Ovladače Nvidie trápí CPU overhead, ztrácejí výkon i ve středních rozlišeních
Možná ještě pamatujete doby, kdy se ovladače Nvidie dávaly za příkladné ve věci nízkých procesorových nároků. Výsledkem byl vysoký grafický výkon i ve hrách náročných na procesor. V posledních letech však čím dál víc webů poukazuje na opačný trend. Ovladače Nvidie mají podstatně vyšší režii než ovladače od AMD. S novějšími hrami, které mají i vyšší nároky na procesor, již není propad patrný jen v „syntetickém“ testování v 800×600, 1280×720, ale čím dál ztrácejí i v nejrozšířenějších rozlišeních jako 1920×1080 a 2560×1440. Někdy až ve 4K (3840×2160) dosahují výkonnostní úrovně, kterou by (s ohledem na pozici v herních recenzích z doby vydání karet) bylo možné očekávat.
Battlefield 6 Open Beta v 1920×1080 low (Hardware Unboxed)
Začněme u Battlefield 6, který je asi v posledních týdnech nejčastěji zmiňovaným herním titulem. Hardware Unboxed v sestavě s procesorem Ryzen 7 7600 otestoval Radeon RX 9070 XT a GeForce RTX 5080. Tyto karty proti sobě reálně cenově nestojí, podle Zbozi.cz lze Radeon pořídit o 16 tisíc a GeForce od 27 tisíc. Radeon RX 9070 XT byl vydaný jako cenový konkurent GeForce RTX 5070 Ti, která oproti němu byla ve většině recenzí v době vydání byla mírně rychlejší.
rozlišení, detaily | Radeon RX 9070 XT | GeForce RTX 5080 | náskok Radeonu |
---|---|---|---|
1920×1080 low | 161 FPS | 154 FPS | +4,5 % |
1920×1080 ultra | 142 FPS | 134 FPS | +6,0 % |
2560×1440 low | 167 FPS | 158 FPS | +6,4 % |
2560×1440 ultra | 123 FPS | 125 FPS | -1,6 % |
3840×2160 low | 115 FPS | 126 FPS | -8,7 % |
3840×2160 ultra | 84 FPS | 93 FPS | -9,7 % |
Pokud budeme za relevantní rozdíl považovat náskok minimálně 3 % (nižší obvykle spadá do variability měření), drží Radeon nad GeForce náskok v 1920×1080 bez ohledu na detaily i ve 2560×1440 s nízkými detaily. Teprve ve 2560×1440 s vysokými detaily jde o plichtu - ani to však není pro GeForce lichotivé, protože stojí o bezmála 70 % (9 tisíc) víc. Teprve 4K rozlišení přináší GeForce vítězství; s ohledem na cenu však nijak zásadní.
Nejde však jen o Battlefield 6. Pokud se podíváme na herní recenze na webu ComputerBase vydané v posledních deseti dnech, zjišťujeme totéž v bledě modrém (či spíše ve světle zeleném). ComputerBase navíc ani netestuje v 1920×1080, ale minimálně v 2560×1440 a používá sestavu s procesorem Ryzen 7 9800X3D, což je aktuálně nejvýkonnější herní řešení, se kterým je omezení ze strany procesorového výkonu potlačeno, jak to jen jde.
Mafia: The Old Country ve 2560×1440 (ComputerBase)
Navzdory tomu Radeon RX 9070 XT v Mafia: The Old Country (vydáno 8. srpna 2025) ve 2560×1440 nepřekonává jen GeForce RTX 5070 Ti (+26 %), ale také GeForce RTX 5080 (+13 %) a GeForce RTX 4080 Super (+12 %). Překvapivě blízko má i k GeForce RTX 4090, oproti které je jen o 10 % pomalejší.
Mafia: The Old Country ve 3440×1440 a 3840×2160 (ComputerBase)
Karty, které překonal v 2560×1440, s rezervou překonává i v 3440×1440 a teprve v 3840×2160 je GeForce RTX 5080 o 4 % rychlejší než Radeon RX 9070 XT.
Hellblade 2 Enhanced ve 2560×1440 (ComputerBase)
Hellblade 2 Enhanced ve 3440×1440 a 3840×2160 (ComputerBase)
Pro Nvidii jen o málo pozitivnější je situace v Hellblade 2 Enhanced (vydáno 12. srpna 2025). Ve 2560×1440 je Radeon o 12 % nad GeForce RTX 5070 Ti a 2 % nad GeForce RTX 5080
Za pozornost stojí, že v obou testovaných hrách je úsporný (220W) Radeon RX 9070 minimálně stejně rychlý nebo rychlejší než 300W GeForce RTX 5070 Ti a to v 2560×1440 i 3440×1440. Pozice GeForce RTX 5070 Ti se lepší až ve 3840×2160, kdy je závislost FPS na výkonu procesoru nejnižší.
Vzhledem k tomu, že se situace již neomezuje jen na nízká rozlišení a „akademická“ měření, ale skutečně zasahuje do nejrozšířenějších rozlišení jako 1920×1080 a 2560×1440 (dost podstatně i do 3440×1440), už nelze tento stav přehlížet. Lze ho považovat za důsledek odlivu softwarových vývojářů Nvidie ze segmentu herní grafiky do odvětví AI akcelerace, která jí aktuálně přináší drtivou většinu zisků. Pokud Nvidia situaci nezačne řešit a nevyřeší nejdéle do vydání nadcházející generace, která se očekává někdy koncem roku 2026 nebo začátkem roku 2027, může být situace docela kritická. Výkon grafických karet se totiž (jako ostatně vždy) zvýší výrazněji než výkon procesorů a overhead ovladačů bude mít ještě větší dopady na FPS než dosud.
Hardware Unboxed, ComputerBase (1, 2)