Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Polaris má několik prvků, které umožňují efektivněji nakládat s výkonem

I když se čas od času objevují názory, že Polaris není víc než aktuální (třetí) generace GCN architektury zmenšená 14nm procesem, realita je jiná…

V souvislosti s architekturou Polaris se hovoří hlavně o změnách, které povedou ke zvýšení energetické efektivity. To je důsledkem kombinace 14nm výrobního procesu a nových technologií, z nichž se část v poslední době objevila v rámci nově zveřejněných patentů. AMD avizovala energetický nárůst dosahující až dvaapůlnásobku ve srovnání s 28nm GPU z roku 2014 (= Tonga alias Radeon R9 285/380/380X) a dvojnásobku ve srovnání s GPU Fiji, které je úspornější než ostatní 28nm Radeony díky novému paměťovému rozhraní a pamětem HBM.

Energetická stránka, kterou se AMD v této generaci snaží vrátit na konkurenceschopnou pozici, ale není jedinou změnou Polaris, respektive čtvrté generace GCN. Jednou z nových vlastností bude odlišně koncipované zpracování geometrie, respektive tzv. Primitive Discard Accelerator, efektivnější ořezávání povrchů, které nebudou ve výsledné scéně viditelné. Algoritmy pro testování a vynechávání ploch, které budou skryté a tudíž je není třeba vykreslovat, se používají již zhruba 15 let (i déle, ale současný hardware nešel cestou, kterou využívala společnost PowerVR již v 90. letech), ale stále je účinnost poměrně omezená a jsou velké rezervy pro zlepšování.

Amd Polaris 05 Ces 2016

Algoritmy musejí být postavené tak, aby nikdy nevyhodnotily jako skrytý ten polygon, který bude nakonec viditelný (ve výsledné scéně by chyběl), takže situace, u kterých není možné na základě dostupných dat spolehlivě rozhodnout, musí vyhodnotit jako viditelné. Tyto povrchy jsou následně vykreslené a buďto viditelné budou, nebo ne. K poškození obrazu ale nedojde, nanejvýš stojí jejich (zbytečné) vykreslení část výkonu. Druhým případem jsou polygony menší než pixel, o které v poslední době není nouze. Tam současné algoritmy nejsou příliš účinné (buďto k jejich vykreslení často dochází, ať už jsou nebo nejsou ve výsledné scéně vidět, nebo je vyhodnocování pomalejší a má samo o sobě výkonnostní dopady). Polaris by si s těmito situacemi měla poradit  lépe, takže poměr hrubého teoretického výkonu k reálnému hernímu bude o něco lepší než u stávající generace.

Dále by měla architektura nabídnout vyšší výkon při zpracování jedné wavefront (=skupiny vláken), což by mělo být prospěšné pro virtuální realitu. Bohužel chybějí podrobnější informace, které by to dávaly do souvislosti a vysvětlovaly konkrétní souvislost mezi hardwarovou změnou a vlivem na VR. Na podrobnosti si budeme muset počkat ještě nějaký ten pátek. Vzhledem k tomu, že se vydání GPU Polaris 10 a Polaris 11 očekává v červnu, již na jejich spočtení postačí prsty na rukou.

Diskuse ke článku Polaris má několik prvků, které umožňují efektivněji nakládat s výkonem

Středa, 4 Květen 2016 - 11:41 | Picmaus | AMD s 14nm drzim palce. A at uz si to zde...
Pondělí, 25 Duben 2016 - 18:30 | Tiktak | A vracíme se opět k předešlým příspěvkům: ten...
Pondělí, 25 Duben 2016 - 18:14 | Anonym | "Ale znova, není důvod pro ni hledat kupce,...
Pondělí, 25 Duben 2016 - 17:56 | Tiktak | Mi skoro přijde, že jsi vůbec nereagoval na můj...
Pondělí, 25 Duben 2016 - 17:33 | Anonym | "Výrazný dluh je pro mne větší, než je...
Pondělí, 25 Duben 2016 - 16:46 | Tiktak | Výrazný dluh je pro mne větší, než je momentální...
Pondělí, 25 Duben 2016 - 16:02 | DDR0 | Také myslím že vynechání 22nm byla chyba. Takhle...
Pondělí, 25 Duben 2016 - 15:49 | bager | Tragédum z AMD sa podarilo ovladnut cely herny...
Pondělí, 25 Duben 2016 - 15:49 | Anonym | "AMD výrazné dluhy nemá - jen už jí dochází...
Pondělí, 25 Duben 2016 - 14:11 | Tiktak | Levnější pro koho? A druhá otázka, pro kterou z...

Zobrazit diskusi