Fotoúvaha: Olympus a Panasonic to trefili perfektně
Už jsem to myslím psal v jednom dřívějším článku. Jedna věc je sledovat prodeje, případně si vyvozovat vlastní závěr, ale ve chvíli, kdy vám na vyhlídce na Plitvických jezerech vrazí Španělka ve středních letech svůj iPhone do ruky s tím jestli byste ji nevyfotil, pochopíte. Pro mnoho běžných lidí jsou digitální kompakty již dávno mrtvé.
Samozřejmě nic nemá šanci zabít prodeje zrcadlovek, ty se o svoji budoucnost bát nemusí. Ale pokud někdo podchytil klesající zájem o kompakty, ale současně i potenciál úspory výrobních nákladů, které provázejí zrcadlovky, pak to byly firmy Olympus a Panasonic. Ty před 5 lety ohlásily systém Micro Four Thirds postavený na 4/3" snímačích používaných Olympusem v D-SLR, ale jinak pracující jako kompakty: kontrastní ostření, žádný optický hledáček typu WYSIWYG. Navíc obě firmy zapracovaly na designu a zejména díky malému 2,0×-cropovému snímači dokázaly srazit rozměry na minimum a nabídnout i onu funkční třešničku na dortu navíc (na video zaměřené tělo Panasonic GH1).
Lumia 1020 opět oživila zprávy o tom, že digitální kompakty jsou na ústupu, ale současně mnozí jedním dechem dodali, že tyhle velkočipové systémy to neovlivní. To je svatá pravda. Typický zákazník - například 40letá Španělka na dovolené v Chorvatsku - nenahrazuje smartphonem bezzrcadlovku či zrcadlovku, ale právě kompakt. Přístroje s větším snímačem, podporou RAWu a výměnnými objektivy mohou zůstat v klidu. Ať již josu prodeje jakékoli, jedno je jasné: Olympus přechodem od Four Thirds k Micro Four Thirds utekl fotograficky hrobníkovi z lopaty (jeho 4/3" systému už od počátku docházel dech a drahé D-SLR jako E-3 a E-5 byly svým výstupem hluboko pod konkurencí a přitom jejich cena, ač odpovídající jinak špičkové výbavě, byla přemrštěná). Panasonic pak vedle kompaktů vstoupil se vší vervou na nový trh velkosnímačových fotoaparátů - vždyť jeho G1 byl vůbec první bezzrcadlovkou.
Jednu věc jsem ale za těch pět let ještě nedokázal pochopit: jak se sakra podařilo Olympusu takto Micro Four Thirds přístroje na trhu uchytit? Vždyť jsou ve srovnání s běžnými D-SLR jiných výrobců - vybavených navíc většími snímači s lepšími charakteristikami šumu - výrazně dražší, ač konstrukčně jednodušší. Může za to snad reklama, ve které účinkoval Kevin Spacey? Nebo je to vzpomínka na dávný systém Olympus Pen, který evokuje nejnovější bezzrcadlovka Oly E-P5?
Nebo je to něco jiného? Co dává bezzrcadlovkám Olympusu takový tajemný punc?
---