ATIP - co se z něj dá vyčíst?
Kapitoly článků
Začnu tím, že se budeme zabývat tím, co pro ATIP definuje specifikace pro CD-R, protože pro CD-RW to zase už tak na 100% neplatí, i když třeba údaj o výrobci ano.
Abychom definitivně odlišili ATIP, jako informaci o čase (nebo vzdálenosti od začátku média, chcete-li), budu hovořit o Identifikačním kódu disku, který se právě z ATIPu, jenž je již při výrobě uložen na přesně vymezené místo na CD-R, dá vyčíst. Tento kó se skládá ze dvou položek. Kódu výrobce a kódu typu média. A ještě bychom si asi měli říci, jak vlastně ATIP vypadá.
97m27s01f
Tak třeba takto. První dvě čísla značí minuty, druhé dvojčíslí sekundy a poslední dvě rámec (frame). Zde ale neplatí, že v sekundě je 60 rámců, ale 75. To souviselo s definicí prvního CD-DA, ale do těchto podrobností nemá smysl zde zabíhat, neboť sem nepatří.
Kód výrobce (M kód)
Tento kód je přidělován a je pro každého výrobce jedinečný. Není možné, aby se na světě vyskytly dva výrobci se stejným kódem. Skládá se ze tří číslic. Dvou pro sekundy a jedné pro rámec. Volná tedy zůstává poslední číslice pro rámce. Výrobce může mít přiděleny i dva M kódy. Ty se ale nesmí překrývat. Může to vypadat třeba takto:
|
Kód typu (T kód)
Slouží k určení charakteristiky disku, tedy přesněji řečeno, pomáhá vypalovačce lépe nastavit strategii vypalování. Pro tento kód je určena pouze poslední číslice ATIPu (jednotky rámců)
0 - 4: je tzv. Long Strategy Type. Opět nebudu zabíhat do podrobností, vám asi postačí, když řeknu, že tato média mají většinou barvivo cyanine (používá se delší I3 zápisový impuls).
5 - 9: je tzv. Short Strategy Type. Tato média mají většinou barvivo phthalocyanine (používá se kratší I3 zápisový impuls).
Uvádí se, že pro nízké zápisové rychlosti (1× - 2×) se má vždy médium značit jako Long Strategy.
Povinnosti
Všichni členové Supporting Corporations a OSJ (Orange Study group of Japan) mají povinost používat jim přidělený Identifikační kód disku. I tyto kódy se dělí do dvou skupin. Zkušební (testovací) a vydává se na přechodnou dobu (udává se šest měsíců). Nezačne-li výrobce do šesti měsíců po přidělení tohoto kódu média vyrábět, stává se tento kód opět volný. Začne-li distribuce, je kód přeřazen ze zkušební skupiny do permanentní. Při přeřazení se již kód nemění. Samozřejmě pokud se firma registruje. Takový permanentní kód je již přidělen na stálo.
Ještě než vám předložím seznam zkušebních i permanentních kódů, vyjmenuji Lead-in Start Time, které nesmějí být použity jako T kódy:
97m25s00f
97m25s15f
97m27s00f
97m27s25f
97m30s00f
97m33s00f
97m35s44f
97m39s00f
97m45s36f
97m47s00f
97m47s30f
97m48s14f
97m48s33f
97m49s00f
97m54s00f
97m55s06f
97m57s00f