Steve McCurry versus falšování fotografií
Tou první, která celou lavinu této současné aféry spustila, je jedna z fotografií z Kuby. Na ní je vidět doslova diletantská práce toho, kdo onu fotku tzv. „fotošopoval“. Mezitím se objevily i další příklady, ale Steve McCurry se zrovna nachází na cestách, takže vyjádření se trochu zpožďují.
K první fotografii se již vyjádřil v tom smyslu, že za úpravu může tým z jeho studia a dotyčný člověk, který to udělal a vypustil, již pro něj nepracuje. Navíc jde o soukromé fotografie z několika návštěv Kuby, tedy ne něco, co by označil za dokumentární fotografii. Navíc se už více považuje spíše za umělce než dokumentárního či street fotografa, čímž se nejspíš snaží naznačit, že se necítí vázán striktními pravidly zakazujícími jakoukoli manipulaci u dokumentárních fotografií.
Jenže jsou tu i ty další příklady, které dávají smysl z uměleckého či fotografického hlediska, ale z objektivního pohledu jde o manipulace. Konkrétně odstranění některých objektů ze snímků, což je zrovna věc, za kterou vás každá slušná agentura vyhodí. Ostatně manipulované snímky McCurryho již zmizely z katalogu agentury Magnum a něco už i z jeho webu.
Bude hodně zajímavé sledovat, kam se tohle vyvine. Jsem toho názoru, že úplně sám McCury za to možná ve všech případech nemůže. Ale je zodpovědný za to, že když dá své jméno a pověst do rukou svých zaměstnanců, musí si zajistit, že nebudou jednat v rozporu s tím, co je správné. A to se právě stalo. Ano, Steve McCurry zjevně raději cestuje a fotí, než aby se následně probíral tisícovkami fotek a vše zpracovával sám (přičemž z nemalé části jsou ty následné věci jen mechanická činnost, kterou opravdu může vykonávat někdo jiný). Nicméně i tak si někteří raději dají tu práci a svoje dílo nikomu jinému do rukou nesvěří. Možná pak vytvářejí méně fotografií, zcestují méně z tohoto světa, ale ve výsledku je nikdy nikdo nemůže obvinit z manipulací, za které možná mohou, možná nemohou.
Steve McCurry za svůj život vytvořil řadu skutečně vynikajících fotografií, které pokud by jednoho dne lidstvo mělo sestavit svůj památník, mají čestné místo jako dokument historických událostí. Snad se jednoho dne nebude na jeho jméno vzpomínat jako na toho, kdo byl svého času famózní, ale nakonec mu zlomily vaz odhalené podvody. Fotografie opravdu nepotřebuje svého Lance Armstronga a dvojnásob to platí o dokumentární. Plně stojím za názorem, že i Steve McCurry má právo si fotit sám pro sebe a fotografie manipulovat jak mu vyhovuje. Pak ale musí jasně a jednoznačně uvést, že toto není jeho dokumentární tvorba.