AMD Arcturus vypadá na výpočetní GPU spíš než na herního nástupce Navi
Ač se tedy dá říct, že Arcturus bude nástupcem Navi (tedy že nastoupí po Navi), nejde říct, že by byl její náhradou, naopak. Půjde nejspíš o do jisté míry nezávisle existující produkty. Uživatel Komachi na svém Twitterovém účtu upozornil na linuxové patche, které o novince prozrazují více:
- vypadá to na profesionální produkt, výpočetní řešení
- dostupné informace indikují 128 CU
- patrně však nejde o prostou kartu se dvěma GPU Vega 20 (2× 4096 stream-procesorů)
Možnosti, že by šlo o duální Vegu 20 totiž odporují dva údaje. Prvním je odlišná multimediální podpora. Arcturus je vybaven novější verzí obvodů VCN/VCE. Konkrétně uvádí podporu VCN 2.5, což je novější revize než nabízí třeba Navi s VCN 2.0. Vega 20 využívá ještě VCE, konkrétně 4.1. Dále se liší PCI-ID.
Podle patchů patří Arcturus do „GFX908“, je ovšem potřeba mít na paměti, že verze GFX neoznačuje architekturu (hardware), ale softwarový model. Ten se může měnit s hardware, ale nemusí. Příkladem může být generace Polaris (GCN 4), kde AMD cítila potřebu zachování maximální softwarové kompatibility kvůli konzolím, a tak přes aktualizaci architektury zachovala softwarový model osmé řady použitý u předchozí generace (GCN 3). Je tedy možné, že Arcturus je produktem architektury Vega (GCN 5), ovšem nikoli jisté. Mohlo by klidně jít o GCN 6, kde se AMD rozhodla zachovat softwarovou kompatibilitu podobně jako s Polaris. Každopádně jde o jádro výbavou pokročilejší než je nejnovější verze Vegy, Vega 20. S ohledem na počet stream-procesorů lze ale s vysokou jistotou říct, že nepůjde o derivát Navi.
Lisa Su v prvním pololetí prohlásila, že AMD po vydání Navi s architekturou GCN / Vega nekončí a bude dále vydávat nové produkty na ní založené. Arcturus je patrně jedním z nich.
Na webu Phoronix byla jakožto citace bez uvedení původu zmíněna informace „Arcturus has not 3D engine“, což by znamenalo, že jde o čistě výpočetní GPU bez prvků pro grafiku, ale to z několika důvodů trochu skřípe. V první řadě by odstranění texturovacích jednotek a ROP vyžadovalo podstatné změny ve fungování čipu, neboť tyto jednotky obstarávají i některé negrafické operace. V podstatě by šlo o nejvýraznější změny v architektuře, k jakým od vydání GCN došlo. V takovém případě by ale mohlo být docela obtížné zachovat existující softwarový model. Dále se údaj o absenci 3D jádra může týkat určitého nepochopení situace. Kupříkladu: že 3D jádro není podporováno v již zveřejněném fragmentu softwaru ještě nemusí znamenat, že není přítomno fyzicky nebo že nebude podporováno vůbec.
Trochu nejasná zůstává situace se 128 CU (Compute Units). Vega 20 disponuje 64 CU po (jak je u GCN zvykem) 64 stream-procesory pro každý. Tzn. 4096 stream-procesory celkem. Arcturus se jeví jako produkt se 128 CU, ovšem zároveň to vypadá, že každý obsahuje 32 stream-procesorů (tedy polovinu). V tomto ohledu se ale nemá smysl pouštět na tenký led, zjevně nám chybí nějaký podstatný kousek skládačky, který z těchto útržků vytvoří smysluplný celkem.
Pokud situaci shrneme, vypadá Arcturus na 7nm výpočetní produkt s HBM pamětmi o možné kapacitě 16-32 GB, architektuře vycházející z GCN, který však může přinést a patrně přinese zajímavé architektonické změny oproti Vega 20.