Biostar ukázal X570 / Zen 2 desku s větrákem na čipsetu [anketa]
Základní deska se jmenuje BIOSTAR X570 Racing GT9 Motherboard a půjde o jeden z řady modelů, jež tato společnost nabídne pro použití s procesory architektury Zen 2, které ponesou jméno Ryzen 3000. Nebudeme se tentokrát zaobírat parametry čipsetu, podporou PCIe 4.0 a dalšími tématy, o kterých již bylo řečeno dost, zastavíme se u jediného prvku: chlazení.
X570 Racing GT9 totiž nese aktivní chladič čipsetu, což je prvek, který se v dnešní době jen tak nevidí. Což samozřejmě vede k zamyšlení, proč jej výrobce použil a co to může znamenat nebo co z toho může vyplývat. První možností, asi nepříliš populární, bude varianta, že se čipset zahřívá tolik, že zkrátka aktivní chlazení potřebuje. Pak ale můžeme namítnout, že zatím nic nenasvědčuje tomu, že by větráček byl běžný i na deskách ostatních výrobců, takže to asi nebude až tak žhavé a důvod bude jinde.
- Gigabyte chystá 10 high-endových desek pro Zen 2
- Jen na čipsetu X570 postaví Asus 12 modelů desek pro Ryzen 3000
- ASRock má připravených 9 desek pro AMD X570 s PCIe 4.0 pro Zen 2
Deska sama o sobě patří mezi modely s všemožnými blikátky, chladiči kam se podíváš a oplechováním téměř všeho, co se oplechovat dá. Lze tedy připustit použití aktivního chladiče čistě proto, aby to bylo víc cool. Věřím, že v tuto chvíli již namítáte, že na zbytečném aktivním chladiči nic moc cool není. Pokud ano, pak velmi pravděpodobně patříte generaci, která v IT zažila přelom století význačný osazováním drndlajících pidivětráčků na vše, na co se osadit daly. Čipsety (severní můstek, občas dokonce i jižní můstek), grafické karty, lecjaké vypalovačky, rámečky na pozici 5,25″ slotů a tak dále.
Většina lidí z takovou zkušenosti je ráda, že tato éra neblahé paměti již minula a výrobcům došlo, že nejlepší větrák je ten, který v počítači není a že použití vyššího nebo širšího pasivu na čipsetu často udělá lepší službu než poruchový ventilátorek, který pasivní část dříve či později ucpe prachem.
Nelze však opominout, že toto období je téměř dvě dekády pasé a přichází generace, která si tímto zážitkem neprošla. Marketing Biostaru zkrátka může testovat, zda se po letech nenajde dostatečně početná skupina uživatelů, která v aktivním (výkonném!) chlazení neuvidí jednoznačné plus a nepřiměje zákazníka ke koupi právě jejího produktu. Kdo ví, třeba je onen sedmilopatkový ventilátorek tichý, má kvalitní ložiska, která nebudou po roce vyluzovat strašidelné zvuky a bude čipset skutečně chladit, nejen ucpávat žebra prachem.