Assassin's Creed: skandál ohledně DirectX 10.1
Kapitoly článků
Nejprve si shrňme fakta. Nejnovější verze DirectX 10.1 přináší řadu podstatných novinek v oblasti podpory nových funkcí a metod zpracování obrazu, které ve výsledku mimo jiné mohou vyústit a vyúsťují v rychlejší rendering, tedy plynulejší hraní. Podporou této verze se však v současné době může pyšnit pouze firma AMD na svých ATI Radeonech řady HD 3000, tedy s ohledem na dostatek výkonu zejména na modelech HD 3850, HD 3870 a HD 3870 X2. Konkurenční nVidia stále nabízí pouze DirectX 10.0, tedy nové schopnosti jako Global Illumination jsou jí zcela zapovězeny, a to i na poslední generaci GPU G92, kterou nyní firma „recykluje“ v rámci řady GeForce 9.
Podpora v hardwaru je důležitá věc a kanadská ATI už v minulosti s Radeonem 9700, který předstihl DirectX 9 rozhraní o několik měsíců, jasně dokázala, že tohle umí skvěle. Druhým dílem skládačky je ale podpora na straně softwaru. Ta se dá rozdělit na dvě části. V té první je třeba zajistit podporu v samotných Windows, které si již díky DirectX 10.1 můžeme „odfajfkovat“. Druhou částí jsou pak samotné hry, kde je to vždy zpočátku slabší. Řečeno legendární citací, „it's not a bug, it's a feature“. Zkrátka je třeba vyčkat, než se vývojáři s novou verzí obeznámí a zakomponují to do her.
Vývoj her se ostatně neřídí tím, co nového je na trhu, ale tím, čeho je mezi lidmi nejvíce a čeho bude nejvíce v měsících následujících po vydání hry. Nemělo by smysl vydávat DX 10.1 hru v době DX 10.0 grafik. Ale to už dnes neplatí, Radeony HD 3000 jsou na trhu již téměř půl roku (a to je v grafickém byznysu poměrně dlouho) a díky agresivním cenám se prodávají velmi dobře (bavíme se stále o 3850/3870). Je tedy ideální konstelace hvězd na vypouštění DirectX 10.1 her, což právě Ubisoft s Assassin's Creed před několika dny učinil.
Hra zpočátku DirectX 10.1 podporovala (a zatím stále podporuje), což přináší na kartách ATI slušný nárůst výkonu díky využití novinek v této verzi DirectX, kupříkladu použití antialiasingu realizovaného v jednom průchodu. Na druhou stranu však bylo reportováno hodně problémů se stabilitou celé hry, většinou pak na hardware od nVidie. A zde přichází rozhodnutí Ubisoftu.
Místo toho, aby si vyhrnuli rukávy a začali vychytávat chyby a opravovat kód, přichází prostě s tím, že novým patchem (který momentálně teprve vzniká) ze hry odstraní podporu DirectX 10.1 a vrátí ji tak do dob DirectX 10.0. Tím ve výsledku smažou technologický náskok AMD, ze kterého její DirectX 10.1 karty mohly ve hře těžit. Oficiální vysvětlení následuje:
„Plánujeme vydat patch pro PC verzi Assassin's Creed, který se zaměří na většinu problémů reprotovaných hráči. Patch odstraní podporu DirectX 10.1, protože potřebujeme přepracovat její implementaci…
Potud řekl bych celkem košer vyjádření, které naznačuje, že na jistou krátkou dobu bude DirectX 10.1 podpora odstraněna, ve vývojářském studiu přepracována a poté opět vrácena do hry nějakým dalším patchem a mezitím budou hráči fungovat na DirectX 10.0 verzi, která bude stabilní, byť se hra na Radeonech o něco zpomalí. TG Daily však připomíná vyjádření ATI Developer Relations týmu z doby uvedení hry na trh (pomiňte PR vyznění ;-):
„Ubisoft je přední technologický adoptér, jak ukázal s fantastickou hrou Assassin's Creed. V rámci našich vztahů jsme pracovali přímo s vývojáři hry a nalezli jsme oblasti kódu, které mohou být prováděny lépe pod DirectX 10.1, kde získávají Radeony řady HD 3000…“
V krátkosti si vložme malou vsuvku o vývoji her.