Marketing, PR a BlackBerry
Co všechno BlackBerry udělalo z mého pohledu špatně při uvedení systému BB10, jsem tu popisoval v jednom ze svých předchozích blogů a nechci se k tomu vracet. Pár dalších trefných poznámek přinesla diskuse a myslel jsem, že už nebude se k čemu dále vyjadřovat, protože desítkový systém je minulostí, kapitola skončila, je na čase obrátit list. Ale ono ne.
Shrňme si na úvod stará známá fakta: BlackBerry vydalo vloni na podzim Priv s operačním systémem Android a od té doby se to Androidem ve všech prohlášeních jen hemžilo. CEO společnosti John Chen při většině rozhovorů naznačoval, že budoucnost je v Androidu, že systém se daří zabezpečit stejně dobře jako BB10, software známý z BB10 je úspěšně portován a tak dále. Mnoho zákazníků z toho usoudilo, že BB10 je odepsaná platforma a jistě nemalá část z nich od značky odešla jinam, protože platit za androidí telefon s logem ostružiny prakticky dvojnásobek toho, co stojí podobný hardware jinde, nedává ekonomický smysl ani když si to odůvodníte klávesnicí. Jsem na mobilech příznivcem skutečné cvakající QWERTY už dlouhá léta, ale za ty peníze by musela umět psát sama, vařit k tomu dobrou kávu a uklízet mi byt.
V mém okolí se BlackBerry za poslední kvartál zbavil prakticky každý, kdo ho měl. Kdo váhal po vydání Privu, ten odešel po prohlášení o ukončení podpory Facebook a WhatsApp klientů. Opravdoví nadšeni do poslední chvíle čekali, jestli Priv nevyjde s možností duálního bootu, protože v počátcích byl telefon prezentován s BB10. Pak ale BlackBerry ukončilo vývojářský program Built for BlackBerry a navíc oznámilo, že nová API pro BB10 budou vznikat jen v případě opravdu vážné potřeby, čímž padla poslední naděje na nové telefony.
Tím se pozvolna dostáváme do současnosti. Počátkem července provozní ředitel BlackBerry Marty Bead prohlásil:
„Naše roadmapa je tvořena našimi zákazníky. Absolutně neutíkáme od BB10, protože máme velký počet zákazníků s tímto systémem a ti mají velká očekávání. Společnost nikdy netvrdila, že nebudou další zařízení s BB10.“
Ještě chvilku předtím byl na vývojářském blogu ohlášen program Developer Hero na podporu nových aplikací pro BB10, který poběží celý červen a červenec. Vítězná aplikace bude půl roku propagována v BlackBerry Worldu.
Inu, tomu říkám zmatené signály. Dva roky nevydáte pořádný telefon, zdůrazňujete, že přechod na Android může být definitivní a najednou prý nemáte na srdci nic než blaho zákazníků s BB10. Pětihvězdičková marketingová strategie a geniální komunikace s veřejností. Minimálně, pokud už vás výroba telefonů nebaví a chcete s ní definitivně skončit.