4 provádí dodatečná expozice filmu červeným světlem, jako krok 6 dodatečná expozice modrým světlem a celkově je tedy proces velmi náročný. Ač přesto existují nadšenci snažící se proces K-14 zvládnout v domácích podmínkách, nejde o nic tak lehce a běžně použitelného jako třeba Tetenal E-6 kit pro domácí vyvolávání.
Šéf příslušné divize v Kodak Alaris tak sám říká, že by strašně rád přivedl Kodachrome zpět, ale je velice obtížným problémem vybudovat znovu celou infrastrukturu.
Říká se „nikdy neříkej nikdy“. Film je na vzestupu, ale asi nelze očekávat, že by to stačilo na obnovu výroby všech materiálů, včetně tohoto nejnáročnějšího a logicky pak ve výsledku též drahého. Fujifilm pomalu utlumuje a ukončuje výrobu většiny svých fotografických materiálů prostě proto, že při zlomcích výroby ve srovnání s 80. či 90. léty se jim to prostě už nevyplatí. Kodak si de facto prošel bankrotem a restrukturalizací, která vyústila v to, že logo této firmy dnes spíš nalezneme na smartphonu, než na čemkoli jiném. Drží že britský Ilford a česká Foma (oba produkují pouze čb materiály), která ostatně předloni dokonce uvedla nový film/vývojku, Retropan 320. Ale pryč je spousta legend, které se nejspíš už nikdy nevrátí. Kodak Kodachrome, Fujifilm Neopan 1600, skončila chorvatská Fotokemika, klasický negativ Fujifilm Superia 1600 víceméně také a tak by se dalo pokračovat (včetně Ilfordích Surveillance filmů P3 a P4).