Německo se prý chystá do roku 2030 zakázat auta se spalovacím motorem
Což o to, u elektřiny se Německo umí s věcí vyrovnat (sice díky české distribuční soustavě, přes kterou nám přelévá své špičky produkce z obnovitelných zdrojů, jistě k „nemalé radosti“ ČEPSu), u aut se spalovacími motory to ale může být jiné. Každopádně Der Spiegel přichází s informací, podle které by Německo rádo prosadilo evropský (= EU) zákaz automobilů s benzínovými a naftovými motory v roce 2030. A to tak, že počínaje rokem 2030 už nebudou taková vozidla registrována k provozu. Vše odůvodněno snahou splnit klimatické cíle dané Pařížskou dohodou.
Nádech - výdech.
Celá věc má více rovin. Jednou z nich je politická, kdy si Německo relativně často osvojuje (ať již záměrně, nebo neúmyslně) právo rozhodovat za celou EU. Ať již to byla přílišná vstřícnost paní Merkelové k imigraci na území EU, nebo mnoho jiných snah souvisejících často právě s energetikou, kdy vše obvykle finančně dopadne ve stejné míře i na Země a občany zemí, jejichž průměrný měsíční plat dosahuje výše denní útraty Junckera za šampaňské (toť drobná odbočka od Německa směrem na severozápad) i díky tomu, že třeba právě Česko (a další země)"plní úlohu levných montoven pro západní automobilky či jejich vlastníky. Dnes se tedy Německo opět chápe kormidla s nápisem EU a chce nám všem navrhnout postup, který významné části národa českého (a jistě nejen jeho) zkomplikuje pořízení budoucího nového vozidla. I kdyby jenom proto, jak extrémně pomalý přístup k budování potřebné infrastruktury my Češi máme (viz rekonstrukce nejdelších drncavých kolejí v zemi vtipně označovaných „D1“).
Druhá rovina je konkurenceschopnost vůči jiným částem světa. Já osobně veškeré omezování škodlivin vypouštěných do ovzduší vítám, dvojnásob když kolem mě projede nějaký dieselový automobil z provenience VW. Jenže i kdyby jsme nakrásně v celé EU omezili skleníkové plyny na nulu, pořád tu budou USA, pořád tu bude Čína, pořád tu bude Rusko a další země, které žijí z levných fosilních paliv. Paliv, za které aktuálně nemáme náhradu. Náhradou v aktuálním stavu technologií není ani vodík, ani lithiové akumulátory. Jakkoli se firmy jako Tesla / Panasonic či tradiční automobiloví výrobci snaží, celá EU prostě nebude moci už za 13 let začít přecházet na elektro-auta (EV).
Ostatně jak si to ti Němci představují? Elektřina pro případný/hypotetický masivní přechod na EV by se někde musela vyrábět. A když tak Němci, Rakušané a další nemají rádi jaderné elektrárny, jak si to vlastně představují? Jsem v tomto ohledu velmi skeptický. Pravdou je, že termín 2030 zaznívá v souvislostis koncem automobilů se spalovacími motory i v Indii, v Nizozemí a Norsku zaznívá dokonce rok 2025, nicméně to považuji za nereálné. Fosilní paliva tu jsou a stále budou a když je nespálíme v Evropě, spálí se někde jinde, kam je OPEC, Rusko či USA, Írán a další prodají. Je to nákladově nejlevnější zdroj energie, který prostě jiné státy na této planetě budou využívat, dokud to půjde i kdyby se celá EU stavěla na hlavu. A nedokáži si představit míru možného nátlaku ze strany EU třeba na Čínu. Čína vyrábí (střílím od boku) 95 % věcí běžné spotřeby Evropanů (tj. vyhlásit embargo je hloupost už z principu toho, kolik firem v Evropě už Číňané vlastní). Čína je jaderná velmoc s agresivní teritoriální politikou, takže ani hypotetické „bu-bu-bu“ ze strany evropské armády by nic neřešilo (nemluvě o tom, že nic jako evropská armáda neexistuje - a i kdyby ano, tak si připomeňme na jaká paliva létají stíhačky, vrtulníky či jezdí tanky). Čínu nelze ani příliš popotahovat v rámci napůl bezzubé organizace jménem OSN. A totéž se týká třeba USA, kde sice vývoj směřuje k čistějším zdrojů velmi progresivně a právě dieselgate ukazuje, že Američané si umějí šlápnout, když je to potřeba, ale i tato země a její armáda jedou na naftě.
Budeme rádi, když ve větší míře dojde k přechodu od fosilních paliv na jiné čisté zdroje tak po roce 2050. Jestli bude pozdě pro klima na Zemi, neumím posoudit.