DirectX 10.1: proč není zahrnuto v 3D Marku Vantage?
To, že test vyžaduje DirectX 10 grafiku, ve skutečnosti není zas zcela exaktní vyjádření. On vyžaduje DirectX 10.0 podporu, DirectX 10.1 je mu zcela volné, přestože jej grafiky jednoho z výrobců umí už poměrně dlouho a tato verze přináší novinky, které ve hrách jistě přijdou v nadcházejících měsících na přetřes.
3D Mark Vantage zkrátka neumí využít DirectX 10.1 dovednosti GPU ATI/AMD a jako takové se tyto jejich benefity neodrazí ve výsledném skóre. To samozřejmě nenechalo chladnou řadu majitelů takových grafik a tak se ozvali. Ozvali se i kolegové z různých zahraničních redakcí, kteří měli možnost vyzpovídat lidi přímo z Futuremarku.
Krátká odpověď Olivera Baltucha, presidenta firmy, říká: členové hlasovali a 10.1 tam nechtěli. Ale co to znamená? Inu pod slovem „členové“ si můžete představit zástupce firem, kterým Futuremark umožňuje v rámci co nejtransparetnějšího vývoje do některých věcí „kecat“. Jsou mezi nimi Ageia, AMD, Compal, Dell, Gateway, HP, Intel, Microsoft, nVidia, Sapphire Technology, Velocity Micro, Vivante či Qimonda a ti se v hlasování nebyli schopni jednohlasně dohodnout, že DirectX 10.1 chtějí ve Vantage testovat a zohlednit ve výsledku. Jinými slovy, někteří z nich využili právo veta.
Další vyjádření však poskytl Dr. Jukka Makinen, který přišel s prohlášením, že DirectX 10.1 bylo k dispozici až příliš pozdě ve vývojovém procesu Vantage, takže nebyli schopni jej zahrnout.
Dobře, tolik tedy lidé z Futuremarku, ale co na to zdravý selský rozum? V tuto chvíli totiž logicky vyvstává několik otázek. Pokud nebyli ve Futuremarku schopni zahrnout DirectX 10.1 do Vantage z toho důvodu, že přišlo v příliš pokročilé fázi vývoje Vantage, pak se musíme zeptat, proč bylo o celé věci hlasováno? Co by vývojáři dělali ve chvíli, kdyby hlasování schválilo začlěnení 10.1 do testů, když to dle Makinena již nebylo možné?
Další otázka je toto zvláštní právo veta. Teď možná budeme trošku hrubí, takže to berte spíše jako „debatu nad rozlitým pivem“, ale kdybychom my byli zástupci firmy, která nemá DirectX 10.1 GPU zatímco konkurence ano, pak bychom využili svého práva veta bez jakýchkoli pochybností.
Přiznejme si, že právo veta by mělo být využíváno pouze v situacích, kdy by někdo chtěl začlenit vlastní architektonickou specialitku, která se vymyká jakýmkoli standardům a současně neposkytl konkurentům dokumentaci. V takovou chvíli nezahrnutí daného aspektu do testu respektujeme a plně s ním souhlasíme. Na druhou stranu, pokud je stejným právem veta pohřbeno zahrnutí všeobecně známého, veřejně dostupného a všemi subjekty na trhu používaného rozhraní s volně dostupnými specifikacemi i SDK, pak to není košer. A ještě více košer to není proto, že je nad slunce jasné, že ještě za životnosti Vantage bude potřeba výkon v DirectX 10.1 prověřovat, neboť bude ve hrách využíváno.
Selský rozum napovídá, že pro zahrnutí 10.1 byly stoprocentně firmy AMD (mají GPU), Sapphire (prodávají exkluzivně ATI/AMD karty) a jistě také Microsoft (chce se blýsknout novými věcmi). Zcela jistě proti pak dle selského rozumu musela být nVidia, která by v takovém případě tratila na výsledném skóre oproti AMD. Na této straně patrně můžeme zahrnout i bývalou Ageiu (nyní již součást nVidie) a také Intel, byť jeho grafiky z hlediska testování v 3D Marku působí spíše úsměvně. Každopádně se nemůžeme zbavit dojmu, že lidé z AMD museli s nechutí přivolat Mirka Dušína, který pronesl své památné „Protestuji, to je nečestné a nesportovní“.
3D Mark Vantage tak v aktuálním provedení nelze zhodnotit jinak, než že tento benchmark nereflektuje to, jak budou vypadat hry příští rok. Jako takový je tedy pro prověření výkonu budoucích DirectX 10.1 her nepoužitelný.