Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Povinná evropská štěnice eCall v autě od roku 2015 blíže realitě

Zdá se, že v dohledné době budou lidé ještě v dobrém vzpomínat na Google Glass. Evropská komise včera přijala dva návrhy nařizující od října 2015 vybavení všech automobilů „šmírovacím“ systémem eCall…
blog
Knight Rider - Surveillance Mode

O systému eCall jsme vás již informovali téměř před rokem, připomeňme si tuto zprávu, protože spoustu věcí bychom dnes museli zbytečně duplikovat (hypertextové odkazy jsou docela užitečná věc ;-)

Od roku 2015 budou nová auta v EU vybavena štěnicí (2. 7. 2012)

Nyní budu trošku citovat ze včerejší tiskové zprávy Evropské komise, trošku zvýrazňovat důležité informace a trošku komentovat:

Evropská komise dnes přijala dva návrhy, které zajistí, že do října 2015 budou všechny automobily vybaveny tísňovým voláním pro případ havárie, jež přispěje ke zmírnění následků závažných dopravních nehod v celé EU. Takzvaný „systém eCall“ v případě vážné nehody automaticky vytočí celoevropské číslo tísňového volání 112. Záchranné služby tak budou informovány o místě, kde se vozidlo nachází, a to i tehdy, bude-li řidič v bezvědomí nebo nebude-li schopen telefonovat…

Na tomto místě se musím nutně ptát, jak to bude s automobily vyrobenými před rokem 2015. Nerad bych se dožil situace, kdy by mě EK/EU donutila namontovat si do svého současného auta tuto štěnici pod sankcí zbavení auta technického osvědčení k provozu na pozemních komunikacích. Našel jsem na to odpověď, která se nese zhruba v tomto duchu:

„Nikoli. Regulace se bude vztahovat na nové modely schválené od října 2015. Očekáváme, že starší auta tím půjdou dovybavit a že samotní výrobci budou svým zákazníkům nabízet eCall i pro starší modely.“

Pokud to do starších aut nebude povinné, očekávám nějaké znepříjemnění života těm, kdo si to nebudou chtít nechat nainstalovat, např. si dovedu představit ještě větší tlaky na vyřazení starších aut z provozu, než s jakými se můžeme setkat dnes. Mimochodem je zajímavé, že:

Jakmile dnešní návrhy schválí Rada a Parlament, bude Komise usilovat o to, aby byla služba eCall do roku 2015 plně funkční v celé EU (a rovněž na Islandu, v Norsku a ve Švýcarsku).

Částečně mi na mou předchozí otázku odpovídá jeden z dalších odstavců, kde se praví:

Navrhované právní předpisy povedou k tomu, že od října 2015 budou všechny nové modely osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel vybaveny systémem eCall…

Jaké budou vyvíjeny tlaky na starší vozidla, je mi v tuto chvíli neznámé, ale určitě nějaké očekávám. Nebylo by to poprvé.

Co je vlastně na tom systém eCall tak strašně nebezpečné, že jsem se rozhodl podat o tom znovu zprávu tohoto ladění? Čtěme dále v tiskové zprávě (bude to trochu opakování již známého, ale tohle bude přínosné):

Systém eCall se aktivuje automaticky, jakmile čidla zabudovaná ve vozidle zaregistrují vážnou havárii. Po aktivaci systém vytočí evropské číslo tísňového volání 112, naváže telefonní spojení s příslušným střediskem tísňového volání a záchranným službám předá podrobné údaje o nehodě, včetně doby nehody, přesné polohy havarovaného vozidla a směru jízdy (což je velmi důležité u nehod na dálnicích a v tunelech)…

Aby mohl systém znát směr jízdy, musí být bezpodmínečně trvale v provozu, nebo alespoň musí být v provozu taková jeho část, která sleduje aktuální polohu auta, aby mohla nejméně ze dvou zjištěných poloh určit směr jízdy. Aby mohla být poloha zjištěna i v tunelech, kde není signál GPS, bude vhodné (nikoli nezbytné), aby systém eCall zjišťoval polohu automobilu rovněž prostřednictvím komunikace s operátorem (přes GSM).

Dále se domnívám, že aby byl systém efektivní, musí se umět dovolat ihned při výskytu události (nehody, stisknutí tlačítka SOS,…), což vyžaduje, aby ta část, která má na starosti samotné zavolání, byla neustále v pohotovosti a byla přihlášená k nějakému mobilnímu operátorovi. To by mohlo umožnit i ono zjišťování polohy přes GSM.

Pokud nebude celý projekt tzv. „open source“, tzn. nebude možné si ověřit, co ve skutečnosti dělá, co ukládá, kdy a kam co posílá, stává se tím pro mě (ať hovořím za sebe) zcela nedůvěryhodný (pokud open source bude, stává se jen částečně nedůvěryhodným, protože jedna věc může být dokumentace a druhá skutečná implementace).

Pevně doufám, že se najde způsob, jak jej v nových automobilech tímto systémem povinně vybavených vyřadit z provozu tak, aby nebylo možné snadno určit, že je vyřazen z provozu. Nepřeji si, aby něco povinně sledovalo polohu mého auta. Pokud se budu chtít nechat sledovat za nějakým účelem, vyžaduji, aby se tak dělo pouze s mým souhlasem.

Zcela dobrovolně používám mobilní telefon(y) a vím, že mě sledují. Zcela dobrovolně používám internet a vím, že mě sledují. Zcela dobrovolně se pohybuji na veřejnosti pod dohledem kamer – vím, že mě sledují. A zcela dobrovolně platím platební kartou – i z jejího používání se dá leccos vysledovat. Tyto činnosti však pro mě mají kromě negativního také pozitivní význam. Jsem si vědom protislužby, kterou mi za ono snížení míry svobody a soukromí poskytují a jsem ochoten za jejich používání platit dosavadním způsobem. Ostatně vybral jsem si je dobrovolně, nic z toho nemusím používat a používám to.

Systém eCall však mně osobně nepřináší nic pozitivního (vím, že si ťukáte na čelo, ale já opravdu nechci být povinně a automaticky v případě nehody zachraňován, já jsem ochoten v případě nehody klidně i zemřít – vždyť s tímto rizikem již léta běžně usedám za volant, případně za řídítka, popř. si s tímtéž rizikem denně stoupám na nohy), přesto mi bude vnucen a budu za něj muset zaplatit (mělo by to prý navýšit cenu auta o nejvýše 100 €). Jasně, můžete argumentovat „tak nepoužívej auto“ a budete mít částečně pravdu. Jenže je tu malý háček: do této doby jsem mohl používat auto i bez eCallu, od října 2015 nebude možné auto bez eCallu koupit.

Nemám rád, když se mění pravidla hry během hry a pravidlo „nechceš - hru nehraj“ představuje příliš velkou změnu na to, abych to nechal jen tak být. Je to stejné, jako kdyby vám najednou nový zákon nařídil, že musíte mít v počítači antivir, jinak vám počítač zabaví, nebo si půjdete za používání počítače bez antiviru na čas sednout do chládku. Stejně jako je používání antiviru dobrovolné a instalujete si ho proto, že ho chcete, stejně tak by měl zůstat dobrovolný systém eCall, s jehož pomocí vám někdo může zachránit život. Bohužel pravidla jsou nastavená tak, že řízení auta není výsadní právo, na řízení auta vám stát uděluje oprávnění (řidičské) a stát vás ho také může zbavit nebo kdykoli upravit jeho podmínky.

Nyní pozor…

…hláška roku:

V článku by mělo být jasně uvedeno, že to dělají proto, aby nás chránili. Takto zpráva vyznívá dosti negativně.

(Zdroj: diskuze na serveru lupa.cz)

Tuto hlášku vložil do diskuze na Lupě 7. 6. anonymní uživatel a musím říci, že jsem se dlouho tolik nezasmál, přestože to není vůbec k smíchu. Týká se sice jiného tématu, ale velmi souvisejícího. Vlastně by se ta hláška klidně dala vztáhnout i na tento článek a řadu jiných. A je pravda, že „marketing EU/EK“ se skutečně snaží lidem říci, že „to dělají pro vaše dobro (jenže vy jste hloupí a doposud si to pořídilo necelé procento z vás, takže vám to pro vaše dobro nacpeme povinně).

Komise již dříve vyzvala k tomu, aby byl systém eCall dobrovolně zaveden v celé Evropě do roku 2009 (…), avšak jeho přijetí bylo velmi pomalé.

(Pro podobná zvěrstva se vžil termín „dobrovolně povinné“).

Osobně mám uvedenou hlášku z diskuze na Lupě zařazenou ve stejném šuplíku jako dnes již legendární citát Věry Pohlové, která by „všechny ty počítače a internety zakázala“ (bez ohledu na to, zda Věra Pohlová je/byla, nebo není skutečná). Vyzařuje z ní více naivity než radioaktivity z jaderné elektrárny v Černobylu krátce po jejím výbuchu v roce 1986 a netřeba ji nějak obšírněji komentovat, modří vědí a ROFLují, ačkoli by měli přemýšlet nad tím, „co s tim budeme robit“.

Přemýšlejte o tom, než si auto s eCall štěnicí koupíte. Berte na vědomí, že existují jisté zákony, které (tradičně „pro naše dobro“) nařizují operátorům uchovávat a na vyžádání předávat jistým orgánům provozní a lokalizační údaje. Berte na vědomí, že auto je registrováno na nějakou osobu (což ten mobil ještě být nemusí, přestože „oni stejně vědí, kdo ho používá“) a i když tato osoba nemusí být tím, kdo auto řídí, dá se předpokládat, že v mnohých případech tomu tak bude (plus se to dá svázat s tím, že auto se pohybuje po stejných místech jako čísi mobilní telefon).

Doporučuji, abyste si připomínali starou dobrou pravdivou větu:

To, že jsem paranoidní, neznamená, že po mě nejdou.

A nakonec doporučuji, abyste si vzali gumu a vygumovali si z hlavy Bublanův nesmysl (pokud ho tam náhodou máte):

Kdo nic špatného nedělá, nemá co skrývat.

WIFT "WIFT" WIFT

Bývalý dlouholetý redaktor internetového magazínu CDR-Server / Deep in IT, který se věnoval psaní článků o IT a souvisejících věcech téměř od založení CD-R serveru. Od roku 2014 už psaní článků fakticky pověsil na hřebík.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse k blogu Povinná evropská štěnice eCall v autě od roku 2015 blíže realitě

Úterý, 8 Říjen 2013 - 10:40 | Petr Hasman | Zcela souhlasím s článkem. Celé to má daleko více...
Středa, 26 Červen 2013 - 13:42 | Richard Drozd | Dostáváme se do fáze že nás budou sledovat na...
Úterý, 18 Červen 2013 - 10:47 | Damel | Jste naprosto mimo realitu. To co jste napsal...
Úterý, 18 Červen 2013 - 10:42 | mikeczcom | takže zachráníš jeden život za celou životnost...
Úterý, 18 Červen 2013 - 08:45 | Rudolf Dvořáček | Ale můžeme to vědět. Udavačů bylo dost i na našem...
Pondělí, 17 Červen 2013 - 21:54 | Lojza Suchánek | A nebo taky ne. To uz dneska nemůžeme vedet......
Pondělí, 17 Červen 2013 - 21:00 | Rudolf Dvořáček | Někteří z nich byli udáni budoucími vysokými...
Pondělí, 17 Červen 2013 - 19:29 | Lojza Suchánek | Ano, a ty lidi vybrani na zaklade sčítacího...
Pondělí, 17 Červen 2013 - 19:28 | Lojza Suchánek | Jiste. Pokud někdo bude mit názor, ze chce zabit...
Pondělí, 17 Červen 2013 - 18:55 | Rudolf Dvořáček | 1000 Kč na pastelky nemám jak využít, leda že...

Zobrazit diskusi