Adobe Flash 10 s GPU akcelerací na světě
My jsme se tomu samozřejmě krátce podívali na zoubek. Naše testovací sestava s Athlonem BE-2400 a Radeonem HD 3850 patří mezi velmi levné, dnes již možná z herního hlediska podprůměrné stroje, o to jsou zjištění zajímavější.
Jako první se podívejme na vytížení CPU při přehrávání zcela typického Youtube videa (tedy normální kvalita alias 320×240), konkrétně tohoto:
Vytížení procesoru v podání celého Firefoxu se pro obě verze flashe poměrně liší:
Z Radeonu HD 3850 si přitom ve fullscreenu nový Flash 10 ukusuje mezi 0 až 10 % výkonu GPU:
Samozřejmě to je jen ideální situace s nenáročným Youtube (byť to asi představuje většinové využití flashe :-). Náročnější weby popřípadě různé flashové hry si berou z výkonu CPU výrazně více. Zkusili jsme web chystané PS3 verze Bioshocku, který je kompletně ve flashi. Z našeho Radeonu dokáže vymáčknout až 70 %:
Flash 10 vyžaduje pouze grafickou kartu s podporou OpenGL 2.0 a GLSL (OpenGL Shading Language). Jakmile je taková v systému, lze využívat hardwarovou akceleraci na grafice, pokud ne (Flash si to ověřuje automaticky), použije se klasický softwarový systém známý z řady 9.
Mezi novinkami řady 10 samozřejmě není jen toto, Adobe zmiňuje například GPU Compositing a GPU Blitting (tj ona akcelerace na GPU), nový Anti-Aliasing Engine (Saffron 3.1), Vector Data Type, 3D Efekty, nový textový engine, vylepšení Draw API, správu barev, uživatelské filtry a efekty, vylepšené zvukové API, dynamické přizpůsobování kvality videa propustnosti linky, RTMFP (Real Time Media Flow Protocol), podporu Mozilla Network Security Services pod Linuxem a webkamerek skrze V4L2 (Video for Linux v2) či podporu velkých bitmap s až 16 777 216 body (např. 4 096×4 096) a také podporu Ubuntu Linuxu (ať již tím Adobe myslí cokoli).
Nový Flash Player můžete nainstalovat z webu výrobce.