Cloudová aplikace pro statisíce uživatelů za šest týdnů
Cloud je stále ještě relativně nová platforma, která určuje vývoj podnikových systémů a aplikací pro další léta. Letošní ročník veletrhu CES 2011 v Las Vegas ukázal, že se Cloud Computing netýká jen korporací, ale i koncových uživatelů a spotřební elektroniky. Aplikace míří z PC a mobilních telefonů i do televizorů a dalších spotřebičů. A protože televizory nejsou stavěné na to, aby se do nich daly ukládat velké objemy dat nebo aby počítaly náročné úlohy, budou aplikace pro novou generaci zařízení využívat v první řadě Cloud Computing. Vlastně už to nějakou dobu dělají.
O novém paradigmatu vývoje aplikací a nových možnostech pro vývojáře mluvili na veletrhu CES 2011 v Las Vegas i představitelé Microsoftu, když představili novou verzi platformy Mediaroom, jež spojuje svět tradičního televizního vysílání s volně dostupným obsahem na internetu. „Aplikace a cloudové služby jsou klíčové pro nabídku služeb na různých typech zařízení s různými obrazovkami,“ uvedl v Las Vegas Ted Malone, produktový ředitel televizní, hudební a video divize Microsoftu.
Pro vývojáře nástup nových trendů v podobě Cloud Computingu a mobilních a televizních aplikací představuje šanci uspět díky menší konkurenci a zájmu potenciálních zákazníků o novinky. Podle analytiků Forester Research nabízí cloudové platformy, jako je Windows Azure, vyspělé operační prostředí, které může urychlit vývoj a nasazení nových aplikací. Kombinace vyšší rychlosti a nižších nákladů na vývoj díky používání již známých nástrojů a připravených stavebních bloků je dostatečným lákadlem nejen pro firemní management, ale i pro samotné vývojáře.
Společnosti Microsoft a T-Mobile už v praxi ukázaly, jak spojení cloudu a mobilních zařízení pracuje a jak rychlý je vývoj cloudové aplikace, kterou budou používat statisíce uživatelů. Aplikace Family room pro rodinnou komunikaci mezi uživateli Windows Phone 7 vznikla v Microsoft Visual Studiu 2010 s využitím Windows Azure za pouhých 6 týdnů. Celý průběh vývoje ilustruje případová studie doplněná videem. Obojí je dostupné na stránkách http://www.microsoft.com/casestudies/Windows-Azure/T-Mobile-USA/Mobile-Operator-Speeds-Time-to-Market-for-Innovative-Social-Networking-Solution/4000008598. V Česku je vzhledem k tradici malých vývojových studií, která se zaměřují na vývoj mobilních aplikací, přestup na novou vlnu aplikací pro chytrá zařízení obrovskou šancí.
Schopnost vyvíjet aplikace pro Cloud computing je cestou k úspěchu i v případě klasického zaměstnání. Více než polovina firem podle průzkumu společnosti 7th Sense Research plánuje zvýšit počty IT zaměstnanců ve spojení s projekty Cloud computingu. Zkušenosti s vývojem cloudových aplikací je možné získat zdarma i díky volně dostupným vývojovým nástrojům a 25 hodinám bezplatného přístupu k infrastruktuře Windows Azure měsíčně. Uživatelé MSDN mají k dispozici ještě větší prostor k využívání Azure v rámci svého předplatného a další možnosti bezplatného, popřípadě levného přístupu ke cloudovým nástrojům a infrastruktuře Microsoft oznámí v následujících měsících.
V případě Windows Azure tvrzení o vyspělé platformě znamená z pohledu vývojářů hlavně možnost používat pro vývoj cloudových aplikací známé nástroje v podobě Microsoft Visual Studia 2010 s kompletní nabídkou podpůrných funkcí a systémů a s možností využívat znalosti vývoje aplikací pro .Net a Windows. A pokud to vývojářům vyhovuje, mohou aplikace pro cloudové prostředí Windows Azure psát třeba v PHP s využitím bezplatně dostupných SDK pro různé platformy včetně Eclipse. Tak si to vyzkoušejte – odkaz na http://blogs.msdn.com/b/vyvojari/ nebo http://msdn.microsoft.com/cs-cz/ff728566.aspx.
Více se dozvíte na www.microsoft.com/cze/cloud.