Kdo podvádí v uživatelských recenzích? Studie odhalila, že zaslepení fanoušci konkurence
Ze studie Deceptive Reviews: The Influential Tail, která se zabývala analýzou uživatelských recenzí na internetu, tedy zejména na webech jako Amazon, vzešla hodně zajímavá čísla. Analýzou bylo zjištěno, že zhruba 95 % recenzí přidaných k produktům samotnými uživateli je v pořádku, ale 5 % je psáno specificky, a to lidmi, kteří daný produkt nezakoupili.
Pokud byste čekali, že jsou to „najatí zmetci“ od konkurenčních značek, není tomu tak (samozřejmě nelze vyloučit, že se takové věci děly, dějí a dít budou). Oněch 5 % recenzí tvoří „samozvaní amatérští PR zástupci“, fanatičtí zastánci dané konkurenční značky. Jejich recenze jsou obvykle delší, obsahují spousty zkratek a zbytečně velké množství vykřičníků. Ve svém textu se ale neopírají o osobní zkušenost, nýbrž v podstatě o srovnání papírových parametrů a své vlastní přesvědčení, že „jejich“ značka je lepší.
Bohužel pro produkty jako takové to funguje tak, že pokud má výrobek řekněme 10 pětihvězdičkových hodnocení, tak stačí jediné jednohvězdičkové, aby zájemce zviklala od kliknutí na „Koupit“.
A nejde přitom říci, že by z tohoto sociologického jevu nějaká značka v nějakém oboru skutečně benefitovala. Souboje jako ATI/AMD × Nvidia, AMD × Intel, Canon × Nikon, Losna × Mažňák jsou ve všech oborech a každá značka má své fanatické zástupce.
MIT via DPReview