186 umělců žádá americký kongres o zpřísnění DMCA
Pod otevřeným dopisem jsou podepsáni lidé jako Taylor Swift, Trent Reznor, kapela U2, Paul McCartney či Elton John. Jejich žádost je jednoduchá: DMCA dává technologickým firmám možnost obrovských zisků, zatímco umělci a tvůrci trpí.
Za prvé, jak píše TorrentFreak, jsou držitelé práv už unavení z nekonečného boje s pirátstvím na internetu, kde jeden zdroj zarazíte, aby se obsah okamžitě objevil zase jinde rádi by viděli mechanismus na trvalé odpojení. Za druhé, nahrávací společnosti cítí, že platformy jako YouTube získávají neférovou výhodu z toho, že vydělávají na porušování copyrightu obsahem, který na ně nahrávají uživatelé. Zákony (asi myšleno zejména americké) aktuálně nevyžadují, aby tyto platformy aktivně monitorovaly uploadovaný obsah, takže je vlastně na samotných tvůrcích, aby věc nahlásili a nechali obsah stáhnout.
A navíc zatímco platformy jako Spotify či Apple Music musí nejprve získat licenci, než obsah nabídnou, na YouTube je [tak nějak automaticky někým nahrán] a jakmile pak přijde na vyjednávání o licenci na oficiální obsah, YouTube a Google jsou v pozici, kdy mohou nabízet méně peněz za tyto licence. Tvůrci by tak chtěli, aby DMCA tuto praktiku znemožnila. Dopis hovoří v tom duchu, že příští generace umělců si tak kvůli výše uvedenému nebude moci vydělat ani na živobytí.
A jsme zpátky u věčného tématu, jen se nám po letech vyměnil Napster či DC++ a bittorrent za streamované audio či video. YouTube je nejjasnější cíl otevřeného dopisu a přiznejme si, že se toho na něm válí strašně moc. Od celých filmů, přes celá hudební alba a valná většina z takového obsahu byla na YouTube nahrána bez svolení držitele práv. A je jedno, jestli jde o 50 let staré písničky Beatles, nebo něco zbrusu nového od uřvané americké hvězdičky narozené v tomto století. Youtube je v tomto ohledu možná největší semeniště „nelegálního obsahu“ na běžně viditelném internetu.
Na druhou stranu ale například já osobně jsem unaven z toho, jak pořád a pořád chtějí tihle lidé ze šoubyznysu rejžovat neustále na tom samém. Už dávno jsem jim skrze OSA zaplatil výpalné za všechna možná datová média a další zařízení, i když šlo třeba jen o paměťovou kartu do mobilu, která nikdy nic jiného než vlastní tvorbu neponese. Platím jim stále, každý rok další a další stovky Kč, platím jim na daních určitou (jakkoli mizivou) částku, abych pak zjistil, že se za to točí takové hrůzy jako tohle.
Celá věc má zkrátka dva pohledy, dva nesmiřitelné tábory. Nicméně nemám pocit, že by třeba U2 či Elton John byli chudí umělci žijící z ruky do úst. A světe div se, ona i doba poměrně nedávná ukazuje, že mnozí umělci či „umělci“ mohou vydělávat na své tvorbě obrovské peníze navzdory internetu, navzdory Youtube. Kolik let že je Taylor Swift či Justinu Bieberovi?
... [pdf]