Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Abandonware: Jsou opuštěný software a hry odsouzený k zániku?

Abandonware - opuštěný SW, autor neexistuje nebo se nedaří nalézt. Což v případě např. uvedeného Nintenda prostě není pravda. Máte právo hrát na emulátoru, pokud máte originální hru a podle nekterych si ji dokonce sami si ji dumpnete. Jinak je to proste nelegální (pomijím ted, uz u nás muzete neco stahovat pokud nesdilite, coz nevím zda se vztahuje i na hry a programy - asi ne).

Prece taky nemuzete volne stahnout Office 2000, jen protoze má 20 let.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

U office a podobných programů je to něco jiného - mají nástupce, který je ve většině případů lepší a podporovaný, takže není důvod se vracet ke staré verzi. Zato třeba Dunu 2 si prostě jinak než s původním originálem nezahrajete.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Zrovna Dune 2 je na Gog, ale jinak souhlasím.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

GoG je svkělej a kromě toho u spousty starejch her tu jsou remake projekty (open source). Takže Dune 2 si dneska zahraje každej kdo chce, nemusí mít emulátor Dosu a navíc tam je možné ovládat více jednotek najednou, je tam multiplayer atd. OpenTTD, OpenXcom, Knights & Merchants (to snad dělali i češi), Age of Empires, Civilizace..

Problém může být akorát s datovými soubory, OpenTTD má svou vlastní grafiku, zvuky, u jiných projektů je potřeba mít původní datové soubory.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Je nutné sa zamyslieť dokedy je originál (na dobovom HW) "lepší" než remake, nástupca poprípade port. Puristi majú jasno, iný ešte váhajú cez DosBox,QEMU či VirtualBox.
V prípade balíka Office vyšiel "remake", mimo iných, v podobe OpenOffice, neskôr LibreOffice. Samozrejme, určite existuje istá nekompatibilita so starými formátmi, avšak nie je vhodné tvrdiť, že by nešli otvoriť.
Dune 2 je jedna z tých hier, ktoré sa pokúšali mnohí portnúť, remakenúť a ktoviečo ešte, avšak projekty sa nachádzajú v rôznom štádiu opustenosti, čo je celkom ironické (najväčšiu hodnotu má asi http://dunelegacy.sourceforge.net/website/). Existuje OpenRA, ktorý dokáže pracovať so súbormi z Dune 2000, ale to nie je Dune 2, že?
Je veľmi mnoho projektov, kde byrokracia a zaťaženosť na "intelektuálne vlastníctvo" (čítaj: ak z toho nemáme prachy my, tak nikto, aj keby to bolo zadarmo) zabila možnosť hrania na novom HW či OS. Avšak to je ešte "v rámci oného", kde človek mal možnosť si toho času hru kúpiť, zahrať a ak sa mu dochoval originálny disk, či legálne vytvorená kópia stiahnutá z ulož.to, má možnosť si naemulovať originálny hardware a hrať v "nejakej" podobe, avšak to nezaručuje autentickosť.
Ale čo s online only či multiplayer titulmi bez LAN? Hra stojí bez mála 60€ a niekto sa rozhodne, že po 4 rokoch si ju už nezahrám, lebo servery boli odpojené? Kdejaký rétor sa chytí, že či mi nešibe, že prečo si myslím, že by mal niekto udržiavať len pre mňa servery pre hru, ktorú nikto nehrá. Ja na oplátku odpovedám, že dôvod prečo ju nikto nehrá je ten, že nejdú oficiálne servery (*ehm* SW:Galaxies *ehm*). Na každom obale hry, kde je multiplayer, je veta "Game experience may change during online play" kde skutočne zapadá aj ten zážitok, kde civíte na monitor, na ktorom svieti "Failed to connect to server, check your internet connectivity and try again."
Osobne si myslím, že dnešný konzum vycvičil ľudí aby sa nepozastavovali nad tým, že im niekto smie zrušiť možnosť užívania produktu "na diaľku" alebo že si musia kúpiť novšiu verziu (novší titul) aby mohli byť naďalej spokojní. Toto všetko samozrejme bez akejkoľvek kompenzácie, či už finančnej alebo inej. Neviem, či sa toto dá nazvať daňou za "pokrok", ale koľkokrát ten pokrok bol ďaleko horší (a nielen v SW sfére), než pôvodná vec.
TL;DR: Polemika o tejto téme je nad rámec internetovej diskusie, systém sa nezmení a kto je proti, tak žalobu naň.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ty novy LibreOffice v7 jsou velmi povedeny, podporuji i Vulkan, je naprosto zbytecne pro domaciho uzivatele platit rocni vypalne za 365 cloud nesmysl. To uz muze jet jen ze setrvacnosti pro firmy, snad prijde doba, kdy i hry zacnou byt vice pro linux systemy a obecne Windows muzou jit k sipku, ty eskapady co provadi kdy kazda nova verze je vice zabugovana nez predchozi a bez nekolika patchu je skoro nepouzitelna, to uz je na palici. Ja mel zatim kliku, ze ty zavazny chyby se mi vyhybaly, ale uz i me to postihlo cca pred mesicem nez to opravili ted uternima aktualizacema, takze jsem zacal byt uz taky kriticky k malymumekkymu.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Lid je salámovou metodou otupělý. Prostě si zvykli, že za pár šušňů mají spotify a netflix, stejně to chtějí s hrama a vlastně je netrápí, že se jim výběr her v průběhu času mění. Konzum dosáhl svého vrchnolného stádia, kdy korporace mají plnou kontrolu nad produktem. A těch, co jdou proti proudu, je málo a navíc vypadají jako staré zapšchlé konzervy, co kupujou kotoučky do CD mechanik a jsou strašně zastaralí, "out".

Dřív jsem bral tohle vyhrazení vůči microsoftu jen jako takový odboj linuxáků, co nemají rádi uzavřenost. Chápal jsem to, ale nemělo to pro mne velký význam. Jenže poslední roky se tahle službovitost nějak rozmohla a osobně průběžně migruju většinu SW za ten, nad kterým mám kontrolu. Nemusí být nutně OpenSource, ale musí mi jako uživateli nabídnout víc, než jen "buď online, jinak si ani neuprdneš a používej to jen na tom a tom HW s tím a oným SW, jakmile to porušíš, budeš potrestán". A samozřejmě cloudové služby mi jsou cizí, kromě freemailu, ten je založen ještě v době, kdy se tomu cloud neříkalo.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

> Osobne si myslím, že dnešný konzum vycvičil ľudí aby sa nepozastavovali nad tým, že im niekto smie zrušiť možnosť užívania produktu

Jop. Ownership is dead. Teoreticky spousta firem "prodava" produkty a sluzby, realne je to jasnej pronajem na neurcitou dobu. Pripomelo mi to Terryho Pratchetta, v jedne knizke byla moc hezka EULA k magickemu rekorderu :)

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

To jsou zase hovinka. Sice hru ukradnu, ale aspon si vyblouznim "argumenty" proc mam na to pravo...

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

Vzhledem k tomu že sionistická svoloč vlastnící 98% celosvětového aaudio/video obsahu podplatila politiky od Washingtonu po Prahu, tak ze všech občanů státy udělali kriminálníky bez důkazů a soudů a to výpalným při koupi jakéhokoliv záznamového média, takže mluvit tady o krádeži 20 let staré hry je totální úlet hoden zaměstnance OSA.

+1
+15
-1
Je komentář přínosný?

„U office a podobných programů je to něco jiného - mají nástupce, který je ve většině případů lepší a podporovaný“

Podobně existují i „novější a lepší“¹ hry, které můžete hrát.
Samozřejmě můžete třeba oponovat, že chcete hrát Dunu a ne nějakou moderní alternativu, ale úplně stejně někdo může chtít používat Office 2000 a ne moderní alternativu.

____
¹ Nebo třeba lepší alespoň po technické stránce, jelikož „lepší“ je subjektivní a některým ani ty nové verze Office nepřijdou lepší než ty staré

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Free Duna ????

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

K provozování SW je potřeba svolení autora - licence. Stáhnout instalačku si sice můžeme, na tom nic protiprávního není, ale provozovat SW bez platné licence legální není a to i v případě že se jedná o bezplatný SW, i k němu musí autor dát svolení. To stahování pro osobní účely nesouvisí se SW, stažením nezískám licenci k uživání. Někdo se to ale snaží spojovat, protože se k takovému SW typicky dostává stejnou cestou.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Blábol. Jednak je nesmysl plést si autora s majitelem práv. A druhak pokud někdo něco "opustí", tak je nesmysl vyžadovat souhlas někoho kdo buď neexistuje, nebo komu je to naprosto jedno.
Nějaká práva má smysl řešit jen v případě, pokud někdo, kdo si je aktivně nárokuje vůbec existuje.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Taková modifikace, která simuluje zapnutý herní server, je nelegální, ale zároveň je to řešení pro ty, kteří si hru koupili, ta však přešla do režimu free 2 play a pak později byla vypnuta - jak je bohužel smutnou praxí.

Podle mě to nelegální není autorský zákon říká
§ 66
Omezení rozsahu práv autora k počítačovému programu
(1) Do práva autorského nezasahuje oprávněný uživatel rozmnoženiny počítačového programu, jestliže
b) jinak rozmnožuje, překládá, zpracovává, upravuje či jinak mění počítačový program, je-li to nezbytné k využití oprávněně nabyté rozmnoženiny počítačového programu v souladu s jeho určením, není-li dohodnuto jinak

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

To máš sice pravdu v případě že si děláš mody do hry ve smyslu úpravy vzhledu, nebo třeba v Civ nebo HoMaM děláš kampaně/scénáře. Ale pokud emuluješ herní server kam se pak připojíš tak ten sis nekoupil a provozovat ho prostě nemáš. Jako třeba lokální CS servery, neofik WoW, atd.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Bavíme se třeba o serverech pro CS1.5 které už officiálně neběží, když jsi si koupil WOW TBC taky si nezahraješ. Tam jsi si koupil hru kterou vydavatel přestal podporovat a tím tě připravil o možnost využívat jeho software.

To je věc která by měla být trestná, pokud chce vydavatel servery vypnout, měl by to nakupujícím kompenzovat.... Nebo napsat do podmínek prodeje jak dlouho budou servery v provozu.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Stejně tak by měl kompenzovat těm co jsou třeba zabanovaní účtů. Licenci ten účet stále má, koupil si ji ale ty servery jsou de facto služba a tu službu může provozovatel znemožnit používat.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Jenže BAN účtu si většinou vykoleduje uživatel, čímž poruší licenční dohodu se kterou souhlasil při instalaci a tedy mu je licence právem odebrána.
Tvoje logika je občas "matoucí".

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Ale pokud emuluješ herní server kam se pak připojíš tak ten sis nekoupil a provozovat ho prostě nemáš. Jako třeba lokální CS servery" - toto nie je pravda, nakoľko HLDS (Half-Life Dedicated Server) je jedno, či vytvára server pre HL:DM, DoD, TF, Ricochet alebo spomínané CS. A HLDS je súčasťou inštalácie HL, či už NonSteam alebo Steam, takže určite nie je nelegálne vytvoriť si CS server.
WoW je stále podporovaná a vyvíjaná hra (čo sa z nej stalo o tom pomlčím) no zo strany Activision Blizzard je celkom kalkul znova vydať populárnejšie datadisky v rámci programu "Classic", no i tam je pridaná hodnota v podobe novšieho enginu a patchov, takže človek neplatí za to isté, za čo už pred 12 rokmi raz zaplatil. Taktiež sa nedávno zmenilo to, že už sa neplatí mesačne a ak vyjde nový datadisk, tak za ten plnú pálku, ale už iba mesačne a človek má prístup k všetkému obsahu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dobře dám jiné přirovnání. Koupíš si doživotní licenci na program Eplan. Při každém spuštění si software kontroluje zda je tvůj klíč platný na jejich serveru.
Když za 5 let vypnou servery, ty už software nespustíš ikdyž tě stál 100k kč.

Přijde ti to v pořádku? Mám teda právo emulovat potvrzovací kód abych mohl dál používat svůj software?

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Myslím, že k tomuto som sa vyjadril vyššie, tak len stručne. Nezastávam sa takýchto praktík, za najväčšiu rakovinu považujem HW Dongle či iné HW riešenie, kde sa môže stať, že vplyvom vývoja technológií si ten dongle môžem raz strčiť už len do... šuflíka.
Na hlavu je už iba tá časť, kde si koncový zákazník myslí, že doživotne znamená do konca jeho života, ale predajca myslí do konca života spoločnosti/autorizačného serveru. Je choré kontrolovať stav doživotnej licencie inak, než nákupným blokom a úmrtným listom.
Na tvoju otázku, či máš právo alebo nie - nie som žiadný JuDr či iný mafián, tak moja odpoveď sa nemusí zhodovať s platným zákonom v rámci ČR/SR/EÚ/NATO, ale ak máš možnosť prevádzkovať SW, ktorý výrobca považuje za "obsolete" a ty máš k nemu v čase zrušenia podpory platnú licenciu, tak akékoľvek ďalšie použivanie by malo ísť na vinu tebe. Avšak určite nesmieš ( :) ) dať na internet s návodom ako na to ak došlo k prelomeniu ochrany takým štýlom, kde by mohol byť kompromitovaný stále podporovaný produkt.
Ak vytvoríš fungujúci emulátor autorizačného serveru bez modifikácii na strane samotného SW, tj. iba vždy pošle návratovú hodnotu, že je kľúč platný, tak si myslím, že nedošlo k odstráneniu ochrany, ale demonštrácii, že tá ochrana bola na nič.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Slovo doživotně si asi každý vykládá po svým.
Třeba HitFilm pro nabízí mix předplatného s doživotní licencí. Znamená to, že si člověk koupí licenci na jeden rok, se kterou bude dostávat v průběhu roku nové updaty, ale v případě neprodloužení předplatného mu software bude fungovat dál v neomezeném režimu.
A například Bandicam nabízí jednorázovou cenu za doživotní licenci, se kterou bude dostávat updaty neomezeně.

Jako oboje varianty dávají smysl. V druhém případě společnost vyvíjející Bandicam bude muset sáhnout po řešení nabízení předplatného. Jak by společnost vydělávala, pokud by všichni na světě měli její produkt? Noví lidé, kteří se zajímají o nahrávání obrazu, nepokryjí finančně začínající ztrátovost. (Společnost by vyvíjela software a měla z toho ždibec).
Takže proto by bylo dobré si stanovit nějaké rámce toho, co se může a co ne.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ak si HitFilm nemá potrebu overovať voči serveru či je licencia platná ale napr. sa počas inštalácie/aktualizácie stiahne alebo vytvorí na základe zadaného S/N aktivačný súbor, ktorý umožní následnú prácu so SW aj bez internetu bez limitovania, tak je to v poriadku, nakoľko človek zaplatil za to, že má neobmedzený prístup k programu a jeho funkciám. Už by bolo horšie, keby znemožnil export či ukladanie projektu kvôli neprítomnosti internetu, pretože si nemôže overiť, či je licencia platná alebo nie.
V prípade Bandicam-u a i. a riešenia predplatného je bežné spraviť feature lock (verzie Standard, Pro, Enterprise atď.), či vydať "dvojku" a umožnia s nejakým príplatkom používateľom prejsť na novšiu verziu, s tým, že licencia na predchádzajúcu verziu bude zachovaná ak došlo trebars k zmene súborového formátu a tým pádom treba prevod zo starého na nový. Ak nie, tak je to prinajmenšom úsmevné.
Tieto rámce stanovuje práve EULA, ktorá je však písaná jednostranne a je pevne daná a častokrát proti používateľovi a zdravému rozumu.
>JirkaK
Je legálne ten crack vyrobiť, ak sú splnené zákonné podmienky, avšak distribúcia takejto veci určite legálna nie je - aj keby šlo o delta patch. A čo situácia u SW, kde funguje licencia s ročným obnovovaním, smiem ďalej crack takýto použivať? Nemám predsa už platnú licenciu, pretože si ju nemám kde predĺžiť. Avšak žiadna škoda autorovi nevzniká, nakoľko SW sa už nepredáva a dokedy sa dalo, licenciu som mal.
Taktiež je vhodné si stanoviť, čo je normálne a čo nie - WoW, ktorý server-side potrebuje aby "svet" fungoval a distribuované sú len súbory, ktoré sú bez serveru na nič je v poriadku. Čo už nie je v poriadku aby samotná hra bola hrateľná, ale umelo viazaná na servery ktoré zabezpečujú spájanie hráčov (ako v prípade HLDS) a neboli vydané žiadne nástroje ako si vytvoriť server na danú hru doma je už zlé (IMHO). Skvelý príklad je bývalý projekt alterIW.net, ktorý dokázal emulovať servery Activisionu a umožňoval vytváranie dedicated serverov na hre, ktorá túto možnosť nemala. Napriek tomu prišiel cease&desist, pretože umožňoval hrať aj ľuďom, ktorí si danú hru nekúpili. Takže rovnaký problém ako homebrew na ktorejkoľvek konzole. Nepropagujem warez, iba zdravý rozum.
Zaujímalo by ma, ako to má vyriešené stránka winworldpc.com a ako je možné, že funguje tak dlho - pritom sú distribútorom rôznych, aj zastaralých, operačných systémov vrátane S/N. Ono je sporné aj to, či som prekonal ochranu napr. na Windows 95, kde funguje S/N 111-1111111 na ktorý sa dá prísť bez toho aby som robil rozbor kódu, vytváral nejaký keygen či vôbec použil metódu brute force. Samozrejme, sporné z toho zdravého rozumu, z právneho hľadiska idem sedieť na 10 rokov.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

V prípade bandicamu by sa nedalo použiť predplatné len pre aktualizácie ako to urobil MS u W7 (a korporátnych zákazníkov)? Kto chce len SW/HW, zaplatí a môže ho používať donekonečna. Kto chce aktualizácie, zaplatí si ich. Spokojné budú obe skupiny užívateľov.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V tom případě licenčního serveru co bude vypnutý už je možné dle zákona udělat i úpravu SW pokud bude stále používán k jeho účelu. Což bude. Takže "no key/token crack" je legální pokud máš licenci.

Provozovat ale herní server, který nikdy nebyl součástí distribuce nikoli, k tomu člověk nemá licenci. Třeba u toho CS a určitě u více her je ten server často součástí hry. Ten server ale řeší jen propojení hráčů, kdežto dnes je běžné že to co se děje ve hře, i čistě single pve může řidít server, hra v počítači hráče jen vizualizuje dění které vytvořil server a zprostředkovává pokyny hráče serveru. Takovou hru si člověk bez funčkního serveru nemáš šanci zahrát.

Ale jde o terms of service. Typicky jsou takové hry spjaté s uživatelským účtem a ten souhlasil s podmínkami. Účet lze třeba zabanovat, ukončit, nebo ukončit poskytování služeb, což jsou třeba ty servery pro hry ke kterým si člověk musí koupit licenci, tzn, proč by měl někdo dostat kompenzaci, když vyloženě souhlasil s tím že to provozovatel může kdykoli ukončit bez náhrady :)

Samo kdyby vydavatel rušil podporu placených her záhy po vydání, neudělal by si kamarády a nikdo už by od něj nechtěl nic koupit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud vím tak reverzní inženýrství je zcela legální postup, a nikdo ti nemůže zabránit vytvořit vlastní server pro cokoli. Tam byl v minulosti jediný problém že společnosti žalovali autory s tím že ten server vyžadoval původního klienta, který už licenci vyžadoval (a nez něj nefungoval).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Není-li dohodnuto jinak. V převážně většině případů je dohodnuto, že má vydavatel právo úplně na všechno a zákazník nemá nárok si ani stěžovat. V první větě EULA taky většinou bývá napsané, že nikdo nikomu žádný SW neprodává ("The Software is not being given, sold, or otherwise transferred to you ..."), ale jen poskytuje licenci k jeho užívání. Většinou je taky zakázáno kopírovat či upravovat cokoli, nebo je přímo zakázáno vše kromě hraní hry: "You may not:.. .... do anything with the Software other than play the game on your device."

Oba příklady jsou z EULY Kingdom Come.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ono další věc je třeba ban hráče za podvádění. Zákon podvádění ve hře nezakazuje, a neznamená zrušení licence ke hře, právně tak má stále licenci na hru a zákon mu ji umožní používat a mohl bych se toho dožadovat, ale přesně platí EULA.

Zákon nijak nezakazuje vymezení udělení licence. Můžu ji udělat pepovi novákovi s rč xy, můžu ji udělit na počítač s HW ID xy, můžu ji udělit hráčům hrajícím dle pravidel. Když hraje proti pravidlům, znemožním mu hraní a je to zcela v pořádku, můžu to udělat. To samé platí že časem vypnu herní servery. Licence tím nezanikne, ale člověk si prostě nezahraje.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Otázka je jestli by ten dotyčný spor na zrušení banu nevyhrál kdyby neměl co s penězma a do toho soudu skutečně šel...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To je většinou řešené odstavcem, který dává vydavateli právo odebrat licenci, pokud je SW využíván jinak než zamýšleným způsobem. Vágně definovaným (pokud vůbec) zamýšleným způsobem použití, pod který se vleze v podstatě cokoli. Každý zákon a paragraf, který říká "pokud se nedohodnou jinak", vlastně jako by vůbec neexistoval.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Serverová část té hry není součástí licence. Na tu nikdy neměl kupec licence nárok.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

To je vcelku irelevantní málokdy se někdo dostane ke kopii serveru. Většinou se to programuje od nuly a to legální je...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevím, proč bych měl preferovat něco "as a service". Pro běžné uživatele je to pak většinou mnohem dražší a s nulovou kontrolou z jejich strany. Což je ta nejhorší možná varianta.
Chápu, že pro vydavatele/korporace je to výhodné a vydělají mnohem více. Proto to taky tak tlačí, např. Adobe, či Microsoft by měl rád i Windows as a service.
A na dostupnost nějaké prastaré hry to stejně nebude mít žádný vliv.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Protože nebude jiná možnost, než si produkt předplatit - dle nejčernějšího scénáře.
Na dostupnost starých her to bude mít vliv takový, že je nebude možnost kde spustit a pokud ano, bude ten postup ilegální. Ono se řekne, že je to detail, ale v konečném soudu to může mít těžké dopady.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Mě třeba Office365 přijde strašně levné... 1TB cloud tak levně na rok jako v rámci Office365 neseženu, jako bonus k tomu 1TB cloudu mám vždy aktuální verzi Office de facto zdarma protože cloud bych si pronajal i bez nich. Velcí hráči na trhu nemají tak výhodnou cenu jak Microsoft.

Pro domácí uživatele je také fajn platit za třeba to Adobe měsíčně. Zaplatím za Photoshop nějakých 500 měsíčně misto desítek tisíc, když ho nepotřebuju, tak ho nezaplatím. Já si třeba platil licenci leteckého simulátoru P3D měsíčně, nelítal jsem v tom pravidelně a předplatné mě přišlo levněji než livetime licence, hlavně když cca co 2 roky vychází nová major verze a neexistuje upgrade fee a člověk kupuje vždy novou licenci na vyšší verzi. Vůbec neberu verzi profesional plus co měsíčně stojí 20 dolarů (až 2 instalace) kdežto lifetime licence stojí 2300 dolarů... při životním cyklu toho programu nemá smysl tu pro plus licenci kupovat a pokud nepotřebuji na výsledný produkt certifikaci leteckých úřadů, které to bez té plné licence neschválí

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Pro domácí uživatele je hlavně naprostý nesmysl platit cokoli, když jak k office tak ke grafickým aplikacím existuje software s více než dostatečnými vlatnostmi zadarmo a nebo mohou používat starší verzi kterou sibuď zaplatili nebo koupili z druhé ruky a která umí prakticky to samé.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nu a pak strýček Sam řekne nenene a dopadne to jako ve Venezuele (Adobe). Předplatné je ve skutečnosti VÝPALNÉ, které drží uživatele pod krkem. Je to také důvod, proč mi z Adobe zbyl jen Lightroom a ten má také na kahánku - teda dle posledních informací. Chápu nutnost platby za SW, ale pokud zaplatím, tak jej chci užívat. Rozumný postup by byl, že po zaplacení mám nějakou dobu právo na aktualizace, pak jedu dál bez záplat, novinek. Ale model výpalného je pro mne nepřijatelný. Pro nechápavé - přeplatné = novinky, záplaty - výpalně = pokud nezacáluješ, pak si vys.r oko a s daty v cloudu se rozluč...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A předplatitelské služby na konzolích nejsou nic jiného - plať nebo si nezahraješ online . Hra zdarma ...po zaplacení výpalného . Chceš odejít ? Vše ti vezmeme ....
Inu normální by bylo stanovit pravidla , ale praxe je taková , že se v EULA rád zbaví autor jakékoli odpovědnosti a naopak uživatele limituje propůjčením licence k dílu . A protože už je to průmysl , zákazník nebude ten koho budou veřejné instituce chránit .Jakmile tvoříte zisk státu , stojí při vás kde může .

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pekny clanok, diky.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Podobné to je se starší kvalitní hudbou :-(

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Rádo se stalo a doufám, že u článků, které jsou na cestě, tomu bude stejně! :D

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Tohle bylo vždycky zajímavé téma.
Zjednodušeně řečeno: pokud software, normálně placený, nejde koupit, a to ani v nástupnické verzi (jako jsou nové verze staršího typu softwaru), pak jeho užíváním bez platné licence se sice technicky porušuje zákon, ale prakticky nelze prokázat žádnou škodu. Pokud by se ten software nadále prodával, škodu vyčíslit lze, i když její vyčíslení je samostatné neméně zajímavé téma.

Do hry ještě vstupuje, jak moc se nová verze od té předchozí liší a zda lze beze zbytku říci, že vše, co uměla stará verze, umí i nová. Pokud má stará nekoupitelná verze funkce, které nová verze nemá, což je docela běžný jev, je to zase na další kouzelnou debatu.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Klíčové podle mě je, že abandonware je ze své definice opuštěný.
- Pokud je "dostatečně opuštěný", tak neexistuje žádná strana nárokující si k němu práva.
- A proto když ty práva nikdo nevymáhá(neexistuje žalobce), tak neexistuje ani soudce.
- Autorství zůstává nepopřeno. Přínos autora hry světu taky zůstává.
- A proto by byla škoda staré hry vyhazovat, mazat, skartovat a zapomínat. Naopak jejich zachování považuju za "záchranu kulturního dědictví".

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Tady je problém už to naprosto absurdní nastavení autorských práv, kdy autorské právo trvá 70 let od smrti autora.
(A poté, co si autorské svazy vylobbovaly prodloužení z 50 na 70 let následně začaly s tím, že by to mělo být 90 let.)

Takže existují díla, kde celková doba ochrany je delší než 150 let (např. Enio Morricone své první skladby složil v roce 1935; Podle současného práva budou chráněné až do roku 2090, tj. 155 let).

Což je u programů vyloženě absurdní; Pro ilustraci, první funkční programovatelný počítač byl Z3 a ochrana jeho prvního programu skončí v roce 2065.

Odůvodnění doby ochrany je, že z díla autora by měly těžit ještě jeho děti; Nicméně jednak děti málokdy přežijí své rodiče o 70 let a jednak i ta myšlenka, že se někomu má platit za to, že jeho prapředek třeba před 100 lety něco napsal, mi přijde dost na vodě.

(A to sám autorská díla coby programátor vytvářím.)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Nintendo by prodávalo i z mrtvého piráta oko ....Abandonware odsouzeno nikoli k zapomnění , ale k prodeji ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To by bolo, aby niekto predával znova tie isté hry 10 - 20 rokov od pôvodného vydania bez námahy na vývoj hocičoho nového, možno kde-tam niečo opravil alebo zabezpečil, aby to aspoň trochu fungovalo na dnešných OS, ale bez nejakej kvantitatívnej prídavnej hodnoty (a úplne by odignoroval zabehnuté open-source porty, ktoré za ten čas vznikli a dokonca by mohli byť lepšie ako výsledný produkt tohto snaženia).
A ešte s trochou pozlátka navyše v podobe podtitulu "Remastered".

Aha.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já mám s výrobci SW, tedy těch z ČR, dobré zkušenosti. Třeba Software 602 poskytl originál instalaček všech jeho produktů pro DOS včetně svolení k volnému vystavení a stahovaní. To samé udělala i firma Moravské stroje, která kdysi vyvíjela Českou kancelář. Dnes tyto programy jsou v pravdě retro, ale využití stále mají. Jednak k akademickým účelům a také pro nadšence co sbírají stará PC. Občas i nějací filmaři co potřebují nějaký retro soft do dokumentu či filmu. Je to historie, která by neměla být zapomenuta měla by být volná pro všechny zájemce.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.