Prošvihnou AMD s Nvidií kvůli TSMC sezónu?
Je bezpochyby pravdou, že výrobní kapacity nejsou takové, jaké by byly třeba a pro oba výrobce (ať už si veřejně stěžují nebo ne) není situace zdaleka ideální. Obě firmy tak akorát stíhají doplňovat, co se prodá. To se sice může na první pohled zdát jako ideální situace, protože zboží nikde neleží a neztrácí na ceně, ale reálně je situace složitější - není například možné vydávat další produkty, protože by se musely vyrábět na úkor těch současných a kdyby přišel nějaký OEM výrobce s požadavkem na větší objednávku, je problematické zaručit dodávky.
Portfolio obou výrobců proto není příliš bohaté - Nvidii zatím prakticky chybí mainstream, AMD zase odkládá vydání Radeonu HD 7990. Za tím vším může být TSMC a 28nm výrobní proces.
Co ale působí úsměvně, je zmínka o Diablu III a předpokladu, že tato novinka může vyvolat nějakou výraznější vlnu upgradování. Hra je to sice úspěšná a rozšířená, ale co do hardwarových nároků patří ze všech Áčkových titulů posledního roku k těm nejméně náročným (pokud tedy není vůbec tím nejméně náročným). Opomeňme oficiální požadavky i výsledky recenzí: Nejsou totiž zcela objektivní. Problém je v tom, že bez ohledu na výkon grafické karty je zvykem testovat minimálně ve full-HD rozlišení. V praxi ale málokterý uživatel pět let staré mainstreamové grafiky používá full-HD monitor.
Pokud vezmeme v potaz, jaká rozlišení se s podobným hardwarem kombinovala, skončíme nanejvýš na 1680 × 1050 či 1600 × 900, na která v případě Diabla III stačí karty jako Radeon HD 5750 nebo GeForce GTS 450 s přehledem a rezervou. Pokud uživatel nevyžaduje maximální detaily nebo má obrazovka nižší rozlišení, stačí pro běh hry skutečně i mainstream z první generace DirectX 10 produktů.
Jen těžko si proto lze představit, že by hra podobných nároků mohla přimět masy uživatelů k upgradu, který by kvůli nedostupnosti nemohli realizovat. Nemáme příliš jasnou představu, zda by argumentu nové hry mohli výrobci grafik využít jako argumentu u OEM partnerů, ale předpokládat vlnu upgradu na retail trzích, kde naopak řada uživatelů skončila překvapená, na jakém střepu lze Diablo III rozběhat, je ze strany DigiTimes skutečně naivní.
Perlička na závěr: DigiTimes v souvislosti s tématem připomíná, že AMD objednala APU platformy Brazos 2.0 u TSMC na 40nm procesu, aby se vyhnula situaci loňského roku s nestíhající 32nm výrobou APU Llano u GlobalFoundries. Redakci patrně uniklo, že Brazos jakožto low-power platforma musí být, je a od začátku byl vyráběný bulk procesem (proto u TSMC), zatímco Llano, pro nějž je klíčový výkon, muselo být vyráběné SOI procesem (proto u GlobalFoundries). Zkrátka že každý produkt je navržený s ohledem na určitý výrobní proces. Je proto docela naivní předpokládat, že výrobce může ze dne na den změnit rozhodnutí a produkt určený pro 32nm SOI proces jednoho výrobce přesunout na 40nm bulk proces jiného podle toho, kolik je kde volných linek.