Řešení problému s barevným rozlišením
Kapitoly článků
Již víme, že požadovaného originálního obrazu nedosáhneme, protože karta srazí rozlišení barevné informace na polovinu. Přesto lze kartě či televizi v takovém případě pomoci, i když pouze s těmi grafikami, které to umí, přesněji řečeno kterým to dal výrobce v ovladačích do vínku. Určitě to umí grafiky AMD/ATI. Jak je to s grafikami Nvidia, bohužel nemohu ověřit, protože jako na potvoru tu mám pouze jednu ION+Atom záležitost, kde to moc dobře nejde, ale to uvidíte sami. S grafikami Intel je to podle našich zjištění stejné jako s grafikami Nvidia.
AMD/ATI
Klíčem ke zlepšení obrazu je právě vynucení zobrazení ve formátu bodů YCbCr 4:2:2. U AMD/ATI grafik to lze udělat v Catalystech.
Pokud nastavíte formát bodů na YCbCr 4:2:2, obraz se zlepší, protože do karty či televize půjde rovnou to, čemu sama rozumí, protože do tohoto formátu si vnitřně obraz zpracovává. Zmizí tak ty barevné artefakty, které by si TV či karta sama domyslela. I přestože obraz nebude originálem, k drobnému zlepšení přeci jen dojde. TV či karta si nebude tolik domýšlet, co má dělat, a bude dělat jen to, co jí říká grafika. Mrkněte na tři ukázky níže a sami se rozhodněte, co je lepší. Originálu vlevo nedosáhnete, protože to TV či karta neumí.
Originál (printscreen) | RGB 4:4:4 zachycený kartou | YCbCr 4:2:2 zachycený kartou |
---|
A ještě barevný vzor z téhož obrázku a zvětšeniny:
Originál (printscreen) | RGB 4:4:4 zachycený kartou | YCbCr 4:2:2 zachycený kartou |
---|---|---|
Originál (printscreen) | RGB 4:4:4 zachycený kartou | YCbCr 4:2:2 zachycený kartou |
Sami vidíte, že nastavení formátu bodů YCbCr 4:2:2 je lepší než ponechání výchozího RGB 4:4:4 (či obecně jakéhokoli 4:4:4), byť originál je prostě originál. Jenže na ten si můžeme nechat zajít chuť, v originální podobě vám tato karta obraz zkrátka negrabne.
Nvidia
Co se grafik Nvidia týče, vyzkoušel jsem pouze ION, což je starší GeForce 9300/9400. Šlo o vám možná známé maličké Prestigio ION PC, která má v tomto provedení právě jako jediný grafický výstup HDMI. Použité ovladače byly aktuální 296.10 (vyzkoušeno i s 301.24 Beta, dělá to totéž) a vypadá to v nich takto:
Sami vidíte, že jediné dostupné možnosti jsou RGB (což, ač se to zde nepíše, je 4:4:4) a YCbCr444, jehož video sampling je také 4:4:4 (má to v názvu). To je pro naše účely pochopitelně málo (nebo spíše moc, jak se to vezme) a tak jsme se ještě podívali, jestli by nám nepomohlo další nastavení.
Prozradíme vám to rovnou, nepomohlo, přestože to na první pohled může působit dojmem, že by mohlo. S obrazem to každopádně neudělá nic, zatímco změna digitálního barevného formátu jistý vliv má. Podívejte se sami:
Originál (printscreen) | RGB 4:4:4 zachycený kartou | YCbCr 4:4:4 zachycený kartou |
---|---|---|
Originál (printscreen) | RGB 4:4:4 zachycený kartou | YCbCr 4:4:4 zachycený kartou |
Prakticky jediný významný rozdíl je v odstínu, ale na nežádoucí artefakty to nemá žádný pozitivní vliv (možná drobný v tom, že ten kontrast u YCbCr 4:4:4 není tak výrazný).
Intel
U grafik Intel je nastavení podobné jako u grafik Nvidia. V ovládacím panelu najdete suché zaškrtávátko YCbCr.
Žádné rozlišení video samplingu zde nehledejte. Jak to ve výsledku vypadá, opět můžete vidět na obrázcích:
Originál (printscreen) | RGB zachycený kartou | YCbCr zachycený kartou |
---|---|---|
Originál (printscreen) | RGB zachycený kartou | YCbCr zachycený kartou |
V obou případech (RGB i YCbCr) zjevně dochází k samplingu 4:4:4. Když už nic, alespoň má obraz větší dynamický rozsah (černá je černější a bílá bělejší ;-) než v případě, kdy YCbCr povoleno není (a tedy je nejspíše použit režim RGB).