Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k První fotoaparát

Vzpomínám když nás táta jako děti fotil někdy od roku 1966 Flexaretou. Akorát to fajnové stínění objektivu na ní neměl a nebo ho nepoužíval. Bohužel nevím zda to byla IV nebo V. Pamatuji si, když mi otec dovolil se přes ní podívat, tak se smál že do toho koukám jak husa do flašky :-)).

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Můj první foťák byl "Etud" (etjůg), sovětský boxík. Celé to bylo plastové, na svitkový film (typ 120), 4.5x6. Mělo to skleněnou čočku, tmelenou ze dvou skel, takže obrázek to dělalo docela slušný. Clona 8, 11 - páčkou se přesouval plíšek s dírkami - možná tam byla ještě 5.6, už nevím. Ještě to mělo přepínání času - momentka (což byla asi 1/60s) nebo "B". A převíjení filmu, pěkně ručně, bez dorazu, jen podle číslíčka vzadu v červeném okénku (krycí pás filmu 120 má na sobě natištěna čísla). 16 snímků na jeden film.

Kupodivu, v 6-8-mi letech jsem z toho měl docela slušné fotky. Dalo se s tím fotit za "normálního" světla. Na zimu se kupoval film 27 DIN (ISO 400), na jaro a podzim 20-21 DIN (ISO 100-125), na léto 17 DIN (ISO 50).

Dělal jsem z toho kontakty. Na zvětšování to nebylo dost ostré, maximálně na malou pohlednici (9x12). Ale kontakty z toho byly krásné.

Něco podobného byla třeba ta "Corina" co máte v titulku. To byl taky boxík, ale "vyspělejší", mělo to myslím už dokonce dva časy - 1/30 a 1/125 - nebo tak nějak. Ale bylo to 6x6, takže jenom 12 snímků.

Ten strojek můžete vidět třeba tady:
http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://i.ebayimg.com/00/s/MTM3MVgxNjA...

(stačí dát do Google vyhledávání obrázků ´russian photoaparat camera "Etud" ´)

Nebylo to úplně zbytečné, naučil jsem se "fotograficky" dívat. A něco o expozici, o časech a clonách. Takže další fotoaparát, to byla Flexareta III (s natahováním klikou), už jsem ovládal v pohodě - ale už jsem potřeboval expozimetr.

Tyhle věci už dnešní děti nepoznají. Nedávno jsem vybalil temnou komoru a ukazoval, jak se to dělalo - jen černobíle (dělal jsem kdysi doma i barvu) - mělo to velký úspěch. Ale na počítači je to o mnoho snažší, takže zůstalo jen u demonstrace.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Zdravím dalšího "postiženého" - stejný přístroj jsem kdysi dostal také, a mám jej dodnes (tedy dnes samozřejmě už ne jako jediný :). Už jsem ho dlouho nebyl vyvenčil, ale jak to tady tak čtu, asi ho zase vezmu na výlet. Ten můj je tady: http://foto.prelude.cz/foto_etjud.html

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Krásné. Stará láska nerezaví.

Z Vašeho článku vidím, že si to už blbě pamatuji - clony byly 11, 16, 22. Je to vůbec možné, že taková věc opravdu fotografovala ? Zažil jsem to sám, mám ještě krabici plnou 4.5x6 kontaktů z té doby, takže ano.

Já ten svůj už dávno nemám, ještě coby dítě jsem ho za něco vyměnil, když jsem povýšil na Flexaretu.
Jeden čas jsem sbíral "boxíky" - foťáky tohoto druhu ze začátku 20. století do 40. 50. let, ty byly ve tvaru krabice, proto se tomu tak říkalo - všechno to byly takovéhle fix-fokusy s jedním časem, často jen jednou clonou, hledáček byl zrcadlový nebo výklopný drátěný.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

jééé, tuhle Corinu jsem kdysi vyhrál za sběr kaštanů. :-) Můj první osobní fotův aparát. :-D

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Corina už měla dva časy a "zaostřování", to ten Etud byl fix-focus.

Fakt neuvěřitelný, z dnešního pohledu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

byl jsem, jsem, a nejspíše i nadále budu jen pouhý "cvakač". Focení jest pro mne pouhý způsob zachytávání momentek z mého života, neaspiruju na nějaké umělecké sklony. Ale pamatuju se, že i z toho plastového nesmyslu lezly leckdy dobré fotky. Jen to vkládání a navíjení filmu byla sranda, často se mi stalo, že jsem exponoval půl pole dvakrát. :-) (foťák měl manuální posun a žádnou zarážku, člověk se musel dívat skrz skleněné sklíčko na čísílka na samotném filmu, takže za horších světelných podmínek to bylo spíše o odhadu...)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

mě doba filmová minula. do kontaktu s filmem jsem sice přišel (nějaký relativně moderní filmový kompakt od Minolty, který uměl i autofokus, a ruský filmový kompakt), ale tehdy mě to nebralo. počkal jsem si až na digitální éru :). asi proto mě filmová nostalgie nechává chladným.

můj první byl Sony DSC-P51... 1/2" čip šumící i na nízké ISO, ale vyblbnout se s tím dalo. měl jsem k tomu 16 MB kartu, takže jsem se musel naučit mazat.
a pak to šlo celkem svižně. Kodak C875, Fuji 6500, Pentax K-r, K10D a aktuální K-5 II, k zrcadlovkám jako doplněk Nikon P7000 a nyní Fuji X20.

ale starou techniku nezatracuji, film mě sice neláká, ale kouzlu starých objektivů jsem propadl :)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Canon Canonet 28 :)

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Tiež som mal ako prvý foťák Corinu, ale "vymakanejší" model s bleskom. A stále ho mám len tie jednorázové výbojky už asi nezoženiem.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Tak to vždy všetci čumeli, keď som vytiahol "žiarovečku", že teraz s bleskom.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Můj první foťák byl Corta - fixfokus, před focením se musel vysunout, světelnost 8, možnost clonit na 16, dva časy - cca 1/40 a B.
http://www.kostikidis.estranky.cz/fotoalbum/druopta-praha/druopta-praha/...
Stál neskutečných 150 Kčs....

Pak jsem dost dlouho fotil vypůjčenou Smenou s objektivem Industar a v dospělosti jsem se zmohl na Zenit EM s Heliosem. Později přišla Praktica MTL5B z výprodeje a pak éra digi. Musím se přiznat, že od chvíle, kdy jsem poprvé stáhl do počítače fotky z kompaktíku Nikon Coolpix 2100, což byla 2 MPx hračka s 3x zoomem, už nikdy jsem na film nefotil.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

dík za ten link, podľa mena by som to nespoznal. môj prvý fotoaparát bola práve tá Corta. pootočiť, vytiahnúť a pootočením zaistiť. z nejakého dôvodu si dodnes pamätám vôňu toho kovu a ako blbo sa spodok a vrch skladali dokopy pri zakladaní filmu. ako malému chlapcovi sa mi to strašne páčilo (líbilo), mali ste k tomu aj to pol centimetra hrubé hnedé kožené dvojdielne púzdro?

mimochodom NIKDY som s tým fotoaparátom nespravil ostrú fotku. možno to bolo tým, že som vždy mal len pomalý 21 DIN film, alebo tým, že som bol v prvej triede na základnej škole, ale mám pocit, že aj ten foťák bol na vine.

no a potom otec (príslušník VB) konečne dotiahol domov služobný PENTACON. od toho momentu išli všetky Zenity a Prakticy bokom a s Pentaconom som fotil nasledujúcich 20 rokov všetko.

taktiež, od momentu prvého digitálu som na film už nesiahol. len som dobrých 10 rokov čakal, či niekto vymyslí digi-konverzný kit pre filmové aparáty.

niekedy ešte zasnívam o striebornom papieri a hre s teplotou vývojky (kvôli zrnu a kontrastu), ale veľmi rýchlo ma to prejde. film naozaj patrí do minulosti.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pouzdro k tomu patřilo, ano. Tvrdá kůže vylepená plstí a na objektivu měkčí čepička.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ještě jsem chtěl dodat k poznámce pana Ježka o dírkových komorách, velkých formátech, měchových foťákách atd. Můj ideál a vzor v tomhle blbnutí byl třeba Karel Absolon, objevitel a popularizátor Moravského krasu, Punkevních jeskyní. Ten proslul super fotografiemi jeskyní - dělal to dírkovou komorou, ovšem velikou - až 2x2 metry. Nainstaloval to, zapálil velké svíčky, a za týden si přišel pro film, ten smotal do ruličky a odnesl.

Zkouším něco podobného, v moderní podobě - místo filmu používám snímací čidlo z A2 skeneru, s pojezdem. Vyrobil jsem obří měchový foťák, čidlo je svisle přes kratší stranu, jede po kruhové dráze - je to myšleno jako panoramatické, otáčí se i objektiv. Do stroje mohu nasadit různé objektivy nebo jen děravý plíšek. Řízeno je to "banánem" (banana pí), krokové motorky přes Arduino. Mechaniku a hardware mám téměř hotovou, teď pracuji - příležitostně - na software.

Není to žádná sranda - čidlo je CCD a při nízké úrovni světla vyžaduje silné chlazení, jinak je úroveň šumu moc vysoká. Dělám to Peltiérovými články, které jsou na teplé straně chlazené vodníkem z PC - jako radiátor jsem použil velkou "Moru" s 9x140mm větráky - uchladí to přes kilowattu. Do "měchu" přitom musím foukat suchý vzduch, jinak se to okamžitě začne pokrývat jinovatkou (Peltiéry to dokáží dochladit na -20°C), pouštím do toho chlazení a vysoušeče vzduchu až 120 A z modelářských akumulátorů. Moc mobilní celá ta sestava není, na dopravu bude asi potřeba dodávka, na vychlazení před focením 2kW motorgenerátor s 12V výstupem nebo prodlužovačka na 220V síť a kilowattové trafo :-)

Na fotky krajiny přímo ideální.

Sice by člověk toho samého - a lépe - určitě dosáhl slepením několika stovek fotografií v panoramě konvenčním způsobem, ale to by nebyla taková zábava.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

zní to brutálně. máš někde nějaké výstupní foto?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

taky bych to rád viděl...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Brutální to je.

Finální foto zatím nemám, není ještě dopsaný softík pro banán na snímání z toho skenerového CCD. Není to úplně triviální, protože posun čidla dělá rozlišení v tom podélném směru, jde o navázání obrazu. Mechanicky to chodí krásně, kroky posunu jsou 1/4 šířky čidla, takže mohu snímat opakovaně a digitálně to ještě filtrovat. Ale není čas, snad v létě, až bude méně práce.

Leze z toho ohromné množství dat, musí se to zpracovávat postupně. Také proto u toho mám bánana, má to SATA port na SSD, kam to ukládám.

Co je na tom vážně pěkné, že to (také díky podchlazení čidla) chodí výborně v IR. Takže se těším třeba na zimní IR fotografie v mega supermega rozlišení.
:-)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Prima. Kdybys o tom chtěl dát nějakou formou vědět, pochlubit se, popsat konstrukci atd, tak se mi pak klidně ozvi na david-zavináč-diit.cz a můžeme to zpracovat do článku či blogpostu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Když všechno půjde podle plánu, podzimní fotky krajiny už budou pomocí "Monster" 1.0. Pak to zdokumentuji a pošlu ti článek.

Je tam fůra maličkostí, se kterými jsem nepočítal. Třeba teplotní roztažnost - mezi -20 a +30 je docela rozdíl.
A to je jen ta mechanika. Mám tam také 5 pozic (ve středu a na krajích) kam se dá vložit před expozicí malý vybrakovaný digitál bez objektivu, připojený po USB, pro zaostření a kontrolu obrazu.

A plno problémů se softem. Počítám také s několikanásobným HDR, kdy se výsledný obraz bude dodělávat softwarově.

To je pouze první verze bazmeku. Další závisí na tom, jaké seženu lepší čidlo, případně jak uspějí experimenty s chlazením kapalným dusíkem, případně argonem.

Mám také černobílé A2 čidlo ze speciálního skeneru na rentgenologické snímky. Takže mohu zkusit nejen RGB pomocí filtrů, ale také lepší barevné prostory - hexa barvy - 6 filtrů nebo dokonce 12, jako se to používá ve vědecké fotografii. Nebo na dokumentaci obrazů.

Nápadů by bylo plno, ale není čas.

Občas koukám po netu, plno lidí staví "zadní stěnu" pro deskáče ze skenerů. Ale nikdo nedělá tak gigantickou ptákovinu, všichni se drží při zemi (A4).
:-)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Taky (zatím ve fázi rozvah) se chystám na gigantickou "ptákovinu", motorizovanou 12x20" kameru. Ale scanline tam nebude, protože je to bohužel opravdu ptákovina. Resp. na úplně statické scény (kde se nic nemění ani osvětlení) použitelné,

ale na krajinu nepoužitelné. Protože v krajině je pohyb tím pravděpodobnější, čím dýl řádkové snímání probíhá. A pokud (hodně nepravděpodobny) nedojde k pohybu objektů na zemi, dojde ke změně světla (ať už vlivem změny pozice slunce nebo mraků, atp.).

Na krajinu teda úplně antiideální, bohužel.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Má to svoje omezení, to je jasné. Ale skenovací zadní stěny se na krajinu používají. Vyžaduje to fotit když nefouká, nejsou tam stromy nebo takové záběry, kdy je to jedno. Hlavní je zachytit kresbu ze starých objektivů, které mají zajímavé obrazové vady - to se nedá úplně napodobit žádným Photoshopem.

A hlavně, je to zábava. Jak jsem psal, kdybych chtěl vážně fotit, vezmu si těžký stativ, robotizovanou stativovou hlavu pro astrofotografii, připnu na to foťák se slušným rozlišením a objektivem, a nechám nacvakat stovky snímků po určitém posunu, pak to na kompu složím dohromady se všemi těmi kejklemi - HDR, různé filtry atd.

Nakonec, než doděláš nějaké větší panorama, také se věci hýbou a mění osvětlení.

Mě se ta idea líbí - při pomalém snímání mohu třeba - posléze na počítači - vykopnout všechny věci, které se pohybují, třeba auta.

Už jsem si s tím kdysi hrál - třeba jsem se vyžíval v dělání "celoročních" snímků, kde jsem do sebe fouknul fotku z jara, léta, podzimu i zimy. Technická nedokonalost kolikrát neznamená, že je něco špatně, naopak.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Ty podmínky vyjmenovany pro krajinny použití jsou prakticky o tom, že výsledek bude ix krát iy ultramegagiga pixelů ať pro vědecky nebo dekorační účely trhající rekord v tom na jak velký rastrový soubor dat se nakonec použilo shift+del, sry.

Jasně, že je to zábava, o tom žádná. Třeba pro aranžovanou scénu s udržitelnéma podmínkama po celou dobu skenování je to naopak použitelny velmi dobře, takže navíc ne že to je úplně k ničemu.

Ale problém je, že právě i to "vážny focení" s robotizovanou montáží a výslednéma stovkama/tisícema snímků má úplně stejný problém.

Pokud jde tedy o ideální aparát na krajinu, tak krajina je především o zachycení nějakyho prchavyho zajímavyho světla třeba s letícíma mrakama, živelnou přírodou. A to jde jen tak, že se snímá v daný časový úsek (ať už je to krátká expozice nebo mnohahodinová) kompletně celá scéna najednou. A řešení přes stovky/tisíce pořízených snímků přes motorizovanou hlavu nebo řešení přes desetitisíce/statisíce posuvů několkařádkovyho snímače je prostě absolutně nepoužitelny/nevhodny. Prostě opak ideálního řešení na fotky krajiny.

A pokud by šlo o ten výsledný efekt, který by se u měnící se scény při skenování projevil, tak při snímání celé scény to jde snadno dosáhnout např. vhodnou "nádstavbou" pomocí projíždějící štěrbiny. Ale opačně, z postupně snímkovacího (ať už v malých ploškách nebo řádkově) zařízení, to dosáhnout nejde . I o tom je ideální řešení pro krajinu. Tj. jaky jasou variace možností výsledků při variaci různých podmínek při snímání včetně variací použití různých pomůcek (filtrů, štěrbin, světel, atd...).

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Na tom něco je. Všechno má své pro a proti. Ono spíš jde o to, pohrát si s elektronikou, zároveň je to zábava.

Co se týče měnící se scény - krajiny - hodlám fotit hory a skály (třeba Sušky nebo Ádr, Tatry nebo Alpy) nebo baráky, ty moc pohyblivý nejsou a stromů tam taky tolik není. Světlo se tak rychle zase nemění (jo, třeba mraky jo), těch pár minut než to skenovací lišta projede to snad vydrží. Nebo taky ne.

Tak jistě by se mi líbilo, kdybych kouknul na AliExpress a za pár dolarů koupil smotek 40x200 cm amorfního CMOS čidla 10 Gpx, to napnul v bedně do půlkruhu a jen zapojil do superhyperUSB. To bude za 20 let. Do té doby je skenovací způsob jediný způsob, jak ty staré velké objektivy použít. Mám pár starých objektivů, nějaké objektivy z leteckých mapovacích kamer s velmi vysokým rozlišením (přes 100 čárek/mm), tak tohle je možnost, jak to vyzkoušet.

Pak mám další plán s tím samým bazmekem - mám slíbené řádkové bolometrické čidlo - termo-citlivé - z jednoho vědeckého přístroje. Takže bych to tam mohl vrznout místo toho čidla ze skeneru, sehnat objektiv z germánia na termověci a fotit třeba baráky, kde utíká teplo. Nebo jinou takovou blbinu.

Jak to otestuji, zkusím ještě nahradit chladící soustavu odparem kapalného dusíku, abych spolu s bednou nemusel vozit elektrárnu. Nebo sehnat novější čidlo, které tolik nešumí, má vyšší citlivost a tím pádem nepotřebuje chladit.

Tak hlavně to není nic vážného, jen zábava.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Jasně, hraní si s technikou mě taky baví ( viz. http://www.dpreview.com/forums/thread/3680724 ). Když potom výsledek za něco stojí, posouvá se to hraní si na úplně jinou úroveň.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Přesně tak.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Je vidět, že 80-tá léta vyrobila spoustu stejně postižených ;-) . Můj první fotoaparát byl Ljubitel 2 a s ním přišla i touha mít ty fotky co nejdříve tak i první čarování ve fotokomoře (koupelně - jak jinak) a první kontaktní fotografie. To se psal rok 1978. Přišla touha po něčem co má víc jak 12 snímků. Corina byla také v hledáčku, ale kamrád ji měl, ale kvaliita fotek v porovnání s Ljubutelem byla tristní. Zato kamarád co měl Smena 8M byla z mého pohledu dokonalá. Začal jsme šetřit a když už jsem měl vytoužených 300Kčs chtěl jsem si jej koupit a v tu chvíli se objelvila Vilia za 400Kčs. A bylo jasné , že ji MUSÍM mít. Tak se i stalo a do mých 18-ti to byl můj jediný fotoaparát. A dokonci i pár výstavních fotografií bylo nasnímáno tímto bakeliťákem. Ve 4-tém ročníku střední školy jsem si na své 18-té narozeniny koupil Practic-u MTL5 s objektivem 50/1.8 . S kamarádem jsme ryhcle v poledne utekli ze školy a jeli do 2 hodiny Prahy a na Václaváku hned vedle koně ve foto jsem si koupil tento úžasný fotoaparát. A rychle zpátky na intrák aby si nikdo nic nevšimnul. Takže večer okolo 7 jsem si konečně mohl vychutnat fantasticky přesné zaostřování díky klínovemú hledáčku. A potom jsme celý 4-tý ročník fotil jak blázen, běžne 2-3 filmy za týden. Přes víkend jsem okupoval koupelnu, vyrobil hromady fotografií abych je mohl po 1 koruně prodat kamarádům a jejich holkám a tím si vydělal na další materiál . Podobných vzpomínek mám tuny, včetně toho jak jsem běhal po Moskvě a Leningradu (dnešní Petrohrad) a sháněl objektiv Jupiter 135/3,5 a litoval, že nemám o pár rublú víc abych si mohl koupit (už si nepamatuju výrobce, název) objektiv 200/f2.8 nebo dokonce 500/f5.6(zrcadlový) . Ještě na vojně jsem fotil, dokonce mi posádkový velitel umožnil založit fotoklub a vybavit ho technikou. Po skončení vysoké nastala několik let pauza, kdy vznikaly jen rodinné fotky a po objevení prvních digitálů jsem jen kroutil hlavou, jak někomu může 1.3Mpiy stačit. Tehdy jsem si řekl, že dokud to nebude mít aspoň 4Mpix a lepší práci s barvami, nebudu to kupovat. Nakonec jsem si toto sám porušil - chtěl jsem mát víc fotek rodiny z dovolené tak jsme si koupil svůj první digitál Minoltu S3. Na svou dobu opravdu vynikající kopakt. A potom už to šlo samo. Minolta Z10, Canon 350D, C550D, C 6D. A k tomu spustu jiné techniky, hlavně objektivy. Tady chci poradit těm začínajícím : na objektivech nešetřete. Raději si zvolte špičkové objektivy - ušetříte kopec peněz za poučení se na vlastních chybách, objektv klidně přežije i 2-3 těla. A pro ty co nechtějí fullframe ale něco malého, zapomeňte na kompakty a poohlédněte se po 4/3 systému. Jako startup třeba Olympus M10.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

člověče, oprav si ten šílený zápis čísel, na to 18-tý a 80-tá se nedá koukat!!!! hrozný zlozvyk tohle pseudoamerické psaní.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Stejně jako na sérii vykřičníků ... hrozný zlozvyk. ;-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No, když už:
- pradávno 18-tý a 80-tá nebo 18tý a 80tá
- nedávno už jen 18tý a 80tá
- a nyní:
http://blog.fg.cz/clanky/36/spravny-cestin-na-webu
http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=785
;-) No, ale kdo si to má celoživotně studovat, co nám fymyslí f prafidlech, že jóó?

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Obávám se, že řadové číslovky se vždycky psaly s tečkou. 80. léta a podobně. Ty paskvily typu 1-ní, 2hý, 50tka, 2cet9vět nám sem natahali experti, co se horko těžko zvládli naučit základy angličtiny a ty jim vymazaly české zvyklosti.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Moje historie foťáků není ani náhodou stejně dlouhá jako ta mobilní, kterou David v článku zmínil:

Corina (půjčená) -> Smena (půjčená) -> fix fokus Fomei (můj první vlastní) -> Kodak EasyShare CX6230 -> Panasonic Lumix FZ-7 -> Sony Alpha A450

Nicméně k tomu jsem začal nabírat i různé historické, kterýma je prostě sranda fotit: Sigma SD9 s prvním Foveonem; dvoumegapixelový foťák na miniCD, Sony Mavica MVC-CD 200, Zenit TTL, BelOMO Vilia; svitkový Fokaflex. U těch jde spíš o samotný proces focení než pak o nějaký výsledek, jak říkám je to spíš zábava.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Já jsem jako malý dostal na hraní Altissu: http://www.caesarscoins.com/bn414-01.jpg S časem 1/25 bylo potřeba, aby se člověku netřásla ruka. Ale fotil jsem s tím i diapozitivy, chybou bylo, že to nemělo žádný filtr a na diapozitivech od Fomy tak nebe mělo fialový nádech. Pak jsem získal nějakou starší Směnu ze 70. let, která byla tak jednoduchá, že se dala i doma opravovat (občas se sekala závěrka). Pak i zrcadlovku ContaxD http://forum.mflenses.com/contax-d-zeiss-ikon-m42-t49914.html

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Yashica D - v 70tých letech opovrhovaný japonský výrobek (stejně tak v rajchu i v Rakousku). Tak jako dnes opovrhujeme Čínou (aspoň stran "hlupáčků"). Levnější jak dvojoká Flexareta a mnohem, mnohem lepší a hezčí (dnes vystavena doma jako "umělecký" kousek).
-
Nejsem přívržencem dogmatu první značky. Ale jak mne jednou "značková" firma zklame (byla to kdysi EPSON-tiskárna a už v životě nebudu o EPSON uvažovat), tak má ááámen u mne.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Nejen Yashica byla Popelka, ale to je na delší pokec. Mě je např. smutno za Minoltou Dynax 7 - měl jsem krátký čas půjčenou a jednoduše mně nadchla.

Všimnul jsem si, že víc lidí to má tak, že pokud je jejich první výrobek dané značky OK, tak jsou buď nadšeni a je jejich abslutní preferencí ( nedivím se jablíčkářům ), nebo je minimálně v preferované skupině výrobců. Ale zklamání (i po dlouhé době spokojeného užívaní) často vede tytéž lidi k dlouhodobé ignoraci této značky.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Jsem moc mladej. Muj prvni byl az digitalni kompakt Olympus C460 (r. 2005), pak zase kompakt Sony DSC-W170 (r. 2008) a ted uz par let cvakam na zrcadlo Sony A500 a setrim na nejnovejsi Sony A7+ :)

Takze pro me nostalgie zadna... :( Ale sbiram hry a konzole Gameboy, takze 1989+ :)

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Ja musim rict, ze ani nevim co ten muj puvodni fotoaparat byl (ale jeste ho mam schovany, nedavno jsem ho zahledl v nejake krabici ...) ale prechodu na digital nelituju. Ono je prece jen rozdil mezi tim mit 36 fotek na tydenni dovolenou a 360 za den ... navic kdo ma prohledavat krabice fotek, digitalni muzu mit vsechny na jednom disku.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Já mám za sebou tak 5 foťáků:
Úplně první můj vlastní stroj byl Lomo Smena 8M . A dokonce bych našel i pár fotek.
Pak jsem si koupil Olympus Mju1, to byla parádní záležitost.
Následoval Olympus C1 Zoom, C5050, pak nějaká krabička od Panasonicu. A teď mám 4/3 Olympus.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud jde o první kameru, kterou jsem držel v ruce a se kterou jsem si jako děcko hrál (bez filmu) tak to je dvouoký Fokaflex, co mi dala babička. Na focení s tím jsem byl moc mladý a neměl peníze na film a vůbec, ale zalíbilo se mi sledovat svět přes hledáček. Později ve škole, když jsem chtěl fotit letadýlka atp., jsem si usurpoval tátovu Prakticu MTL5 na kterou se celkem prášilo a ta mi přirostla k srdci. Fotil jsem s ní opravdu dlouho, ještě po revoluci. Filmy a fotky jsem si dělal v koupelně. Pak mi jí ukradli a já si koupil kinofilmový Pentax MZ-5n. To taky byla doba kdy jsem začal s barvou. Prakticu jsem si ještě koupil a dodnes ji mám, stejně jako ten Fokaflex a oboje stále funguje.

Digitál mě dlouho nechával v klidu, v rodině se vyskytovaly nějaké kompakty, ale výsledky mi přišly strašné. Canon EOS 300D již trochu zaujal, ale nevýhod tam bylo kopec, osobně jsem za minimum považoval 6 MPx (aby z toho šlo udělat 30x45 bez zvětšování), takže jsem nekoupil a kopul jsem v roce 2005 entry level Canon EOS 350D. Tehdá to bylo Nicon nebo Canon a po dlouhém bádání zvítězil Canon, i když to podle mě byla plichta, protože zatímco válečníci se mohli uargumentovat, mě ty fotky tehdá přišly srovnatelné (nepoznal jsem co je z čeho) a tak jsem vybíral podle toho jak mi sedí ovládání. To byl hezký vstup do digitálního světa, přestože má 350D pár much (hlavně nepřesný autofocus a pidi obraz v hledáčku). I tak ji používám do dnešních dní jako tělo na mučení do báglu, už v ní něco chrastí a je ošuntělá, ale stále jede.

Nicméně jsem měl tak nějak rád filmový rozměr, takže jsem toužil po FF (hlavně z hlediska širokáčů, které tehdy na crop čipy moc nebyly). Takže jsem nakonec koupil bazarovou 5D, později 5D MkII. Pro mě to už je tak nějak vrchol dokonale uspokojující mé potřeby a fotí se mi s ní skvěle, takže tak nějak po novém těle už pár let neprahnu. Vidím, že se svět zrcadlovek pomalinku posouvá, ale většinou jsou to nezásadní fičurky, takže upgrade asi hned tak nebude a když jsou nějaké volné šušně, tak úrčitě půjdou do skel.

Někdy je to nepraktické, člověk pořád tahá kilogramy fototechniky, ale zvyk je železná košile. Prostě mám zrcadlovky přirostlé k srdci a nejkomfortněji se mi fotí přes pěkný průheledový hledáček. Pořád mám rád světelná manuální skla a doslova okamžité odezvy kamery na stisknutí spouště.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Já měl v sedmdesátých letech docela zajímavý začátek, kamarád měl bakelitový fotoaparát Pionýr, cvakal na našich výletech dost obstojné obrázky... Toužil jsem taky po něčem takovém, a ejhle, z příbuzenstva někdo vyštrachal a daroval mi můj první foťák, Zeiss Ikonta C 521/2, což pro mě tehdy byla naprostá bomba... takže všechny ušetřené peníze šly do filmů a fotochemie(svitkový Fomapan 21 stál tehdy pětikorunu, ustalovač snad tři koruny, tuším, že ho dělali v Michalovcích, a vývojky kolem 4 korun, to už si nepamatuju přesně, ale pro mě to byly tehdy docela velké peníze). Starší brácha fotil taky, takže mi půjčoval vybavení do fotokomory (zvětšovák, leštičku, tanky na vyvíjení filmů..). Když na to vzpomenu, vždycky se mi vybaví vůně fotek sušených v leštičce...
Pak jsem dostal k dispozici rodinný foťák, Flexaret VII, se kterým jsem začal fotit i na kinofilm (měl redukci, uměl na kinofilmu i čtvercový formát 24x24 mm ) - tahle éra trvala do začátku devadesátých let, kdy jsme si pořídili z druhé ruky automatický Kodak (model si už nepamatuju).
Digitální éru jsem pak zahájil tehdy hříšně drahým DSC S-70 (3 Mpx), který ale už tehdy produkoval dost slušné snímky... Následoval Sony DSC F-828, první 8 Mpx fotoaparát (měl pár vychytávek, čtyřbarevný filtr ve snímači, možnost nočního focení a především geniální laserový obrazec, který si promítal při špatných světelných podmínkách, takže byl schopen zaostřit prakticky i ve tmě). 828 jsem používal deset let, přes některé nectnosti (šum při vyšším ISO, na ostrých odrazech světla fialové aberace) se s ním velmi dobře fotilo, a objektiv měl výtečnou kresbu, exteriérové fotky byly vynikající, a rovněž měl výborný režim pro fotografování v noci ze stativu.
Výbavu doplnil před pár lety 3D kompakt Fuji Real W3, a konečně předloni jsem si pořídil Sony NEX-7, která nahradila stařičkou F828 (dodnes ale fungující a fotografující stejně dobře jako na začátku). U mě příklon ke značce asi funguje znamenitě, jak je vidět, všechny digitály jsem měl od Sony, a to platí i pro videokamery ( v současnosti Sony FDR-AX33 a HXR-NX3D1E).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

1. Flexareta - dvouoká, po zahynulém tatovi. Moc mě to nebavilo, na stínítku bylo vidět prd leda za Slunce a v interiréru bez blesku teprve nic moc výsledky :-(

2. Zenit TTL po zahynulém, mamčiným druhovi (jinak bych asi ve focení nepokračoval, nebyly na dědině v pohraničí na blbosti "love") - to byl docela pokrok - pravá jednooká zrcadlovka a s integrovaným! expozimetrem, První Zenity mely expozimetr umístěn vně nad objektivem a tak s fotopuškou stojíc v tmavé místnosti a fotíc ven za slunečného dne, kecal již vemi moc :-( TTL měl čidlo za objektivem a měřil světlo skutečně prošlé objektivem :-)

Ale zase - fotil víc než jsem viděl v hledáčku a trochu do strany :-( (zlatej kvalitní EVF, v tom vidím 100% obrazu a navíc i expozici a j. údaje :-)

Fotky na B&W Fomapan nic moc, asi trpěl ještě i Back Focusem... Vyšší ISO Fomapanu bylo jen zrno v kombnaci i českým papírem a pták v dáli i z ruské fotopušky (500mm, což měl ten objektiv logicky i fyzicky na délku a vážil asi 3kg...) byl jen tmavší zrnitej flek :-(

Kombinace negativ Kodak + papír Orwo podávala mnohem lepší výsledky, ale pro studenta cenově dlouhodoběji neudržitelné :-(

Externí blesk k němu byl na 4 tužkové baterie nabíjel asi půl minuty a sežral mi ty baterka po desítkách blejsknutí... Dosáhl tak 2m před sebe...

3. 1. digitální vlaštovka Olympus Camedia tuším C800 - mejdlo, 0,8Mpx, barvy nic moc... Pamětovka Smart měla 2MB :-)))

4. C820 - už celé 2Mpx! :-)) Karta Smart, co zmizela z digitálů velmi brzo..., měla již 16MB :-))

5. C920

6. C990

7. C 2100 - 1. dostupná digizrcadlovka, pravá! bez OVF, 2Mpx ale dobrú ZOOM objektiv cca 40mm :-)
Zenit byl pověšen na hřebík

8. C720UZ - 1. kompakt s EVF. Sice na MF to nebylo, ale sám ostřil dobře případně na manuál měl lupu v náhledu, ale zaujalo mě, že onečně vidím výsledek, zejména expozici před! vyfocením :-)

Od té doby mě OVF nezajímal ;-)

8. C750 - rychlejší, lepší jemnější LCD) a 4Mpx a karta již jiná a 128MB ;-)

9. Casio EX-FH25 - rychloběžka až s 1/40000s!!! A až 40fps při plném rozlišení 12Mpx s preerecordingem (šlo volit po snímcích, chcili první snímek po namáčknutí a pak 39, nebo 39snímků před domačknutím spouště a poslední při domačknutí, nebo např. v polovině: 20 před a 20 po domačknutí spouště.

Podobně HDV video 720p 30fps, umělo preemrecord tuším až 10s dopředu před domačknutím spoště) aj aj vychytávky (až 100fps ale jen VGA rozlišení), sledování objektu, rozpoznání tváří aj aj aj.

Jen ten obraz z jen necelého 1/2" nic moc. Aspoň že proti konkurenčním prvním CMOS-ům, asi díky jeho rychlosti odečtu dat, netrpěl rollinshuterem :-) A Video bylo v MJPEG s zvuk PCM :-)

10. Sony A65 (24Mpx, 24bit Adobe RGB, 7fps s volbou otření i na každý snímek!, sledování objektu při tom, neměřitelná odezva i bez namačknutí spouště! a bleskový start a 1. fotka od zapnutí do 1-2s! - po upgreidu FW, videjko bez prokladu 1080p a konečně 50fps)

Pak málem RX10, ale nebyl by to posun vpřed oproti A65. Ale dost dobrej na cesty!

11. Sony A77 (zejména rozšířené volby časů fps a ISO a nižší míra komprimace do JPG. Nevím na co je u ní malý monochromatický displej???, když mnohem více údajů je v EVF. Jo táák, marketing, pro konzervativce...)

12. bude Sony A7R? Tak du asi šetřit.

Prostě OVF už ne a ne! Už nikdy! (apropo - většinu majitelů pravých zrcadel vidím nakonec většinou fotit stejnak přes LCD, nebo neustále kontrolovat expozici na LCD (starší si neustále sundavaj a nandavaj brejle...) a u videa je to LCD nutnost... U EVF ne ;-) )

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Namíchaná vývojka a ustalovač se obvykle skladovaly někde v chladu v tmavých lahvích.
Jednou přišla návštěva a táta sáhl do špajsu pro zašpuntovanou litrovku "vína" a návštěvu pohostil :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.