Apple ztrácí podíl na trhu s telefony, Samsung, Huawei, OPPO a vivo získávají
iPhony 6S a 6S Plus jsou na trhu devět měsíců. Pokud to budeme hodnotit z hlediska druhého kvartálu letošního roku, jehož výsledky se budeme zabývat, pak v době jeho začátku byly na trhu jen půl roku. Přesto již tehdy strmě klesal zájem uživatelů o tyto modely. Apple za druhý kvartál tohoto roku prodal 40,4 milionů chytrých telefonů, což je o 15 % méně než ve stejném období minulého roku (47,5 milionů) a o více než 21 % méně než v předchozím kvartálu (51,2 milionů). Podíl na trhu pak klesl ze 13,9 % na 11,8 % meziročně.
Samsung oproti tomu meziročně posílil o 5,5 %, když oproti loňskému druhému kvartálu (73 milionů) prodal 77 milionů chytrých telefonů. Podíl na trhu zvýšil z 21,3 % na 22,4 %. Sluší se ovšem dodat, že Samsung při srovnání s předchozím kvartálem (Q1 2016) mírně ztratil, prodal o 2,2 milionu telefonů méně (77 namísto 79,2 milionu).
Zdá se, že obchodní model Applu, kdy je cyklus obměny nastaven dvoufázově a dochází ke střídání velkých (nové číslo) a malých (+S) upgradů už nefunguje tak dobře, jako zpočátku. Strategie Samsungu, který drží objem mezigeneračních změn na konstantnějším objemu, je zákazníky vnímána lépe.
Z hlediska trendů si nejlépe vedou „nové“ značky jako Huawei, OPPO a vivo, které dokázaly zvýšit prodeje meziročně, mezikvartálově i podíl na trhu jako takový. Největším meziročním skokanem je OPPO - výrobce během roku více než zdvojnásobil prodeje z 9,6 na 22,6 milionů, mezikvartálově pak nejlepší vzestup předvedla Huawei (z 28,1 na 32,1 milionu) a v nevelkém závěsu se drží vivo. Ostatní značky už IDC, která předběžné analýzy trhu připravila, řadí už do společného chlívečku „others“, protože jejich prodeje i podíl na trhu dosahují nižších hodnot než v pořadí pátá společnost - vivo.