Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Blender (Cycles) bude podporovat akceleraci přes iGPU ≥RDNA 3 APU

Majitelé 4300G/4600G/5600G/5700G děkují AMD za skvělou politiku, která vede k zastaralosti prodávaných výrobků i při koupi před 2 roky, natožpak dnes ze stále aktivní nabídky nových kusů. Kam se hrabe v minulosti tradičně kritizované skončení podpory pro dávno neprodávané výrobky, holt nová doba a skvělý management. BTW tenhle až absurdní stav jsem předpokládal, ale byl jsem kritizován ve světle svatozáře svaté Lisy.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Placete nad nesprávnym hrobom, sťažujte sa v Blenderi.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Naopak. Blender (a ostatní programy) mohou využívat jen API od AMD. Nejsme v DOSu, abychom šahali přímo na HW. No a doteď (výpočetní) API od AMD stály za h_vno. Samo AMD to pak přiznalo a oficiálně řeklo, ať se na OpenCL vykašlou. Nová API ale AMD implementovalo jen pro nové GPU. Lidi, co si koupili AMD předtím, klasicky mohou jen litovat.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Kontrolní dotaz:
Kde aktuálně končí podpora Intelích iGPU?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Mluvím o AMD.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Intelí iGPU si nikdo nekupuje kvůli Intelímu iGPU, ale protože to tak nějak dopadlo. Naopak iGPU od AMD se častěji kupuje s vědomím, že to není úplně o ničem.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Vzhledem k tomu, že výkonné verze iGPU jsou jen v drahých modelech CPU, tak za stejnou cenu je lepší koupit CPU se slabou/žádnou iGPU a k tomu moderní lowend nebo z bazaru starší mainstream od NVidie v rozdílu ceny a budete mít výkon dvojnásobný a žádné problémy se SW podporou.

AMD iGPU těží z kompatibility s dedikovanými kartami, takže když ne na výkon*, tak poslouží pro programování podpory v programech.

*) Nicméně i tak nějaký ten výkon narozdíl od Intelu mají.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To je sice pravda, ale u toho se dost přemýšlí zda to bude stačit. Naopak u vašeho prvního příspěvku se nepřemýšlelo vůbec, protože jinak by vás muselo napadnout, že člověk co chce dělat něco pořádného v blenderu tak si asi APU nepořídí a proto mu ta podpora nepodpora nevadí.
Ale jo jako slovo do pranice dobrý jinak klasický jakože nespokojený blábol :-)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Lepší málo, než nic a taky - tohle je jen začátek.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Aké nové API?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ze zprávičky jsem se to nedočetl, ale vidím ve zdrojích Phoronix, tak předpokládám ROCm (Linux only, ale Hollywood apod. stejně renderují na Linuxu).

OPRAVA: Níže kolega uvádí i HIP. Myslím, že konkrétně v Blenderu je míněn ten - a vidím, že jede i na WIndows:

AMD HIP SDK for Windows
https://www.amd.com/en/developer/resources/rocm-hub/hip-sdk.html

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Po pravdě, v Blenderu zmiňují HPI, u AMD HIP SKD odkazuje ROCm. Čili HIP je vývojářský kit, zatímco ROCm je "stack" pro výpočtu na GPU. Nemám nastudováno a asi to nebudu ani moc "studovat", co je vlastně co a jak přesně to využít. :)
https://rocm.docs.amd.com/en/latest/rocm.html

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, driver na Linuxu je ROCm a implementuje vícero API, jedno z nich je ten HIP. Na Windows ROCm není, ale HIP tam je (viz výše HIP SDK for Windows). Takže to implementovali nějak interně.

EDIT: Nebo je to jako s CUDA ve WSL2 - prostě na "jeden klik" nainstaluje WSL2 a na "druhý klik" do něj ROCm... resp. stáhne příslušný Docker image ;-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Mozem celkom svedomite prehlasit, ze Hollywood a pod. sice renderuju aj na Linuxe (hlavne finalny ostry render), ale bezpecne *ne*renderuju na Blenderi.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

HIP, Podle comp. matrix to jede od až RDNA2, tedy Radeon 6000+

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Na druhou stranu. Cycles render fungoval s OpenCL a CUDA.
Teď nevím, jestli hned s verzí Blenderu 3.0, nebo v nějaké pozdější, nasadili CyclesX, který využívá jiná API (OptiX, Metal, HIP) a je i jinak vylepšený. A jedná se o render. UI jede přes Vulcan (Metal) a tím pádem i na starších kartách. Renderování, bohužel, se starší kartou holt přes CPU, případně Eevee, nebo farma (jedna komunitní za sdílený strojový čas zde: https://www.sheepit-renderfarm.com/ ).
Tak nějak chápu, že v nějakou dobu se udělá pomyslná tlustá čára. Zde je to dané myslím RDNA architekturou. Na Polaris se už HIP asi nepodaří dostat. Ať už je to omezení technologické (případně proveditelné příliš pracně), nebo autoritativní (vedení rozhodlo o podpoře pouze HW mladšího než...).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, OpenCL končí. Vedle NVidie ho zabil už i jeho tvůrce - Apple, v nativním kódu (ARM) už není dostupné (jen v emulaci x86 kvůli kompatibilitě s legacy software). Bledner proto pro AMD nahradil OpenCL kód tím HIP:

Blender's "Cycles X" Showing Nice Performance But Dropping OpenCL Support
https://www.phoronix.com/news/Blender-Cycles-X

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

I kdyby to bylo rozhodnutí čistě Blenderu, tak je správné, protože práce navíc něco stojí a je logické, že se nebudou soustředit na starou architekturu Vega, i když ji AMD dosud nezařízlo. Už v době vydání 5700G jsem si ťukal na hlavu, proč když vydávají desktop produkt na mnoho let bez nástupce, proč tam dali už tehdy neaktuální Vegu.

Vega (5. generace GCN) přišla v roce 2016.
Nástupnická RDNA 1 přišla v srpnu 2019.
5700G přišla s debilní Vegou na jaře 2021 a bude tady s námi smrdět asi až do 2024 - architektura z roku 2016, takže 8 let!!!

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Kdyby AMD mělo stabilní ovladače, ve smyslu jedno API po více generací, tak ze strany software není problém podporovat i staré karty. Tak snad to s HIP vyjde.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Directx 11 je tu od 2009 a funguju s tym vsetky grafiky od kazdeho vyrobcu. Sucastou su i funkcie na vypocty na GPU. Da sa to pouzit ako alternativa k OpenCL/HIP/Cuda. Len to nativne nebezi na Linuxe a Macu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No úplně alternativa to není.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ale je. OpenCL je len taka mini ficura. Podobne ako OpenML. DirectX obsahuje podobne ficury a sice nema smerniky, ale da sa fungovat i bez nich a ten isty program vies spravit v OpenCL, Cuda i DirectX. Cuda ma len lepsie najstroje a HIP ma tiez nejake libky, ale na low level veci to nepotrebujes. Neexistuje absolutne ziaden dovod preco by Blender nemohol mat vypocty akcelerovane cez DirectX na vsetkych grafikach.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Je rok 2023 a práce programátora je drahá. Nikdo se nebude plácat v API, které nemá ukazatele na funkce.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jasne, to su ti novi programatori, podla ktorych je vrcholom programovania pouzivat co najnovsi standard jazyka. :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak mě by třeba bavilo programopvat v assembleru, ale byl bych na trhu nekonkurenceschopný.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

5700G mám a jsem s ní naprosto spokojen, protože odvádí solidní práci. Na druhém kompu mám od intelu 12400 a tam je to viditelně slabší z pohledu grafiky.
Kdo má 5700G tak do 2025 bez problémů vydrží a pak to bude zas o kousek veselejší :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

To řekni těm, co si 5700G koupili třeba před týdnem nebo koupí za týden. AMD si tímhle rozhodnutím zadělalo na hodně zajímavou situaci v budoucnu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nic se nestane, proste integrovana grafika, plne funkcni.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nové funkce tam nebudou. Přitom je to softwarová, ne hardwarová, záležitost.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

u takhle stare architektury normalni

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.