Budou fyzikální výpočty možné s grafikami ATI?
Pomalu se blíží doba, kdy si budeme moci v obchodech koupit PPU karty s čipem Ageia PhysX. Nicméně to možná nebude tak úplně nutné. Raja Kodouri, senior architect v ATI, se nedávno vyjádřil v tom smyslu, že jejich grafické karty, počínaje Radonem 9700, jsou schopny počítat s poli vertexů (nic překvapivého), což je velmi blízké výpočtům, které provádí PhysX. Takovéto výpočty spadají samozřejmě do kompetence shaderů. Dle Kodouriho například fyzikální engine Havoc (nasazený v Half-Life 2) také počítá fyziku a nepotřebuje k tomu ani žádné speciální API, principielně se o výpočty tohoto charakteru mohou starat právě GPU.
Ať již je to ze strany ATI jen konstatování faktů, nebo náznak schopností Xboxového GPU R500 Xenos oproti ohlášenému použití PhysX API v Playstation 3, nápadně to připomíná jednu situaci: 3Dfx také kdysi způsobilo masivní rozšíření hardwarové 3D akcelerace pomocí přídavných karet, nicméně trh přirozenou evolucí dospěl do kombinace 2D a 3D karty v jeden produkt a to s největší pravděpodobností čeká i PPU technologii. A kanadská ATI (ale koneckonců i nVidia) jistě nebude chtít zaspat s implementací příslušných rozšíření do svých produktů.