Jsem zvědavý jak to bude vypadat s licencemi na operační systém pro počítač osazený tímto procesorem.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Mnemeth (neověřeno) https://diit.cz
10. 7. 2006 - 13:56https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuseJsem zvědavý jak to bude vypadat s licencemi na operační systém pro počítač osazený tímto procesorem.https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279126
+
licencie su jedna vec, a druha je cena elektriny. tadeto podla mna cesta takisto nevedie.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Crazy Horse (neověřeno) https://diit.cz
10. 7. 2006 - 14:20https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuselicencie su jedna vec, a druha je cena elektriny. tadeto podla mna cesta takisto nevedie.https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279145
+
A mrkvosoft dodá soft kterýmu bude stačit na operační systém jen 29 jader, takže zbytek bude možné použít pro programy.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Já (neověřeno) https://diit.cz
10. 7. 2006 - 14:38https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuseA mrkvosoft dodá soft kterýmu bude stačit na operační systém jen 29 jader, takže zbytek bude možné použít pro programy.https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279151
+
Otázka je, kolik aplikaci s necim takovym bude umet pracovat. Ono napsat aplikaci pro 4 jadra je daleko vetsi problem nez pro dve. Vidim to tak na 8 vytizenych jader a 24 flakajicich se (ci dokonce vypnuta). Mozna AntiHT trosku pomuze, ale nebyl bych si tim jisty.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Bespi (neověřeno) https://diit.cz
10. 7. 2006 - 14:42https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuseOtázka je, kolik aplikaci s necim takovym bude umet pracovat. Ono napsat aplikaci pro 4 jadra je daleko vetsi problem nez pro dve. Vidim to tak na 8 vytizenych jader a 24 flakajicich se (ci dokonce vypnuta). Mozna AntiHT trosku pomuze, ale nebyl bych si tim jisty.https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279156
+
2Bespi: lol, programoval si nekdy ? Psat aplikaci pro dve jadra je uplne stejny jako pro 200 jader. Nejde to vzdy, ale pokud problem rozdelis do threadu, tak o rozdeleni uloh jednotlivym jadrum uz se stara OS (mluvim o skutecnem OS ne o tom demu od M$).
On totiz poradny OS umi i takove veci, ze muzes pouzivat nekolik samostatnych stroju, ale tobe/aplikaci se to bude jevit jako jediny stroj s mnoha procesory.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
J (neověřeno) https://diit.cz
10. 7. 2006 - 14:53https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse2Bespi: lol, programoval si nekdy ? Psat aplikaci pro dve jadra je uplne stejny jako pro 200 jader. Nejde to vzdy, ale pokud problem rozdelis do threadu, tak o rozdeleni uloh jednotlivym jadrum uz se stara OS (mluvim o skutecnem OS ne o tom demu od M$).
On totiz poradny OS umi i takove veci, ze muzes pouzivat nekolik samostatnych stroju, ale tobe/aplikaci se to bude jevit jako jediny stroj s mnoha procesory.https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279183
+
Mnemeth: Je treba si vybrat system u ktereho se neresi na kolika CPU/PC bezi.
Bespi: V tom nevidim problem, evidentne neni ten procesor smerovany na domaci PC, ale do serveru. A tam jsou jiz dlouhou dobu vicevlaknove aplikace bezna zalezitost.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Pindal (neověřeno) https://diit.cz
10. 7. 2006 - 14:53https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuseMnemeth: Je treba si vybrat system u ktereho se neresi na kolika CPU/PC bezi.
Bespi: V tom nevidim problem, evidentne neni ten procesor smerovany na domaci PC, ale do serveru. A tam jsou jiz dlouhou dobu vicevlaknove aplikace bezna zalezitost.https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279184
+
Chtěl bych u Intelu za těžký peníze vymýšlet jména - stačí nějaká mapa a pak jen píchat prstem... chipsety jsou jezera, procesory města :-)
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Tower (neověřeno) https://diit.cz
10. 7. 2006 - 14:55https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuseChtěl bych u Intelu za těžký peníze vymýšlet jména - stačí nějaká mapa a pak jen píchat prstem... chipsety jsou jezera, procesory města :-)https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279185
+
J: Jenze nektere veci i kdyby jsi se rozkrajel nerozdelis do vic jak 2 threadu. A to ted radeji nemluvme o tech ktere rozdelit nejdou vubec. V beznych programech nenajdes moc veci, co by se daly rozdelovat. To se spis spusti jako samostatny proces na, ktery se odkazujes v pripade potreby i z vice aplikaci. Svet neni jen o vedeckych vypoctech, videu atd. Pak taky zacina byt problem odkud brad dostatecne rychle data. K cemu ti je, ze mas spusteno 32 thredu ... kdyz jich 31 ceka nez dostane neco ke zpracovani.
Pindal: Tenhle konkretni ano, ale Intel timhle smerem pujde urcite i pro domaci a kancelarska CPU ... tedy jesli nepredpokladas, ze za 3 roky budes domu kupovat opet 2GHz CPU, ktere bude o 30% rychlejsi nez soucasne 3,6GHz P4. Hlavne potom, co Intel prezentoval svuj plan sjednotit CPU pro servery, nb a desktop.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Bespi (neověřeno) https://diit.cz
10. 7. 2006 - 15:05https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuseJ: Jenze nektere veci i kdyby jsi se rozkrajel nerozdelis do vic jak 2 threadu. A to ted radeji nemluvme o tech ktere rozdelit nejdou vubec. V beznych programech nenajdes moc veci, co by se daly rozdelovat. To se spis spusti jako samostatny proces na, ktery se odkazujes v pripade potreby i z vice aplikaci. Svet neni jen o vedeckych vypoctech, videu atd. Pak taky zacina byt problem odkud brad dostatecne rychle data. K cemu ti je, ze mas spusteno 32 thredu ... kdyz jich 31 ceka nez dostane neco ke zpracovani.
Pindal: Tenhle konkretni ano, ale Intel timhle smerem pujde urcite i pro domaci a kancelarska CPU ... tedy jesli nepredpokladas, ze za 3 roky budes domu kupovat opet 2GHz CPU, ktere bude o 30% rychlejsi nez soucasne 3,6GHz P4. Hlavne potom, co Intel prezentoval svuj plan sjednotit CPU pro servery, nb a desktop.https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279207
+
No jen co se (zřejmě - conroe tu ještě pro mas není) vyhrabali z jedněchsraček, taxe chcou utopit v dalších.............. mno co, aspoň bude mít AMD čas reagovat....
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
MiG (neověřeno) https://diit.cz
10. 7. 2006 - 15:39https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuseNo jen co se (zřejmě - conroe tu ještě pro mas není) vyhrabali z jedněchsraček, taxe chcou utopit v dalších.............. mno co, aspoň bude mít AMD čas reagovat....https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279221
+
Bespi: Naopak, vetsina problemu, na ktere je potreba takhle vysoky vykon je bezproblemu paralerizovatelna, a ruku na srdce, 32 jader neni zas tak moc a neni problem to vytizit ... nepocitam samozrejme vyuziti v kancelari na psani textu :-)
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
HejtmaMa (neověřeno) https://diit.cz
10. 7. 2006 - 15:56https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuseBespi: Naopak, vetsina problemu, na ktere je potreba takhle vysoky vykon je bezproblemu paralerizovatelna, a ruku na srdce, 32 jader neni zas tak moc a neni problem to vytizit ... nepocitam samozrejme vyuziti v kancelari na psani textu :-)https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279237
+
Pindal: Dvoujadrove Opterony jsou taky urcene pro servery a vetsina alespon u nas jich behem prvnich nekolika tydnu sla do normalnich PC
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
xrodney https://diit.cz/profil/rodney
10. 7. 2006 - 16:00https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskusePindal: Dvoujadrove Opterony jsou taky urcene pro servery a vetsina alespon u nas jich behem prvnich nekolika tydnu sla do normalnich PChttps://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279238
+
10. 7. 2006 - 16:34https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuseHejtmaMa: Je tu ale jeden problem - http://en.wikipedia.org/wiki/Amdahl's_lawhttps://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279248
+
HejtmaMa: No nevim jak chces zrychlit napriklad praci s daty z databaze, kdyz data nacitac postupne podle dat + jejich zpracovani. Sice par tredu sem tam pouzijes, ale na vyuziti 32 jednotek to vazne ne. Tohle spis nahrava virtualizacim serveru, kdy na jednom fyzickem serveru bude bezet x OS, ktere si budou dynamicky pridelovat fyzicke systemove prostredky - pocet CPU jader, RAM, ... . Pak bude mozne aby mela kazda aplikace svuj OS a nemohla tak ovlivnovat jine aplikace. Jenze jak jsem uz naznacil, tady nejde ani tak o servery, ale o normalni PC.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Bespi (neověřeno) https://diit.cz
10. 7. 2006 - 16:38https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuseHejtmaMa: No nevim jak chces zrychlit napriklad praci s daty z databaze, kdyz data nacitac postupne podle dat + jejich zpracovani. Sice par tredu sem tam pouzijes, ale na vyuziti 32 jednotek to vazne ne. Tohle spis nahrava virtualizacim serveru, kdy na jednom fyzickem serveru bude bezet x OS, ktere si budou dynamicky pridelovat fyzicke systemove prostredky - pocet CPU jader, RAM, ... . Pak bude mozne aby mela kazda aplikace svuj OS a nemohla tak ovlivnovat jine aplikace. Jenze jak jsem uz naznacil, tady nejde ani tak o servery, ale o normalni PC. https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279249
+
Bespi: ono to asi nebude urcene pre luzrov ktory na tom chcu hrat hry a take aplikacie ako apache, mysql, pgsql threadovanie zvladaju...
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
fixinko (neověřeno) https://diit.cz
10. 7. 2006 - 17:32https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuseBespi: ono to asi nebude urcene pre luzrov ktory na tom chcu hrat hry a take aplikacie ako apache, mysql, pgsql threadovanie zvladaju... https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279267
+
Bespi:Tak zrovna databáze dokážou už dnes využít víc jader velmi efektivně. Teda aspoň ty, větší, dražší,...
sdda:To je zákon o paralelizaci algoritmu. To ale neznamená, že věci, který jsou přirozeně paralelní a jedno jádro mezi nimi musí neefektivně přepínat, nelze zparalelizovat bez problémů. Samozřejmě nelze všechno paralelizovat do neknočna, o tom ten zákon je. Ale asi by ses divil, kolik je tzv. ideálně paralelizovatelných problémů (lze je rozdělit na velmi mnoho procesorů, s minimálním navýšením výpočtů). Dnes je to spíš o implementaci v SW, než o teoretickým maximu. Vem si, že máš počítače o desítkách tisíc procesorů. řešících jediný problém (předpověď počasí, termonukleární výbuch apod.).
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Milan Bačík https://diit.cz/profil/mildaiv
10. 7. 2006 - 17:32https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuseBespi:Tak zrovna databáze dokážou už dnes využít víc jader velmi efektivně. Teda aspoň ty, větší, dražší,...
sdda:To je zákon o paralelizaci algoritmu. To ale neznamená, že věci, který jsou přirozeně paralelní a jedno jádro mezi nimi musí neefektivně přepínat, nelze zparalelizovat bez problémů. Samozřejmě nelze všechno paralelizovat do neknočna, o tom ten zákon je. Ale asi by ses divil, kolik je tzv. ideálně paralelizovatelných problémů (lze je rozdělit na velmi mnoho procesorů, s minimálním navýšením výpočtů). Dnes je to spíš o implementaci v SW, než o teoretickým maximu. Vem si, že máš počítače o desítkách tisíc procesorů. řešících jediný problém (předpověď počasí, termonukleární výbuch apod.).https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279268
+
re sdda: co tady pleteš amdahlův zákon??? ten se paralelizace dotýká jen okrajově a naopak mluví o seriovém zpracování. tedy například o tom, že zefektivnění majoritní části třeba o 2% může vést k většímu zrychlení, než když minoritní část zrychlíš o 200%. O paralelizaci se i v tom článku mluví jen jako o "special case".
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
ptipi (neověřeno) https://diit.cz
10. 7. 2006 - 18:44https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskusere sdda: co tady pleteš amdahlův zákon??? ten se paralelizace dotýká jen okrajově a naopak mluví o seriovém zpracování. tedy například o tom, že zefektivnění majoritní části třeba o 2% může vést k většímu zrychlení, než když minoritní část zrychlíš o 200%. O paralelizaci se i v tom článku mluví jen jako o "special case".https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279276
+
Co se tyce toho Amdahlova zakon, zkus se podivat na praci HILLISE W. Daniela. Ten se zabyva masivne paralelnimi systemy a jeho navrhu systemu se 64 000 procesory se taky smali a poukazovali na Am. zakon..mu to ale nevadi:o)...
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Mirda (neověřeno) https://diit.cz
10. 7. 2006 - 20:11https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuseCo se tyce toho Amdahlova zakon, zkus se podivat na praci HILLISE W. Daniela. Ten se zabyva masivne paralelnimi systemy a jeho navrhu systemu se 64 000 procesory se taky smali a poukazovali na Am. zakon..mu to ale nevadi:o)...https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279296
+
No jasny, dyt ty vedecky masiny jako "Simulator Zeme" (Jap.) prece taky nejsou zrovna single-core a pritom delaji na jednom ukolu a docela efektivne ho paralelizuji. Jasne je to velice specificka zalezitost od zakladu, ale proste to jde.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Erkil Poirot https://diit.cz/profil/erkil1452
10. 7. 2006 - 22:03https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuseNo jasny, dyt ty vedecky masiny jako "Simulator Zeme" (Jap.) prece taky nejsou zrovna single-core a pritom delaji na jednom ukolu a docela efektivne ho paralelizuji. Jasne je to velice specificka zalezitost od zakladu, ale proste to jde.https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279308
+
ptipi:
pokud si dobře pamatuji ze školy, tak amdahlův zákon se zabývá zejména paralelizací. Na druhou stranu je také pravda, že amdahlův zákon je již dávno překonaný a vůbec nechápu jak se zmíňka o něm může objevit v diskuzi ve 21 století...
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
azazel (neověřeno) https://diit.cz
10. 7. 2006 - 22:55https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuseptipi:
pokud si dobře pamatuji ze školy, tak amdahlův zákon se zabývá zejména paralelizací. Na druhou stranu je také pravda, že amdahlův zákon je již dávno překonaný a vůbec nechápu jak se zmíňka o něm může objevit v diskuzi ve 21 století...https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279313
+
sdda: Tak zaprve, paralelizace neznamena, ze dve jednotky delaji dohromady to samy a resi jedinej problem, ale jedna dela to, druha dela ono, a dohromady udelaj dvojnasobek, asi jako kdyz dva kombajny sekaj pole, taky si navzajem nevadej kdyz si to dobre naplanujou. Nehlede na to, ze i kdyby se to vzalo z pohledu paralelizace seriovy cinnosti podle toho zakona, tak to jen podporuje muj predpoklad ze 32 jader neni problem vytizit ... :-)
Bespi: Databaze je v soucasny dobe naopak jedna z mala veci (spolecne se simulaci, zpracovanim obrazu, zvuku, a dalsich hromadnych dat), ktera jde paralelizovat bezproblemu, protoze naprosta vetsina operaci ve vetsine DB souvisi s prohledavanim a porovnavanim na sobe nezavislych dat, tj. neni nutno navzajem cekat na vysledky operaci, to ze to moc serveru nepouziva je problem programatoru.
Nutno jeste podotknout, ze pro paralelizaci (a obecne i klasickou optimalizaci) je zasadni naprosto zmenit pohled na algoritmus a v neposledni rade prizpusobit data se kterymi se pracuje architekture, a ne naopak, jak to vetsina lidi dela a sazi na vysokou hodnotu MIPS/FLOPS, ve ktere se to podle nich "ztrati".
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
HejtmaMa (neověřeno) https://diit.cz
10. 7. 2006 - 23:16https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskusesdda: Tak zaprve, paralelizace neznamena, ze dve jednotky delaji dohromady to samy a resi jedinej problem, ale jedna dela to, druha dela ono, a dohromady udelaj dvojnasobek, asi jako kdyz dva kombajny sekaj pole, taky si navzajem nevadej kdyz si to dobre naplanujou. Nehlede na to, ze i kdyby se to vzalo z pohledu paralelizace seriovy cinnosti podle toho zakona, tak to jen podporuje muj predpoklad ze 32 jader neni problem vytizit ... :-)
Bespi: Databaze je v soucasny dobe naopak jedna z mala veci (spolecne se simulaci, zpracovanim obrazu, zvuku, a dalsich hromadnych dat), ktera jde paralelizovat bezproblemu, protoze naprosta vetsina operaci ve vetsine DB souvisi s prohledavanim a porovnavanim na sobe nezavislych dat, tj. neni nutno navzajem cekat na vysledky operaci, to ze to moc serveru nepouziva je problem programatoru.
Nutno jeste podotknout, ze pro paralelizaci (a obecne i klasickou optimalizaci) je zasadni naprosto zmenit pohled na algoritmus a v neposledni rade prizpusobit data se kterymi se pracuje architekture, a ne naopak, jak to vetsina lidi dela a sazi na vysokou hodnotu MIPS/FLOPS, ve ktere se to podle nich "ztrati".https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279315
+
re azazel: o tomto zákoně jsem se samozřejmě taky učil a pokud vím, tak popisuje jak zkrátíš celkovou dobu vykonávání dvou po sobě jdoucích(seriových) procesů, když jeden z nich nějakým způsobem zefektivníš. a teprv do kolonky "zefektivnění jednoho ze dvou procesů" si můžeš zařadit třeba i paralelizaci, kdy jeden z procesů(tzn třeba první) rozčleníš(ale NIKDY neběží paralelně s tím druhým procesem).
Jinými slovy paralelizace je v tom zákoně asi tak důležitá, jako je fakt, že i kov může plavat na vodě, důležitý v zákoně archimedově.
A jak se dívám na ten link na wikipedii, je to tam tímto způsobem(i když mnohem kvalitněji) vysvětleno.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
ptipi (neověřeno) https://diit.cz
10. 7. 2006 - 23:39https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskusere azazel: o tomto zákoně jsem se samozřejmě taky učil a pokud vím, tak popisuje jak zkrátíš celkovou dobu vykonávání dvou po sobě jdoucích(seriových) procesů, když jeden z nich nějakým způsobem zefektivníš. a teprv do kolonky "zefektivnění jednoho ze dvou procesů" si můžeš zařadit třeba i paralelizaci, kdy jeden z procesů(tzn třeba první) rozčleníš(ale NIKDY neběží paralelně s tím druhým procesem).
Jinými slovy paralelizace je v tom zákoně asi tak důležitá, jako je fakt, že i kov může plavat na vodě, důležitý v zákoně archimedově.
A jak se dívám na ten link na wikipedii, je to tam tímto způsobem(i když mnohem kvalitněji) vysvětleno.https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279317
+
2Bespi: Realnych uloh, ktere nelze paralelizovat, je prave relativne malo. I ty zminovane hry lze paralelizovat velmi dobre. Vzdyt uz se to i deje, kazdy ma prece v pocitaci CPU, GPU a zvukovku = 3 ruzne specializovany procesory. Je jasne ze v jisty fazi musi nejaka cast ulohy cekat na vyreseni jine casti, ale vem si, ze aktualne ti napr CPU spocita reakci AI a nasledne pocita kolize ... a teprve kdyz to vsechno je, muze to GPU zobrazit. Pritom spousta tech uloh je na sobe naprosto nezavisla.
A naprosto idelani je to pro game servery, kdy muzes velmi snadno vytvorit thread pro kazdeho uzivatele, ktery resi jen jeho + komunikuje s nejakym jadrem ktere mu predava informace od ostatnich threadu. Tudiz 32 jader = srv unese na stejnem SW temer 32x vic uzivatelu. Si predstav trebas takovy wow srv kde nebude hrat 1000 lidi ale 30 000 lidi zaroven.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
J (neověřeno) https://diit.cz
11. 7. 2006 - 09:39https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse2Bespi: Realnych uloh, ktere nelze paralelizovat, je prave relativne malo. I ty zminovane hry lze paralelizovat velmi dobre. Vzdyt uz se to i deje, kazdy ma prece v pocitaci CPU, GPU a zvukovku = 3 ruzne specializovany procesory. Je jasne ze v jisty fazi musi nejaka cast ulohy cekat na vyreseni jine casti, ale vem si, ze aktualne ti napr CPU spocita reakci AI a nasledne pocita kolize ... a teprve kdyz to vsechno je, muze to GPU zobrazit. Pritom spousta tech uloh je na sobe naprosto nezavisla.
A naprosto idelani je to pro game servery, kdy muzes velmi snadno vytvorit thread pro kazdeho uzivatele, ktery resi jen jeho + komunikuje s nejakym jadrem ktere mu predava informace od ostatnich threadu. Tudiz 32 jader = srv unese na stejnem SW temer 32x vic uzivatelu. Si predstav trebas takovy wow srv kde nebude hrat 1000 lidi ale 30 000 lidi zaroven.https://diit.cz/clanek/32jadrovy-procesor-od-intelu-do-konce-desetileti/diskuse#comment-279359
+
Jsem zvědavý jak to bude vypadat s licencemi na operační systém pro počítač osazený tímto procesorem.
licencie su jedna vec, a druha je cena elektriny. tadeto podla mna cesta takisto nevedie.
A mrkvosoft dodá soft kterýmu bude stačit na operační systém jen 29 jader, takže zbytek bude možné použít pro programy.
Otázka je, kolik aplikaci s necim takovym bude umet pracovat. Ono napsat aplikaci pro 4 jadra je daleko vetsi problem nez pro dve. Vidim to tak na 8 vytizenych jader a 24 flakajicich se (ci dokonce vypnuta). Mozna AntiHT trosku pomuze, ale nebyl bych si tim jisty.
2Bespi: lol, programoval si nekdy ? Psat aplikaci pro dve jadra je uplne stejny jako pro 200 jader. Nejde to vzdy, ale pokud problem rozdelis do threadu, tak o rozdeleni uloh jednotlivym jadrum uz se stara OS (mluvim o skutecnem OS ne o tom demu od M$).
On totiz poradny OS umi i takove veci, ze muzes pouzivat nekolik samostatnych stroju, ale tobe/aplikaci se to bude jevit jako jediny stroj s mnoha procesory.
Mnemeth: Je treba si vybrat system u ktereho se neresi na kolika CPU/PC bezi.
Bespi: V tom nevidim problem, evidentne neni ten procesor smerovany na domaci PC, ale do serveru. A tam jsou jiz dlouhou dobu vicevlaknove aplikace bezna zalezitost.
Chtěl bych u Intelu za těžký peníze vymýšlet jména - stačí nějaká mapa a pak jen píchat prstem... chipsety jsou jezera, procesory města :-)
J: Jenze nektere veci i kdyby jsi se rozkrajel nerozdelis do vic jak 2 threadu. A to ted radeji nemluvme o tech ktere rozdelit nejdou vubec. V beznych programech nenajdes moc veci, co by se daly rozdelovat. To se spis spusti jako samostatny proces na, ktery se odkazujes v pripade potreby i z vice aplikaci. Svet neni jen o vedeckych vypoctech, videu atd. Pak taky zacina byt problem odkud brad dostatecne rychle data. K cemu ti je, ze mas spusteno 32 thredu ... kdyz jich 31 ceka nez dostane neco ke zpracovani.
Pindal: Tenhle konkretni ano, ale Intel timhle smerem pujde urcite i pro domaci a kancelarska CPU ... tedy jesli nepredpokladas, ze za 3 roky budes domu kupovat opet 2GHz CPU, ktere bude o 30% rychlejsi nez soucasne 3,6GHz P4. Hlavne potom, co Intel prezentoval svuj plan sjednotit CPU pro servery, nb a desktop.
No jen co se (zřejmě - conroe tu ještě pro mas není) vyhrabali z jedněchsraček, taxe chcou utopit v dalších.............. mno co, aspoň bude mít AMD čas reagovat....
:-)
Bespi: Naopak, vetsina problemu, na ktere je potreba takhle vysoky vykon je bezproblemu paralerizovatelna, a ruku na srdce, 32 jader neni zas tak moc a neni problem to vytizit ... nepocitam samozrejme vyuziti v kancelari na psani textu :-)
Pindal: Dvoujadrove Opterony jsou taky urcene pro servery a vetsina alespon u nas jich behem prvnich nekolika tydnu sla do normalnich PC
HejtmaMa: Je tu ale jeden problem - http://en.wikipedia.org/wiki/Amdahl's_law
HejtmaMa: No nevim jak chces zrychlit napriklad praci s daty z databaze, kdyz data nacitac postupne podle dat + jejich zpracovani. Sice par tredu sem tam pouzijes, ale na vyuziti 32 jednotek to vazne ne. Tohle spis nahrava virtualizacim serveru, kdy na jednom fyzickem serveru bude bezet x OS, ktere si budou dynamicky pridelovat fyzicke systemove prostredky - pocet CPU jader, RAM, ... . Pak bude mozne aby mela kazda aplikace svuj OS a nemohla tak ovlivnovat jine aplikace. Jenze jak jsem uz naznacil, tady nejde ani tak o servery, ale o normalni PC.
Bespi: ono to asi nebude urcene pre luzrov ktory na tom chcu hrat hry a take aplikacie ako apache, mysql, pgsql threadovanie zvladaju...
Bespi:Tak zrovna databáze dokážou už dnes využít víc jader velmi efektivně. Teda aspoň ty, větší, dražší,...
sdda:To je zákon o paralelizaci algoritmu. To ale neznamená, že věci, který jsou přirozeně paralelní a jedno jádro mezi nimi musí neefektivně přepínat, nelze zparalelizovat bez problémů. Samozřejmě nelze všechno paralelizovat do neknočna, o tom ten zákon je. Ale asi by ses divil, kolik je tzv. ideálně paralelizovatelných problémů (lze je rozdělit na velmi mnoho procesorů, s minimálním navýšením výpočtů). Dnes je to spíš o implementaci v SW, než o teoretickým maximu. Vem si, že máš počítače o desítkách tisíc procesorů. řešících jediný problém (předpověď počasí, termonukleární výbuch apod.).
re sdda: co tady pleteš amdahlův zákon??? ten se paralelizace dotýká jen okrajově a naopak mluví o seriovém zpracování. tedy například o tom, že zefektivnění majoritní části třeba o 2% může vést k většímu zrychlení, než když minoritní část zrychlíš o 200%. O paralelizaci se i v tom článku mluví jen jako o "special case".
Co se tyce toho Amdahlova zakon, zkus se podivat na praci HILLISE W. Daniela. Ten se zabyva masivne paralelnimi systemy a jeho navrhu systemu se 64 000 procesory se taky smali a poukazovali na Am. zakon..mu to ale nevadi:o)...
No jasny, dyt ty vedecky masiny jako "Simulator Zeme" (Jap.) prece taky nejsou zrovna single-core a pritom delaji na jednom ukolu a docela efektivne ho paralelizuji. Jasne je to velice specificka zalezitost od zakladu, ale proste to jde.
ptipi:
pokud si dobře pamatuji ze školy, tak amdahlův zákon se zabývá zejména paralelizací. Na druhou stranu je také pravda, že amdahlův zákon je již dávno překonaný a vůbec nechápu jak se zmíňka o něm může objevit v diskuzi ve 21 století...
sdda: Tak zaprve, paralelizace neznamena, ze dve jednotky delaji dohromady to samy a resi jedinej problem, ale jedna dela to, druha dela ono, a dohromady udelaj dvojnasobek, asi jako kdyz dva kombajny sekaj pole, taky si navzajem nevadej kdyz si to dobre naplanujou. Nehlede na to, ze i kdyby se to vzalo z pohledu paralelizace seriovy cinnosti podle toho zakona, tak to jen podporuje muj predpoklad ze 32 jader neni problem vytizit ... :-)
Bespi: Databaze je v soucasny dobe naopak jedna z mala veci (spolecne se simulaci, zpracovanim obrazu, zvuku, a dalsich hromadnych dat), ktera jde paralelizovat bezproblemu, protoze naprosta vetsina operaci ve vetsine DB souvisi s prohledavanim a porovnavanim na sobe nezavislych dat, tj. neni nutno navzajem cekat na vysledky operaci, to ze to moc serveru nepouziva je problem programatoru.
Nutno jeste podotknout, ze pro paralelizaci (a obecne i klasickou optimalizaci) je zasadni naprosto zmenit pohled na algoritmus a v neposledni rade prizpusobit data se kterymi se pracuje architekture, a ne naopak, jak to vetsina lidi dela a sazi na vysokou hodnotu MIPS/FLOPS, ve ktere se to podle nich "ztrati".
re azazel: o tomto zákoně jsem se samozřejmě taky učil a pokud vím, tak popisuje jak zkrátíš celkovou dobu vykonávání dvou po sobě jdoucích(seriových) procesů, když jeden z nich nějakým způsobem zefektivníš. a teprv do kolonky "zefektivnění jednoho ze dvou procesů" si můžeš zařadit třeba i paralelizaci, kdy jeden z procesů(tzn třeba první) rozčleníš(ale NIKDY neběží paralelně s tím druhým procesem).
Jinými slovy paralelizace je v tom zákoně asi tak důležitá, jako je fakt, že i kov může plavat na vodě, důležitý v zákoně archimedově.
A jak se dívám na ten link na wikipedii, je to tam tímto způsobem(i když mnohem kvalitněji) vysvětleno.
2Bespi: Realnych uloh, ktere nelze paralelizovat, je prave relativne malo. I ty zminovane hry lze paralelizovat velmi dobre. Vzdyt uz se to i deje, kazdy ma prece v pocitaci CPU, GPU a zvukovku = 3 ruzne specializovany procesory. Je jasne ze v jisty fazi musi nejaka cast ulohy cekat na vyreseni jine casti, ale vem si, ze aktualne ti napr CPU spocita reakci AI a nasledne pocita kolize ... a teprve kdyz to vsechno je, muze to GPU zobrazit. Pritom spousta tech uloh je na sobe naprosto nezavisla.
A naprosto idelani je to pro game servery, kdy muzes velmi snadno vytvorit thread pro kazdeho uzivatele, ktery resi jen jeho + komunikuje s nejakym jadrem ktere mu predava informace od ostatnich threadu. Tudiz 32 jader = srv unese na stejnem SW temer 32x vic uzivatelu. Si predstav trebas takovy wow srv kde nebude hrat 1000 lidi ale 30 000 lidi zaroven.
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.