APU Strix Halo má 32MB MALL cache, 60 TOPS AI procesor a USB4 DP2.1 UHBR20
Koncem letošního léta dojde k vydání prvního Zen 5 APU Strix Point a začátkem příštího roku dojde na levnější Kraken a dražší Strix Halo (Sarlak).
32MB MALL cache
Pozitivní zprávou je, že implementace rychlejšího AI procesoru (požadavek Microsoftu pro AI PC), která v jiných ohledem negativně ovlivnila letošní mobilní produkty AMD a Intelu, se Strix Halo nejspíš nedotkla. Připomeňme, že APU Strix Point mělo být původně vybaveno 16MB MALL cache (=SLC), ale kvůli implementaci výkonnějšího (většího) AI akcelerátoru muselo něco ustoupit a tím byla právě tato cache. V případě Strix Halo (Sarlak) však MALL cache zůstala zachována a to rovnou v 32MB kapacitě.
Interní slajd AMD zveřejněný webem HKEPC
MALL (Memory Attached Last Level) Cache neboli SLC (System Level Cache) je cache poslední úrovně, která je v případě APU společná pro CPU i GPU a další případné obvody (např. integrované akcelerátory). Ve 3D zátěži patrně bude sloužit především grafickému jádru (ve stylu Infinity Cache), v procesorové zátěži se nejspíš bude chovat asi jako o něco pomalejší V-cache o poloviční kapacitě.
60 TOPS NPU / AI akcelerátor
O AI akcelerátoru je známo, že bude 4× větší než u APU Phoenix / Hawk Point, ovšem neznámou byla taktovací frekvence, která se (jak ukázal rozdíl mezi Phoenix a Hawk Point) může pohybovat ve velmi širokém rozsahu. AMD podle uniklého slajdu plánuje výkon 60 TOPS, což je poměrně dost.
SoC | rok | výkon AI akcelerátoru (NPU) |
---|---|---|
AMD Phoenix | 2023 | 10 TOPS |
Apple M3 | 2023 | 18 TOPS |
Intel Meteor Lake | 2024 | 10 TOPS |
AMD Hawk Point | 2024 | 16 TOPS |
Qualcomm Snapdragon X | 2024 | 45 TOPS |
AMD Strix Point | 2024 | 50 TOPS |
Intel Arrow Lake | 2024 | 13 TOPS |
Intel Lunar Lake | 2024 | 45 TOPS |
AMD Strix Halo | 2025 | 60 TOPS |
V podstatě lze říct, že AMD v rozpětí méně než dvou let posune výkon NPU na šestinásobek.
USB4 DisplayPort 2.1 UHBR20
AMD na Radeonech RX 7000 uvedla DisplayPort 2.1. Specifikace druhé generace tohoto rozhraní umožňuje podporu tří přenosových rychlostí: UHBR10, která je s přenosovou rychlostí 40 Gb/s o necelou čtvrtinu rychlejší než DisplayPort 1.3 / 1.4, dále UHBR13.5 s 54 Gb/s (o 2/3 rychlejší než DisplayPort 1.3 / 1.4) a nakonec UHBR20 s 80 Gb/s (cca 2,5× rychlejší než DisplayPort 1.3 / 1.4). Současné Radeony RX 7000 podporují až UHBR13.5, díky čemuž (jako jediné na trhu) zvládají třeba 240Hz obnovovací frekvenci na displeji Samsung Odyssey Neo G9.
Strix Halo půjde o stupeň dál, neboť při využití USB4 Alt-mode režimu podporuje DisplayPort 2.1 v UHBR20, tedy maximální možné rychlosti tohoto rozhraní. V praxi to znamená možnost připojení třeba 16K displeje v plnobarevném rozlišení s HDR, nebo třeba 3× 10K displej v plnobarevném rozlišení s HDR při 60 Hz, případně 3× 5K displej v plnobarevném rozlišení s HDR při 120 Hz a podobně.
Vypadá to, že AMD Strix Halo vybavila bohatě po všech stránkách. Při 60TOPS NPU, podpoře nejrychlejší verze USB, nejrychlejší verze DisplayPort, nejrychlejší verze HDMI a velké MALL cache se jen těžko hledá, jakou zásadnější slabinu by toto řešení mohlo mít. Připomeňme, že procesorovou část budou tvořit dva čiplety o celkem 16 jádrech architektury Zen 5 a grafika s 2560 stream-procesory RDNA 3.5 přinese přinejmenším 3× vyšší FPS než současné řešení na Phoenix / Hawk Point. No, vlastně jedna slabina se přeci jen nabízí: Nebude to právě levné.