CES 2013: Nvidia uvedla Tegra 4 ARM SoC se 72 GPU jádry (aktualizováno)
Klíčové novinky
Tegra 4 ve svém křemíku nese následující:
- GeForce GPU se 72 jádry
- čtyřjádrové CPU ARM Cortex-A15
- páté CPU: druhá generace Battery Saver Core
- architektura pro fotografické výpočty
- podpora UltraHD 4k videa
- volitelně LTE (díky čipsetu Icera i500)
CPU + GPU
Tegra 4 dostala do vínku předně momentálně asi nejpokročilejší dostupné ARM CPU, tedy čtyřjádrový Cortex-A15. Jeho výkon by měl být znát, mimo jiné třeba ve formě 2,6× rychlejšího surfování po webu a vyššího výkonu aplikací jako takových, což je solidní nárůst oproti Tegra 3 s jejím též čtyřjádrovým Cortexem A9. Asi nemusíme příliš zmiňovat páté úsporné CPU jádro, které obstarává běh ve chvílích, kdy není potřeba vysokého výkonu. Jinak výroba celého čipu je zajištěna, jak jinak, 28nm HPL procesem, zatímco Tegra 3 byla vyráběna u TSMC ještě 40-nanometrově.
Použité CPU nedoprovází obligátní ARM Mali GPU, nýbrž pochopitelně grafika z vlastní produkce Nvidie. Prozatím bez bližšího upřesnění, na jaké generaci architektury zakládá, každopádně nese 72 GPU jader. Tegra 3 se svými 12 jádry je tedy opět výrazně překonána. Otázkou zatím nezodpovězenou, je to, zdali čip nese architekturu unifikovaných shaderů, nebo se podobně jako Tegra 3 ještě drží fixního poměru pixel:vertex shader (Tegra 3 má tento poměr 8:4). Nvidia zmiňuje mimo jiné také nové možnosti týkající se kamerky a výpočetní fotografii, což by přeci jen naznačovalo GPU část z unifikované éry a schopnou rychlého běhu něčeho typu OpenCL, případně speciální malou hw logiku pro tyto úlohy. Každopádně fotografie i videa je možné pořizovat automaticky v HDR režimu, kdy budou dobře prokreslené stíny a současně například nepřepálená obloha (nepleťte si HDR s přehnaným použitím této techniky u řady fotografií na webu, HDR obecně označuje metodu jak vmáčknout expozičně příliš širokou scénu do dané fotky, nikoli přehnané HDR-omalovánky). Akcelerace věcí jako HTML5 či WebGL je samozřejmostí.
4k video, LTE, spotřeba
V podstatě nezbytnou výbavou pro tablety roku 2013, je podpora 4k videa. Tím nemyslíme jen parametry výstupů (nějaké to mini HDMI apod.), ale hlavně dostatečný výkon pro přehrávání 4k videí z různých služeb, což aktuálně znamená hlavně 4k H.264 video, neboť standard následnický (H.265 alias HEVC) ještě nemá schválenu finální podobu.
Volitelně mohou výrobci svá zařízení osazovat též přídavným „čipsetem“ Nvidia Icera i500, jehož rozměry jsou oproti běžným řešením sraženy na 40 %, přičemž poskytuje i moderní LTE konektivitu (a až 4× vyšší výkon oproti předchůdci). Firmu Icera koupila Nvidia před rokem a půl. Tento měsíc začne Nvidia dodávat jeho vzorky svým partnerům.
Součástí úsporných opatření je vedle pátého CPU jádra také technologie PRISM 2 snižující intenzitu podsvícení v závislosti na okolních podmínkách. Tegra 4 celkově konzumuje oproti Tegře 3 až o 45 % méně energie. Na telefonech tak nabídne mimo jiné až 14 hodin přehrávání HD videa. Tato poslední věta z tiskové zprávy asi sděluje to nejdůležitější: Tegra 4 není sice výkonný, ale nenasytný čip, naopak jde o SoC, které půjde bez problémů nasadit jak v tabletech, tak smartphonech.
A to jsme se vůbec nezmínili o projektu Nvidia SHIELD, který na tablety s čipy Nvidia přinese desktopové hry z plnohodnotných PC (o tom až zase za chvíli)…
Aktualizováno 16:00: už "jsme se zmínili", vizte přehled podrobností: