Od roku 2015 budou nová auta v EU vybavena štěnicí
Server Novinky.cz informoval o skutečnosti, že od roku 2015 budou muset mít všechna nová vozidla instalován systém automatického volání záchranné služby. Systém se jmenuje eCall a 28. června jste se s ním mohli v praxi setkat na Václavském náměstí, jak informoval server Lupa.cz.
19. června hlasovala Evropská komise o povinném zavedení eCallu do automobilů prodávaných v EU. Vyzvaly ji k tomu Výbor pro dopravu a Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele. Evropská komise návrh přijala v poměru 58:4. Podle „doporučení komise“ by měly „členské státy zajistit, aby operátoři mobilních sítí zavedli mechanismus pro zpracování "diskriminátoru eCall" ve svých sítích. To by mělo být provedeno do 31. prosince 2014.“
Co to vlastně ten eCall je a jak to funguje? De facto se jedná o něco jako mobil zabudovaný v autě, který v případě, že zjistí, že se stala nehoda, zavolá na linku 112 a odešle touto cestou informace o pozici vozidla, počtu osob ve vozidle (podle zapnutých pásů), typ vozidla a směr jízdy. Zároveň naváže zvukový komunikační kanál s operátorem. „Sociálnědemokratická europoslankyně Olga Sehnalová jako zpravodajka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele prosazuje povinné celoevropské zavedení elektronického bezpečnostního systému eCall do každého nového typově schváleného automobilu ještě před rokem 2015“ (citace z webu Olgy Sehnalové).
Na první pohled to vypadá jako dobrý nápad. Pro laika určitě. Homo internetus si však pravděpodobně položí otázku: nebude to nějak zneužitelné? Samozřejmě, že to jde zneužít a právě o tom je tento článek. Považujte ho klidně za konspirační teorii, jestli chcete.
První znepokojení přináší už server Novinky.cz, který se zeptal mluvčího Ministerstva dopravy Martina Nováka na to, zda bude potřeba přijmout nějaké legislativní změny. Novák Novinkám odpověděl: „Není to potřeba, protože jde o nařízení Evropské komise.“ Radujme se, veselme se, naše vláda se stává zbytečnou. A nebo možná jinak: nebude-li to nařízeno legislativně, nemůže vás nikdo postihovat za to, že tu věc vyřadíte z provozu.
Systém eCall, který je schopen se dovolat na tísňovou linku 112 za minimálních nákladů navíc, musí být zákonitě klasickým mobilem, nebo přesněji něčím, co funguje na stejné bázi. Aby mohl systém zjistit, kde se právě nacházíte, musí být jeho součástí GPS přijímač. Sami asi víte, jak dlouho navigaci trvá, než se zorientuje a zjistí, kde se právě nacházíte. Aby to mohla vědět okamžitě v době nehody a zejména aby byla schopna určit směr jízdy, musí fungovat pořád, tedy musí stále zaznamenávat vaši polohu. K přibližnému určení směru jízdy a polohy však není GPS až tak docela zapotřebí, to stačí ohlídat právě pomocí mobilního telefonu a Ústavním soudem zrušeného šmírovacího zákona – který byl jen tak mimochodem nedávno znovu přijat (vrátily se do něj ÚS zrušené odstavce 3 a 4 § 97, byť v jiném znění, které ale v podstatě koresponduje s původním a ještě jej trochu rozšiřuje, k dokreslení problematiky též doporučujeme toto).
Můžete samozřejmě namítat, že ke zjištění směru jízdy stačí principielně dva body zjištěné v různém čase, takže zaznamenávat (uchovávat) více netřeba. Můžete namítat, že nová verze šmírovacího zákona musí být postavena tak, aby podruhé u Ústavního soudu prošla, tudíž bude nezávadná. A můžete zcela logicky namítat, že to vidíme moc černě, že ten systém není určen ke šmírování pohybu vozidel, ale k záchraně životů nejen vašich, ale i jiných účastníků dopravní nehody.
Klidně si tomu věřte, my věříme něčemu jinému a pouze čas ukáže, kdo měl pravdu. Telefony také sloužily primárně k telefonování – a jak jsou výborně zneužitelné pro šmírování :-).
Každopádně pokud plánujete v brzké době koupit nové auto, raději si pospěšte. Rok 2015 přijde co nevidět. Anebo pak můžete poté, co si vyberete u prodejce automobil, který vám vyhovuje, absolvovat rozhovor podobný tomuto:
- „Tak jo, tohle auto beru. Ještě mi řekněte: je v tom taky ten eCall?“
- „Ano, samozřejmě to tam teď být musí.“
- „Tak to mi vymontujete, žejo?“
- „Proč?“
- „No, protože já to tam nechci.“
- „Ale to teď musí být.“
- „Takže mi to nevymontujete?“
- „No, to my nesmíme.“
- „Hmm, škoda. Moh bejt kšeft. Tak sbohem.“
(On nakonec pravděpodobně nebude problém zařízení deaktivovat svépomocí. Je to v zásadě jen blbá krabička, do které musí jít proud, aby mohla fungovat. Stačí ji tedy jen najít a odstřihnout. Tedy než bude její deaktivace legislativou považována za stejně nebezpečnou jako nezapnuté pásy, ne-li ještě nebezpečnější.)