Majitelé 4300G/4600G/5600G/5700G děkují AMD za skvělou politiku, která vede k zastaralosti prodávaných výrobků i při koupi před 2 roky, natožpak dnes ze stále aktivní nabídky nových kusů. Kam se hrabe v minulosti tradičně kritizované skončení podpory pro dávno neprodávané výrobky, holt nová doba a skvělý management. BTW tenhle až absurdní stav jsem předpokládal, ale byl jsem kritizován ve světle svatozáře svaté Lisy.
+1
-9
-1
Je komentář přínosný?
Majitelé 5600G/5700G děkují
Mirda Červíček https://diit.cz/profil/mirek11
30. 10. 2023 - 12:08https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseMajitelé 4300G/4600G/5600G/5700G děkují AMD za skvělou politiku, která vede k zastaralosti prodávaných výrobků i při koupi před 2 roky, natožpak dnes ze stále aktivní nabídky nových kusů. Kam se hrabe v minulosti tradičně kritizované skončení podpory pro dávno neprodávané výrobky, holt nová doba a skvělý management. BTW tenhle až absurdní stav jsem předpokládal, ale byl jsem kritizován ve světle svatozáře svaté Lisy.https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433275
+
Placete nad nesprávnym hrobom, sťažujte sa v Blenderi.
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Placete nad nesprávnym hrobom
spidsta https://diit.cz/profil/jan-tomko
30. 10. 2023 - 12:39https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskusePlacete nad nesprávnym hrobom, sťažujte sa v Blenderi. https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433280
+
Naopak. Blender (a ostatní programy) mohou využívat jen API od AMD. Nejsme v DOSu, abychom šahali přímo na HW. No a doteď (výpočetní) API od AMD stály za h_vno. Samo AMD to pak přiznalo a oficiálně řeklo, ať se na OpenCL vykašlou. Nová API ale AMD implementovalo jen pro nové GPU. Lidi, co si koupili AMD předtím, klasicky mohou jen litovat.
+1
-6
-1
Je komentář přínosný?
Naopak. Blender (a ostatní
Ladis https://diit.cz/profil/ladislav-zima
30. 10. 2023 - 13:06https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseNaopak. Blender (a ostatní programy) mohou využívat jen API od AMD. Nejsme v DOSu, abychom šahali přímo na HW. No a doteď (výpočetní) API od AMD stály za h_vno. Samo AMD to pak přiznalo a oficiálně řeklo, ať se na OpenCL vykašlou. Nová API ale AMD implementovalo jen pro nové GPU. Lidi, co si koupili AMD předtím, klasicky mohou jen litovat.https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433283
+
Intelí iGPU si nikdo nekupuje kvůli Intelímu iGPU, ale protože to tak nějak dopadlo. Naopak iGPU od AMD se častěji kupuje s vědomím, že to není úplně o ničem.
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
Intelí iGPU si nikdo nekupuje
Mirda Červíček https://diit.cz/profil/mirek11
30. 10. 2023 - 14:06https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseIntelí iGPU si nikdo nekupuje kvůli Intelímu iGPU, ale protože to tak nějak dopadlo. Naopak iGPU od AMD se častěji kupuje s vědomím, že to není úplně o ničem.https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433303
+
Vzhledem k tomu, že výkonné verze iGPU jsou jen v drahých modelech CPU, tak za stejnou cenu je lepší koupit CPU se slabou/žádnou iGPU a k tomu moderní lowend nebo z bazaru starší mainstream od NVidie v rozdílu ceny a budete mít výkon dvojnásobný a žádné problémy se SW podporou.
AMD iGPU těží z kompatibility s dedikovanými kartami, takže když ne na výkon*, tak poslouží pro programování podpory v programech.
*) Nicméně i tak nějaký ten výkon narozdíl od Intelu mají.
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
Vzhledem k tomu, že výkonné
Ladis https://diit.cz/profil/ladislav-zima
30. 10. 2023 - 14:09https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseVzhledem k tomu, že výkonné verze iGPU jsou jen v drahých modelech CPU, tak za stejnou cenu je lepší koupit CPU se slabou/žádnou iGPU a k tomu moderní lowend nebo z bazaru starší mainstream od NVidie v rozdílu ceny a budete mít výkon dvojnásobný a žádné problémy se SW podporou.
AMD iGPU těží z kompatibility s dedikovanými kartami, takže když ne na výkon*, tak poslouží pro programování podpory v programech.
*) Nicméně i tak nějaký ten výkon narozdíl od Intelu mají.https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433304
+
To je sice pravda, ale u toho se dost přemýšlí zda to bude stačit. Naopak u vašeho prvního příspěvku se nepřemýšlelo vůbec, protože jinak by vás muselo napadnout, že člověk co chce dělat něco pořádného v blenderu tak si asi APU nepořídí a proto mu ta podpora nepodpora nevadí.
Ale jo jako slovo do pranice dobrý jinak klasický jakože nespokojený blábol :-)
+1
+5
-1
Je komentář přínosný?
To je sice pravda, ale u toho
krakora https://diit.cz/profil/krakora
30. 10. 2023 - 17:43https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseTo je sice pravda, ale u toho se dost přemýšlí zda to bude stačit. Naopak u vašeho prvního příspěvku se nepřemýšlelo vůbec, protože jinak by vás muselo napadnout, že člověk co chce dělat něco pořádného v blenderu tak si asi APU nepořídí a proto mu ta podpora nepodpora nevadí.
Ale jo jako slovo do pranice dobrý jinak klasický jakože nespokojený blábol :-)https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433316
+
Lepší málo, než nic a taky - tohle je jen začátek.
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
Lepší málo, než nic a taky -
Mirda Červíček https://diit.cz/profil/mirek11
30. 10. 2023 - 18:47https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseLepší málo, než nic a taky - tohle je jen začátek.https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433319
+
30. 10. 2023 - 13:58https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseZe zprávičky jsem se to nedočetl, ale vidím ve zdrojích Phoronix, tak předpokládám ROCm (Linux only, ale Hollywood apod. stejně renderují na Linuxu).
OPRAVA: Níže kolega uvádí i HIP. Myslím, že konkrétně v Blenderu je míněn ten - a vidím, že jede i na WIndows:
AMD HIP SDK for Windows
https://www.amd.com/en/developer/resources/rocm-hub/hip-sdk.htmlhttps://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433297
+
Po pravdě, v Blenderu zmiňují HPI, u AMD HIP SKD odkazuje ROCm. Čili HIP je vývojářský kit, zatímco ROCm je "stack" pro výpočtu na GPU. Nemám nastudováno a asi to nebudu ani moc "studovat", co je vlastně co a jak přesně to využít. :) https://rocm.docs.amd.com/en/latest/rocm.html
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Po pravdě, v Blenderu zmiňují
peca https://diit.cz/profil/peca007
30. 10. 2023 - 14:13https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskusePo pravdě, v Blenderu zmiňují HPI, u AMD HIP SKD odkazuje ROCm. Čili HIP je vývojářský kit, zatímco ROCm je "stack" pro výpočtu na GPU. Nemám nastudováno a asi to nebudu ani moc "studovat", co je vlastně co a jak přesně to využít. :)
https://rocm.docs.amd.com/en/latest/rocm.html
https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433305
+
Ano, driver na Linuxu je ROCm a implementuje vícero API, jedno z nich je ten HIP. Na Windows ROCm není, ale HIP tam je (viz výše HIP SDK for Windows). Takže to implementovali nějak interně.
EDIT: Nebo je to jako s CUDA ve WSL2 - prostě na "jeden klik" nainstaluje WSL2 a na "druhý klik" do něj ROCm... resp. stáhne příslušný Docker image ;-)
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Ano, driver na Linuxu je ROCm
Ladis https://diit.cz/profil/ladislav-zima
30. 10. 2023 - 14:14https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseAno, driver na Linuxu je ROCm a implementuje vícero API, jedno z nich je ten HIP. Na Windows ROCm není, ale HIP tam je (viz výše HIP SDK for Windows). Takže to implementovali nějak interně.
EDIT: Nebo je to jako s CUDA ve WSL2 - prostě na "jeden klik" nainstaluje WSL2 a na "druhý klik" do něj ROCm... resp. stáhne příslušný Docker image ;-)https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433306
+
Mozem celkom svedomite prehlasit, ze Hollywood a pod. sice renderuju aj na Linuxe (hlavne finalny ostry render), ale bezpecne *ne*renderuju na Blenderi.
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Mozem celkom svedomite
ventYl https://diit.cz/profil/ventyl-ventyl
30. 10. 2023 - 19:50https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseMozem celkom svedomite prehlasit, ze Hollywood a pod. sice renderuju aj na Linuxe (hlavne finalny ostry render), ale bezpecne *ne*renderuju na Blenderi.https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433322
+
HIP, Podle comp. matrix to jede od až RDNA2, tedy Radeon 6000+
+1
+3
-1
Je komentář přínosný?
HIP, Podle comp. matrix to
peca https://diit.cz/profil/peca007
30. 10. 2023 - 14:04https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseHIP, Podle comp. matrix to jede od až RDNA2, tedy Radeon 6000+https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433302
+
Na druhou stranu. Cycles render fungoval s OpenCL a CUDA.
Teď nevím, jestli hned s verzí Blenderu 3.0, nebo v nějaké pozdější, nasadili CyclesX, který využívá jiná API (OptiX, Metal, HIP) a je i jinak vylepšený. A jedná se o render. UI jede přes Vulcan (Metal) a tím pádem i na starších kartách. Renderování, bohužel, se starší kartou holt přes CPU, případně Eevee, nebo farma (jedna komunitní za sdílený strojový čas zde: https://www.sheepit-renderfarm.com/ ).
Tak nějak chápu, že v nějakou dobu se udělá pomyslná tlustá čára. Zde je to dané myslím RDNA architekturou. Na Polaris se už HIP asi nepodaří dostat. Ať už je to omezení technologické (případně proveditelné příliš pracně), nebo autoritativní (vedení rozhodlo o podpoře pouze HW mladšího než...).
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Na druhou stranu. Cycles
peca https://diit.cz/profil/peca007
30. 10. 2023 - 13:59https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseNa druhou stranu. Cycles render fungoval s OpenCL a CUDA.
Teď nevím, jestli hned s verzí Blenderu 3.0, nebo v nějaké pozdější, nasadili CyclesX, který využívá jiná API (OptiX, Metal, HIP) a je i jinak vylepšený. A jedná se o render. UI jede přes Vulcan (Metal) a tím pádem i na starších kartách. Renderování, bohužel, se starší kartou holt přes CPU, případně Eevee, nebo farma (jedna komunitní za sdílený strojový čas zde: https://www.sheepit-renderfarm.com/ ).
Tak nějak chápu, že v nějakou dobu se udělá pomyslná tlustá čára. Zde je to dané myslím RDNA architekturou. Na Polaris se už HIP asi nepodaří dostat. Ať už je to omezení technologické (případně proveditelné příliš pracně), nebo autoritativní (vedení rozhodlo o podpoře pouze HW mladšího než...).https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433298
+
Ano, OpenCL končí. Vedle NVidie ho zabil už i jeho tvůrce - Apple, v nativním kódu (ARM) už není dostupné (jen v emulaci x86 kvůli kompatibilitě s legacy software). Bledner proto pro AMD nahradil OpenCL kód tím HIP:
30. 10. 2023 - 14:02https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseAno, OpenCL končí. Vedle NVidie ho zabil už i jeho tvůrce - Apple, v nativním kódu (ARM) už není dostupné (jen v emulaci x86 kvůli kompatibilitě s legacy software). Bledner proto pro AMD nahradil OpenCL kód tím HIP:
Blender's "Cycles X" Showing Nice Performance But Dropping OpenCL Support
https://www.phoronix.com/news/Blender-Cycles-Xhttps://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433299
+
I kdyby to bylo rozhodnutí čistě Blenderu, tak je správné, protože práce navíc něco stojí a je logické, že se nebudou soustředit na starou architekturu Vega, i když ji AMD dosud nezařízlo. Už v době vydání 5700G jsem si ťukal na hlavu, proč když vydávají desktop produkt na mnoho let bez nástupce, proč tam dali už tehdy neaktuální Vegu.
Vega (5. generace GCN) přišla v roce 2016.
Nástupnická RDNA 1 přišla v srpnu 2019.
5700G přišla s debilní Vegou na jaře 2021 a bude tady s námi smrdět asi až do 2024 - architektura z roku 2016, takže 8 let!!!
+1
-3
-1
Je komentář přínosný?
I kdyby to bylo rozhodnutí
Mirda Červíček https://diit.cz/profil/mirek11
30. 10. 2023 - 14:03https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseI kdyby to bylo rozhodnutí čistě Blenderu, tak je správné, protože práce navíc něco stojí a je logické, že se nebudou soustředit na starou architekturu Vega, i když ji AMD dosud nezařízlo. Už v době vydání 5700G jsem si ťukal na hlavu, proč když vydávají desktop produkt na mnoho let bez nástupce, proč tam dali už tehdy neaktuální Vegu.
Vega (5. generace GCN) přišla v roce 2016.
Nástupnická RDNA 1 přišla v srpnu 2019.
5700G přišla s debilní Vegou na jaře 2021 a bude tady s námi smrdět asi až do 2024 - architektura z roku 2016, takže 8 let!!!https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433300
+
Kdyby AMD mělo stabilní ovladače, ve smyslu jedno API po více generací, tak ze strany software není problém podporovat i staré karty. Tak snad to s HIP vyjde.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Kdyby AMD mělo stabilní
Ladis https://diit.cz/profil/ladislav-zima
30. 10. 2023 - 14:04https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseKdyby AMD mělo stabilní ovladače, ve smyslu jedno API po více generací, tak ze strany software není problém podporovat i staré karty. Tak snad to s HIP vyjde.https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433301
+
Directx 11 je tu od 2009 a funguju s tym vsetky grafiky od kazdeho vyrobcu. Sucastou su i funkcie na vypocty na GPU. Da sa to pouzit ako alternativa k OpenCL/HIP/Cuda. Len to nativne nebezi na Linuxe a Macu.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Directx 11 je tu od 2009 a
bulldozer https://diit.cz/profil/ghwjrw6ufm
31. 10. 2023 - 00:49https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseDirectx 11 je tu od 2009 a funguju s tym vsetky grafiky od kazdeho vyrobcu. Sucastou su i funkcie na vypocty na GPU. Da sa to pouzit ako alternativa k OpenCL/HIP/Cuda. Len to nativne nebezi na Linuxe a Macu.https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433339
+
31. 10. 2023 - 04:24https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseNo úplně alternativa to není.https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433341
+
Ale je. OpenCL je len taka mini ficura. Podobne ako OpenML. DirectX obsahuje podobne ficury a sice nema smerniky, ale da sa fungovat i bez nich a ten isty program vies spravit v OpenCL, Cuda i DirectX. Cuda ma len lepsie najstroje a HIP ma tiez nejake libky, ale na low level veci to nepotrebujes. Neexistuje absolutne ziaden dovod preco by Blender nemohol mat vypocty akcelerovane cez DirectX na vsetkych grafikach.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Ale je. OpenCL je len taka
bulldozer https://diit.cz/profil/ghwjrw6ufm
31. 10. 2023 - 06:08https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseAle je. OpenCL je len taka mini ficura. Podobne ako OpenML. DirectX obsahuje podobne ficury a sice nema smerniky, ale da sa fungovat i bez nich a ten isty program vies spravit v OpenCL, Cuda i DirectX. Cuda ma len lepsie najstroje a HIP ma tiez nejake libky, ale na low level veci to nepotrebujes. Neexistuje absolutne ziaden dovod preco by Blender nemohol mat vypocty akcelerovane cez DirectX na vsetkych grafikach.https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433342
+
Je rok 2023 a práce programátora je drahá. Nikdo se nebude plácat v API, které nemá ukazatele na funkce.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Je rok 2023 a práce
Ladis https://diit.cz/profil/ladislav-zima
31. 10. 2023 - 06:50https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseJe rok 2023 a práce programátora je drahá. Nikdo se nebude plácat v API, které nemá ukazatele na funkce.https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433346
+
Jasne, to su ti novi programatori, podla ktorych je vrcholom programovania pouzivat co najnovsi standard jazyka. :)
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Jasne, to su ti novi
bulldozer https://diit.cz/profil/ghwjrw6ufm
31. 10. 2023 - 08:22https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseJasne, to su ti novi programatori, podla ktorych je vrcholom programovania pouzivat co najnovsi standard jazyka. :)https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433356
+
Tak mě by třeba bavilo programopvat v assembleru, ale byl bych na trhu nekonkurenceschopný.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Tak mě by třeba bavilo
Ladis https://diit.cz/profil/ladislav-zima
31. 10. 2023 - 11:04https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseTak mě by třeba bavilo programopvat v assembleru, ale byl bych na trhu nekonkurenceschopný.https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433378
+
5700G mám a jsem s ní naprosto spokojen, protože odvádí solidní práci. Na druhém kompu mám od intelu 12400 a tam je to viditelně slabší z pohledu grafiky.
Kdo má 5700G tak do 2025 bez problémů vydrží a pak to bude zas o kousek veselejší :-)
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
5700G mám a jsem s ní
krakora https://diit.cz/profil/krakora
30. 10. 2023 - 17:54https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse5700G mám a jsem s ní naprosto spokojen, protože odvádí solidní práci. Na druhém kompu mám od intelu 12400 a tam je to viditelně slabší z pohledu grafiky.
Kdo má 5700G tak do 2025 bez problémů vydrží a pak to bude zas o kousek veselejší :-)https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433317
+
To řekni těm, co si 5700G koupili třeba před týdnem nebo koupí za týden. AMD si tímhle rozhodnutím zadělalo na hodně zajímavou situaci v budoucnu.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
To řekni těm, co si 5700G
Mirda Červíček https://diit.cz/profil/mirek11
30. 10. 2023 - 18:50https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseTo řekni těm, co si 5700G koupili třeba před týdnem nebo koupí za týden. AMD si tímhle rozhodnutím zadělalo na hodně zajímavou situaci v budoucnu.https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433320
+
Nové funkce tam nebudou. Přitom je to softwarová, ne hardwarová, záležitost.
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
Nové funkce tam nebudou.
Ladis https://diit.cz/profil/ladislav-zima
30. 10. 2023 - 21:47https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseNové funkce tam nebudou. Přitom je to softwarová, ne hardwarová, záležitost.https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433328
+
30. 10. 2023 - 21:50https://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuseu takhle stare architektury normalnihttps://diit.cz/clanek/blender-cycles-bude-podporovat-akceleraci-pres-igpu-rdna-3-apu/diskuse#comment-1433329
+
Majitelé 4300G/4600G/5600G/5700G děkují AMD za skvělou politiku, která vede k zastaralosti prodávaných výrobků i při koupi před 2 roky, natožpak dnes ze stále aktivní nabídky nových kusů. Kam se hrabe v minulosti tradičně kritizované skončení podpory pro dávno neprodávané výrobky, holt nová doba a skvělý management. BTW tenhle až absurdní stav jsem předpokládal, ale byl jsem kritizován ve světle svatozáře svaté Lisy.
Placete nad nesprávnym hrobom, sťažujte sa v Blenderi.
Naopak. Blender (a ostatní programy) mohou využívat jen API od AMD. Nejsme v DOSu, abychom šahali přímo na HW. No a doteď (výpočetní) API od AMD stály za h_vno. Samo AMD to pak přiznalo a oficiálně řeklo, ať se na OpenCL vykašlou. Nová API ale AMD implementovalo jen pro nové GPU. Lidi, co si koupili AMD předtím, klasicky mohou jen litovat.
Kontrolní dotaz:
Kde aktuálně končí podpora Intelích iGPU?
Mluvím o AMD.
Intelí iGPU si nikdo nekupuje kvůli Intelímu iGPU, ale protože to tak nějak dopadlo. Naopak iGPU od AMD se častěji kupuje s vědomím, že to není úplně o ničem.
Vzhledem k tomu, že výkonné verze iGPU jsou jen v drahých modelech CPU, tak za stejnou cenu je lepší koupit CPU se slabou/žádnou iGPU a k tomu moderní lowend nebo z bazaru starší mainstream od NVidie v rozdílu ceny a budete mít výkon dvojnásobný a žádné problémy se SW podporou.
AMD iGPU těží z kompatibility s dedikovanými kartami, takže když ne na výkon*, tak poslouží pro programování podpory v programech.
*) Nicméně i tak nějaký ten výkon narozdíl od Intelu mají.
To je sice pravda, ale u toho se dost přemýšlí zda to bude stačit. Naopak u vašeho prvního příspěvku se nepřemýšlelo vůbec, protože jinak by vás muselo napadnout, že člověk co chce dělat něco pořádného v blenderu tak si asi APU nepořídí a proto mu ta podpora nepodpora nevadí.
Ale jo jako slovo do pranice dobrý jinak klasický jakože nespokojený blábol :-)
Lepší málo, než nic a taky - tohle je jen začátek.
Aké nové API?
Ze zprávičky jsem se to nedočetl, ale vidím ve zdrojích Phoronix, tak předpokládám ROCm (Linux only, ale Hollywood apod. stejně renderují na Linuxu).
OPRAVA: Níže kolega uvádí i HIP. Myslím, že konkrétně v Blenderu je míněn ten - a vidím, že jede i na WIndows:
AMD HIP SDK for Windows
https://www.amd.com/en/developer/resources/rocm-hub/hip-sdk.html
Po pravdě, v Blenderu zmiňují HPI, u AMD HIP SKD odkazuje ROCm. Čili HIP je vývojářský kit, zatímco ROCm je "stack" pro výpočtu na GPU. Nemám nastudováno a asi to nebudu ani moc "studovat", co je vlastně co a jak přesně to využít. :)
https://rocm.docs.amd.com/en/latest/rocm.html
Ano, driver na Linuxu je ROCm a implementuje vícero API, jedno z nich je ten HIP. Na Windows ROCm není, ale HIP tam je (viz výše HIP SDK for Windows). Takže to implementovali nějak interně.
EDIT: Nebo je to jako s CUDA ve WSL2 - prostě na "jeden klik" nainstaluje WSL2 a na "druhý klik" do něj ROCm... resp. stáhne příslušný Docker image ;-)
Mozem celkom svedomite prehlasit, ze Hollywood a pod. sice renderuju aj na Linuxe (hlavne finalny ostry render), ale bezpecne *ne*renderuju na Blenderi.
HIP, Podle comp. matrix to jede od až RDNA2, tedy Radeon 6000+
Na druhou stranu. Cycles render fungoval s OpenCL a CUDA.
Teď nevím, jestli hned s verzí Blenderu 3.0, nebo v nějaké pozdější, nasadili CyclesX, který využívá jiná API (OptiX, Metal, HIP) a je i jinak vylepšený. A jedná se o render. UI jede přes Vulcan (Metal) a tím pádem i na starších kartách. Renderování, bohužel, se starší kartou holt přes CPU, případně Eevee, nebo farma (jedna komunitní za sdílený strojový čas zde: https://www.sheepit-renderfarm.com/ ).
Tak nějak chápu, že v nějakou dobu se udělá pomyslná tlustá čára. Zde je to dané myslím RDNA architekturou. Na Polaris se už HIP asi nepodaří dostat. Ať už je to omezení technologické (případně proveditelné příliš pracně), nebo autoritativní (vedení rozhodlo o podpoře pouze HW mladšího než...).
Ano, OpenCL končí. Vedle NVidie ho zabil už i jeho tvůrce - Apple, v nativním kódu (ARM) už není dostupné (jen v emulaci x86 kvůli kompatibilitě s legacy software). Bledner proto pro AMD nahradil OpenCL kód tím HIP:
Blender's "Cycles X" Showing Nice Performance But Dropping OpenCL Support
https://www.phoronix.com/news/Blender-Cycles-X
I kdyby to bylo rozhodnutí čistě Blenderu, tak je správné, protože práce navíc něco stojí a je logické, že se nebudou soustředit na starou architekturu Vega, i když ji AMD dosud nezařízlo. Už v době vydání 5700G jsem si ťukal na hlavu, proč když vydávají desktop produkt na mnoho let bez nástupce, proč tam dali už tehdy neaktuální Vegu.
Vega (5. generace GCN) přišla v roce 2016.
Nástupnická RDNA 1 přišla v srpnu 2019.
5700G přišla s debilní Vegou na jaře 2021 a bude tady s námi smrdět asi až do 2024 - architektura z roku 2016, takže 8 let!!!
Kdyby AMD mělo stabilní ovladače, ve smyslu jedno API po více generací, tak ze strany software není problém podporovat i staré karty. Tak snad to s HIP vyjde.
Directx 11 je tu od 2009 a funguju s tym vsetky grafiky od kazdeho vyrobcu. Sucastou su i funkcie na vypocty na GPU. Da sa to pouzit ako alternativa k OpenCL/HIP/Cuda. Len to nativne nebezi na Linuxe a Macu.
No úplně alternativa to není.
Ale je. OpenCL je len taka mini ficura. Podobne ako OpenML. DirectX obsahuje podobne ficury a sice nema smerniky, ale da sa fungovat i bez nich a ten isty program vies spravit v OpenCL, Cuda i DirectX. Cuda ma len lepsie najstroje a HIP ma tiez nejake libky, ale na low level veci to nepotrebujes. Neexistuje absolutne ziaden dovod preco by Blender nemohol mat vypocty akcelerovane cez DirectX na vsetkych grafikach.
Je rok 2023 a práce programátora je drahá. Nikdo se nebude plácat v API, které nemá ukazatele na funkce.
Jasne, to su ti novi programatori, podla ktorych je vrcholom programovania pouzivat co najnovsi standard jazyka. :)
Tak mě by třeba bavilo programopvat v assembleru, ale byl bych na trhu nekonkurenceschopný.
5700G mám a jsem s ní naprosto spokojen, protože odvádí solidní práci. Na druhém kompu mám od intelu 12400 a tam je to viditelně slabší z pohledu grafiky.
Kdo má 5700G tak do 2025 bez problémů vydrží a pak to bude zas o kousek veselejší :-)
To řekni těm, co si 5700G koupili třeba před týdnem nebo koupí za týden. AMD si tímhle rozhodnutím zadělalo na hodně zajímavou situaci v budoucnu.
Nic se nestane, proste integrovana grafika, plne funkcni.
Nové funkce tam nebudou. Přitom je to softwarová, ne hardwarová, záležitost.
u takhle stare architektury normalni
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.