Apple byl zažalován, že se s iPhonem dá telefonovat za jízdy
Pan Ceja se domnívá, že Apple zodpovídá za velkou část nehod způsobených používáním mobilu při řízení z jednoho prostého důvodu: Věří, že tomu společnost mohla zabránit, ale neudělala to. Dozvěděl se totiž, že si Apple v minulých letech patentoval několik technologií, které slouží k automatické deaktivaci možnosti telefonovat nebo psát SMS během řízení. Jenže nic podobného společnost do praxe neuvedla, v čemž žalující spatřuje snad úmysl nebo liknavost - zkrátka cosi, co lze výrobci smartphonů vytknout.
Je pravdou, že Apple skutečně nějaké patenty v tomto směru má. Přesto se lze domnívat, že logika pana Ceji vykazuje určité trhliny. Pokud pomineme prostý fakt, že rozhodnutí použít telefon v rozporu se zákonem vzešlo od uživatele (stejně jako rozhodnutí zabodnout oponenta kuchyňským nožem pochází od vraha a nikoli od výrobce nože), pak tu máme zásadní nepochopení toho, co je to vlastně patent. Patent není technologie, kterou na svém produktu může výrobce podle své libovůle vypnout nebo zapnout. Patent je nápad, který může v praxi najít uplatnění, ale také může být zcela špatný a nepoužitelný.
Stejně tak může nabývat jakýchkoli hodnot mezi těmito mezemi. Což je patrně i případ patentu na zablokování telefonu za jízdy. I když telefon hypoteticky může využívat senzorů, kamery, GPS a kdoví čeho všeho, aby vyhodnotil, že se pohybuje tak rychle, aby mohlo jít o jízdu autem, jen těžko bude schopný rozlišit, jestli patří řidiči, nebo spolujezdci. Nebo účastníkovi hromadné dopravy. Případně člověku, který si zaplatil vstupenku na horskou dráhu a chce si udělat selfie.
Těžko také odhadne, jestli řidič neveze rodící manželku a nepotřebuje zavolat do nemocnice, aby s jejich přijetím počítali, případně je sám zraněný a čekání na výjezd záchranky by jej ohrožovalo na životě. Zablokování za jízdy by stejně tak zabránilo možnosti, že řidičův vyzvánějící telefon zvedne spolujezdec a hovor vyřídí. Zkrátka i chytrý telefon je příliš hloupý na to, aby mohl vyhodnotit situaci a rozhodnout, zda je v dané situaci legální nebo nelegální telefon použít. Případně zda není situace natolik vážná, že by zablokováním za jízdy mohlo dojít k ohrožení života.
Nakonec je tu i čistě praktická stránka: Pokud bude telefon permanentně všemi smysly sledovat, jestli jedete a jestli náhodou nemůžete být řidič, zredukuje se v důsledku permanentně využitých snímačů, GPS, kamer a procesoru výdrž baterie řádově na jednotky hodin.