2800 MHz, 63 °C a 1767 RPM? Přetaktovaný Radeon RX 6700 XT
V posledních dne se množí pozoruhodné zprávy o chování Radeonu RX 6700 XT. Už taktovací frekvence Radeonů RX 6800 / 6900 stály za pozornost, ale zdá se, že u Radeonů RX 6700 s jádrem Navi 22 dotáhla AMD optimalizace k dokonalosti. Oficiálně je potvrzeno, že GPU běží na základním taktu 2321 MHz (což je jen tak mimochodem 70 MHz na maximem Radeonu RX 6800 XT), na herním boostu 2424 MHz a maximum má nastavené na 2581 MHz.
Na trh ale půjdou také nereferenční karty. Co od nich čekat: Například minimum 2415 MHz, průměrný herní takt 2589 MHz a maximum 2626 MHz. I ty ale půjdou manuálně přetaktovat, například na 2800 MHz. To je jen tak mimochodem stejná frekvence, jako základní tak procesoru Ryzen 7 2700E. Nebudeme ale odbočovat.
YouTube kanál GPUreport - jakž-takž se zachováním NDA (neuvedl jméno karty, neuvedl snímek karty, rozmazal údaje o výkonu atd.) zveřejnil video zachycující chování Radeonu RX 6700 XT (pravděpodobně nereferenční karty) ve srovnání s chováním této karty přetaktované na 2800 MHz. Krom výkonnostního rozdílu, který je jen orientačně ilustrován rozmazaným grafem (vlevo nahoře)…
…jsou vychází měření v Assassin's Creed: Valhalla následně:
- teplota GPU po přetaktování stoupla v průměru z 62 na 63 °C, tedy o 1 °C
- otáčky ventilátoru stouply ze 1754 na 1767 RPM, tedy o 0,7 %
- spotřeba GPU stoupla ze 196,2 na 207,8 W, tedy o 11,6 wattu
Zdá se, že Radeon RX 6700 XT se v testované zátěži tak nějak škrábe na zad… ní části těla a ani při přetaktování na 2800 MHz se nezapotí (celé video najdete ve zdrojích). Zdá se, že obroda grafické divize společnosti skutečně přinesla ovoce a po letech zanedbávání, které začalo akvizicí ATi ze strany AMD a vyvrcholilo hrůzovládou CEO Roryho Reada, se situace začíná dostávat do starých kolejí.
Prvotní snahy v řešení energetické stránky bylo možné zaznamenat s GCN 2; ty však ještě ani nekompenzovaly nárůst spotřeby v důsledku vyššího počtu výpočetních jednotek. Následně, s GCN 3, došlo na snižování objemu datových přenosů (delta-komprese), které jsou samy o sobě zodpovědné až za třetinu energetických nároků GPU. Rovněž došlo na úspornější paměti HBM, ale ani jedno samo o sobě nestačilo na výraznější změnu poměru spotřeba / výkon. První změna, kterou bylo možné pocítit, nastala až s druhou vlnou změn, kterou bylo možné chápat jako počátek cílenější strategie. Šlo o rasterizér GCN4 (Polaris) a následovala první novodobá vlna optimalizací pro vyšší taktovací frekvence s GCN5 (Vega). Až třetí vlna změn ale dostala AMD na plnohodnotně konkurenceschopnou úroveň. Šlo o celkové přepracování architektury (RDNA), kterým byly dohnány resty z doby temna. Následovala další porce energetických i frekvenčních optimalizací s RDNA 2, která - zdá se - pokračuje i mezi jednotlivými modely této generace.