Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Adobe Flash 10 s GPU akcelerací na světě

Macromedia Flash logo
Po Creative Suite CS4 vydává firma Adobe další software, který si své potřebné umí počítat pomocí GPU. Flash 10, který využívá drtivá většina webů, prakticky všechny webové hry a firemní aplikace či servery jako Youtube, Google Video atd. tak od nynějška může ulevit hlavnímu procesoru. Stačí nainstalovat poslední verzi 10(.0.12.36) a sledovat, jak se zátěž z procesoru přesouvá na GPU…

My jsme se tomu samozřejmě krátce podívali na zoubek. Naše testovací sestava s Athlonem BE-2400 a Radeonem HD 3850 patří mezi velmi levné, dnes již možná z herního hlediska podprůměrné stroje, o to jsou zjištění zajímavější.

Jako první se podívejme na vytížení CPU při přehrávání zcela typického Youtube videa (tedy normální kvalita alias 320×240), konkrétně tohoto:

Vytížení procesoru v podání celého Firefoxu se pro obě verze flashe poměrně liší:

Adobe Flash 9 versus 10 na Athlon BE2400 v Youtube

Z Radeonu HD 3850 si přitom ve fullscreenu nový Flash 10 ukusuje mezi 0 až 10 % výkonu GPU:

Adobe Flash 10 na Radeonu HD 3850 v Youtube

Samozřejmě to je jen ideální situace s nenáročným Youtube (byť to asi představuje většinové využití flashe :-). Náročnější weby popřípadě různé flashové hry si berou z výkonu CPU výrazně více. Zkusili jsme web chystané PS3 verze Bioshocku, který je kompletně ve flashi. Z našeho Radeonu dokáže vymáčknout až 70 %:

Flash 10 vyžaduje pouze grafickou kartu s podporou OpenGL 2.0 a GLSL (OpenGL Shading Language). Jakmile je taková v systému, lze využívat hardwarovou akceleraci na grafice, pokud ne (Flash si to ověřuje automaticky), použije se klasický softwarový systém známý z řady 9.

Mezi novinkami řady 10 samozřejmě není jen toto, Adobe zmiňuje například GPU Compositing a GPU Blitting (tj ona akcelerace na GPU), nový Anti-Aliasing Engine (Saffron 3.1), Vector Data Type, 3D Efekty, nový textový engine, vylepšení Draw API, správu barev, uživatelské filtry a efekty, vylepšené zvukové API, dynamické přizpůsobování kvality videa propustnosti linky, RTMFP (Real Time Media Flow Protocol), podporu Mozilla Network Security Services pod Linuxem a webkamerek skrze V4L2 (Video for Linux v2) či podporu velkých bitmap s až 16 777 216 body (např. 4 096×4 096) a také podporu Ubuntu Linuxu (ať již tím Adobe myslí cokoli).

Nový Flash Player můžete nainstalovat z webu výrobce.

Zdroje: 

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Adobe Flash 10 s GPU akcelerací na světě

Neděle, 19 Říjen 2008 - 23:06 | MiniMates | takovej dotaz... na obrazku vis, je videt GPU...
Pátek, 17 Říjen 2008 - 12:37 | Anonym | Hmm, tak jsem četl nějaké diskuze po netu a...
Pátek, 17 Říjen 2008 - 11:53 | Xspy | V betě FF3 (beta4) byly neskutečné potíže s...
Pátek, 17 Říjen 2008 - 11:48 | Xspy | Kde se dá trvale nastavit low quality? Vždyt´se...
Pátek, 17 Říjen 2008 - 11:14 | Anonym | Neví prosím někdo jestli podporuje FX5200 (NV34)...
Pátek, 17 Říjen 2008 - 10:55 | Anonym | xyz: pokrok nezastavíš. Měl jsem taky Amigu 1200...
Pátek, 17 Říjen 2008 - 09:35 | Anonym | xyz: yo, yo ... Amiga ... to vieš ... Windowze...
Čtvrtek, 16 Říjen 2008 - 18:58 | Anonym | co je ten flash proboha za sracku ze nejake...
Čtvrtek, 16 Říjen 2008 - 16:56 | WIFT | Já mám zase "dojem", že kromě...
Čtvrtek, 16 Říjen 2008 - 16:53 | Anonym | Corwin78: ja mam tiez ten dojem ze vyuzitie GPU...

Zobrazit diskusi