DirectX končí s verzí 9
Nebojte se, vývoj 3D grafického rozhraní se tím neukončí, ale Microsoft již nadále nehodlá pod značkou DirectX zastřešovat i grafické API, alespoň podle vyjádření lidí z firem ATI a nVidia na ECTS. Protože Microsoft zabudovává 3D více do samotného systému, stane se 3D API součástí Windows Graphics Foundation a Avalonu. Jméno DirectX tu sice zůstane, ale už pouze pro zbylé části, 3D už v něm nenajdete. Takže až se budou objevovat další generace grafických karet, nemá smysl u nich hledat podporu DirectX 10, ale namísto toho podporu WGF 1.0.
Zajímavá je též informace, že s příchodem WGF nebudou výrobci grafických karet moci podvádět s úpravami filtrování. Microsoft totiž bude u WGF kompatibilních grafických karet vyžadovat, aby po zapnutí 16× trilineárního anisotropního filtrování a multi-sample antialiasingu dodávaly všechny grafické karty prakticky identický obraz až na drobné rozdíly plynoucí například z odlišného zaokrouhlování při výpočtech. Pokud se to Microsoftu podaří prosadit, pak to rozhodně bude krok správným směrem a nás již nebudou muset trápit kauzy typu Quake/Quack.