AMD chystá dost možná největší APU v historii, spojuje Zen a Vegu
Někdy v roce 2012 získala AMD zakázku na SoC / APU pro obě klíčové konzole: XBox One a Playstation 4. Bylo to poprvé, co byla požádána o návrh čipů pro konzole obou značek a snad i díky tomu si - tehdy nové - vedení firmy uvědomilo, že má v ruce velký, ale dosud v podstatě nevyužitý trumf. Schopnost navrhovat výkonné procesory a schopnost navrhovat výkonné grafické čipy. Tuto unikátní kombinaci tehdy neměl (a dosud nemá) žádný jiný výrobce, což přimělo nové vedení (Mark Papermaster, Lisa Su a další) k myšlence vedoucí k založení tzv. semi-custom divize na začátku května 2013. Cílem bylo upozornit další potenciální odběratele na to, že jim AMD může připravit produkt na míru.
K velkým zákazníkům AMD tak po Microsoftu a Sony přibyl ještě Apple a Intel. Nyní je tu další. V našich končinách neznámá čínská firma Zhongshan Subor, která má však dostatek prostředků na to, aby si nechala připravit kompletní SoC na míru. Jde o APU integrující čtyřjádrový Zen, grafiku Vega s 24 CU, tedy 1536 stream-procesory, čipsetem a 256bit paměťovým řadičem GDDR5. Na tom (alespoň v případě vyobrazeného PCB) visí 8 GB pamětí.
Jedním dechem je třeba dodat, že tento projekt nemá nic společného s projektem Fenghuang Raven složeným z APU Raven Ridge a grafiky Vega M. V první řadě je APU pro Zhongshan Subor monolitický čip, ve druhé nenese HBM paměť a ve třetí je vybaveno 1536 stream-procesory, nikoli 1792 jako Vega M.
Podle fotografie lze odvodit, že toto APU bude velikostně velmi podobné tzv. Scorpio Engine, tedy APU v XBox Scorpio. V jeho případě hovoříme o 359 mm² a nový čip mi při srovnání s rozměry GDDR5 pamětmi, jejichž rozměry jsou známé, vychází zhruba na 350-360 mm² s tím, že z důvodu omezeného rozlišení a fotografie pořízené pod úhlem je třeba počítat s nějakou tolerancí. Dost možná tedy plochou Scorpio Engine překoná a pokud ne, bude jen v těsném závěsu.
Herní systém Subor. Súbor zvětšíte kliknutím.
Oproti Scorpio engine nabídne rychlejší procesorovou část - čtyřjádrový Zen na 3 GHz nabídne bezpochyby výrazně vyšší výkon než osmijádrový Jaguar na 2,3 GHz. Zvlášť pokud konzole nebude využívat vlastní low-level API, musí návrh počítat s vyššími nároky na procesorová jádra a slabší paralelizovatelností úloh. Větší procesorová část evidentně ukousla z prostoru pro grafickou část. Oproti 2560 stream-procesorům Scorpio Engine disponuje nové APU 1536 stream-procesory. Nižší počet je ale částečně kompenzován lepší architekturou (Scorpio Engine obsahoval pouze vybrané prvky architektury Vega) a částečně také vyššími takty: 1300 MHz namísto 1172 MHz, což dává 11 % výkonu navíc. Lze tedy předpokládat, že novinka nebude dosahovat 60 % grafického výkonu Scorpio Engine, jak by naznačovalo srovnání počtu stream-procesorů, ale tak zhruba 75 % díky vyšším taktům a lepší architektuře.
Je třeba zdůraznit to „zhruba“, protože ze specifikací není jasné, zda jádro ponese 32 nebo 64 ROP, což může výsledek o další procenta ovlivnit. Teoreticky by dalo vyjít z plochy APU Raven Ridge, připočítat plochu 13 CU, připočítat plochu zabranou širší sběrnicí a připočítat plochu 16 ROP a z výsledku by bylo zřejmé, jestli jsme dosáhli předpokládané plochy nebo ještě něco (32 ROP) chybí. Pokud ale neznáme přesnou plochu jádra a máme k dispozici pouze odhad, šlo by v tomto případě o konstrukci postavenou na vratkých základech.
SoC bude využit ve dvou produktech: Herním PC a herní konzoli. Vzorek PC už Subor demonstroval na ChinaJoy, největším asijském herním veletrhu. O konzoli zatím nic bližšího nevíme.