Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Broadband Day : IPV zasílá 3 stížnosti na kvalitu ADSL!

Internet pro všechny logo
Dnešní den je významným dnem v historii naší republiky. Ovšem mnoho uživatelů Internetu už ví, že tento den slavíme také tzv. „Broadband Day“ nebo-li den širokopásmových služeb. Jde v pořadí už o třetí takovýto den v letošním roce a sdružení Internet pro všechny jej oslavilo již 28. ledna 2003, bohužel podobně neveselou tiskovou zprávou hodnotící stav vysokorychlostního Internetu v ČR.

Kapitoly článků

Od 28. ledna do 28. října

Když se konal vůbec první Broadband Day byli jsme nucení ve své tiskové zprávě vydané v součinnosti s naším partnerským sdružením na Slovensku zkonstatovat, že jsme spolu ze Slovenskem jediná země ze všech kandidátských zemí do EU, kde ještě nemají občané možnost využívat ADSL připojení k Internetu. Od té doby se situace trochu změnila. Jak v ČR tak i na Slovensku byla služba ADSL představená veřejnosti a následně zahájen její komerční provoz. V ČR podle posledních údajů vlastní přípojku ADSL zhruba 13 tisíc uživatelů, na Slovensku je situace ještě mnohem smutnější - k 1.10. 2003 zde bylo celkem 1622 přípojek a pouze 2100 objednávek na tuto službu. Nechci zde nijak polemizovat nad tím, jestli se tato čísla nechají hodnotit jako úspěch v zavádění vysokorychlostního ADSL nebo nikoliv. Navíc jsme se této problematice věnovali již v několika článcích, takže posuďte sami podle konkrétních čísel jak na tom jsme ve srovnání s ostatními státy.

Smutná předehra k oslavám v podání spuštění agregace

Nevím, jestli někdo v ČTc zaregistroval, že se blíží „Broadband Day“, každopádně se jim podařil skutečně husarský kousek v podobě spuštění agregace a následného poklesu rychlosti a celkové kvality služby u velké části uživatelů ADSL. Jak už jsem několikrát uvedl, nic nenamítám proti agregaci (ta se vyskytuje skutečně všude a tam kde není resp. 1:1, tak si to zákazník náležitě zaplatí), mám ale několik závažných výhrad k způsobu jakým ČTc agregaci provádí. Český Telecom totiž podle všech skutečností oklamal uživatele, ovlivnil jejich chování i situaci na trhu tím, že zhruba do července 2003 prezentoval služby ADSL jako agregované, ale fakticky agregaci neuplatňoval a tuto skutečnost nezveřejnil. Široká uživatelská veřejnost nevěděla, že k zapnutí agregace teprve dojde, a mylně proto považovala chování a kvalitu ADSL bez probíhající agregace za stav s již zapnutou agregací. V důsledku toho mohla část uživatelské veřejnosti učinit konkrétní rozhodnutí, s konkrétními ekonomickými dopady, která by při znalosti skutečného stavu neučinila (například zvolili ADSL místo jiné možnosti připojení, které se jim nabízelo - seznam bezdrátových sítí obsahuje již 27 položek).

Teď už však agregace běží naplno (alespoň podle prohlášení ČTc) a mnoho uživatelů skutečně nemá důvod k radosti. Telecom na své tiskové konferenci oznámil, že zpomalení v důsledku agregace postihlo jen zanedbatelnou část uživatelů. Podle nás agregace ve skutečnosti postihla mnohem víc než ČTc uváděné 1 procento uživatelů.Svědčí o tom rozsáhlé diskuse na serverech Lupa, Živě, DSL a Internet pro všechny. Další zajímavou skutečností je, že ČTc popřel fakt, že by agregace postihovala pouze obyčejné uživatele Internetu a „stahovači“ stahovali nadále nezměněnou rychlostí (omlouvám se za výraz „stahovač“, v podstatě jde o aktivnějšího uživatele, který využívá všechny možnosti vysokorychlostního připojení). Co mi ale vadí nejvíc je vzkaz uživatelům, že si vlastně za pomalé ADSL můžou sami, protože využívají svojí přípojku víc, než by si pánové z ČTc přáli. Existuje jedno hezké české přísloví „Za málo peněz, málo muziky“. A toto přísloví se v těchto dnech asi stalo oblíbeným rčením právě u některých managerů ČTc. Bohužel zhruba 1800 Kč s DPH a s poplatkem za linku je docela dost peněz na to, aby uživatelé dostávali podobnou kvalitu, jako uživatelé v státech EU (kde za stejné služby,se stejnou agregací platí uživatelé daleko menší měsíční poplatky). Vzhledem k tomu, že od spuštění agregace uplynulo již několik dní a ani Český Telecom a ani nikdo s alternativních operátorů nepodali uživatelům oficiální vysvětlení, nezbývá nám nic jiného než oslovit ČTÚ, UOHS a Živnostenský úřad hl. m. Prahy s oficiální stížností.

Kapitoly článků

Diskuse ke článku Broadband Day : IPV zasílá 3 stížnosti na kvalitu ADSL!

Žádné komentáře.