Apple má zájem o Imagination / PowerVR, ne ale za každou cenu
Pokud jde o Imagination a grafické produkty, dá se historie firmy rozdělit na dvě éry. Tou první byly 3D akcelerátory (PCX a PCX2) a grafické karty (Kyro, Kyro II), tou druhou, která trvá dosud, mobilní grafické čipy. Ty si od společnosti licencují především výrobci ARM SoC, ale spojeny byly i s x86 architekturou v některých Atomech od Intelu.
V posledních dnech došly na přetřes dvě zprávy, které osud společnosti Imagination spojují se společností Apple. Obě firmy již nějakou dobu spolupracují, Apple využívá licencovaná grafická jádra ve svých SoC pro iPhony a iPady - doposud ke spokojenosti všech stran. Grafická jádra Imagination nabízí a nabízela více než jádra licencovaná od ARM, a tak Apple neměl důvod měnit, Imagination měla zajištěného odběratele a zákazníci slušný výkon.
Podle zdrojů z křemíkového průmyslu se Apple pustil do diskusí s vedením Imagination na téma podmínek, za jakých by mohlo dojít k akvizici. Tato strategie je v souladu s novým trendem, kdy výrobci ARM SoC ztrácejí zájem o licencování kompletních řešení a spíše cílí na vývoj vlastních grafických jader. Touto cestou se vydala Nvidia, AMD (byť 20nm AMR SoC byla zrušena), Qualcomm (který si pořídil mobilní grafickou divizi Imageon od AMD) nebo Samsung (založil si vlastní GPU divizi).
Apple následně potvrdil, že skutečně s Imagination jednal, ale prozatím nepřistoupí k dalším krokům, tedy finanční nabídce. Byť není oficiálně potvrzeno, na čem jednání ztroskotala, dá se číst mezi řádky. Pokud Apple jednání zahájil, je jisté, že má o Imagination zájem. Pokud se jednání zastavila, dá se předpokládat, že požadavky Imagination byly příliš vysoké. Applu se bez diskuse vyplatí počkat. Dlouhodobá situace totiž pro Imagination není právě příznivá. Počet konkurentů, u kterých si je možné licencovat grafické IP, v poslední době vzrostl (AMD, Nvidia). Počet zákazníků, kteří mají zájem o licencování grafického IP, naopak klesá (velcí výrobci ARM SoC si zřizují vlastní grafické divize). Imagination zákonitě musejí ubývat zákazníci (i potenciální zákazníci), takže není pravděpodobné, že hodnota firmy poroste. Apple určitým vyčkáním nic neztratí, slovy klasika: „Necháme ho ještě chvilku uležet, on nám dozraje.“