Dočkáme se vypalovacích kiosků na DVD
I když asi pro naše kraje by v nadpisu měl být velký otazník, pravdou je, že filmová studia se pro americký trh už rozhodla, že tuto vymoženost svým divákům nabídnou. Žádný kamenný obchod nemůže mít skladem tolik titulů, kolik bylo vydáno filmů, vždy si drží jen stovky, možná tisíce nejžádanějších. Ale spousta lidí touží po dílech, která už jsou vyprodána, nebo na DVD ani nevyšla. V tom vidí další možnost, jak zastavit pokles příjmů. Samozřejmě, že jim v tom snažení pomáhá i DVD Fórum, a jak píší Finacial Times, minulý týden už došlo i k finálnímu schválení standardu nazvaného DVD-R for CSS Managed Recording, který se stále častěji označuje jako „DVD Download“, když už na jeho posledním zasedání o vypalování CSS na DVD-R byla řeč. Objevují se také další a další firmy, které se chtějí zapojit, připomeňme třeba naposledy u nás zmiňovanou spolupráci CinemaNow a Intelu s jeho digitální domácností VIIV.
Zatím nejsou známa konkrétní data uvedení ani obchodní model, ale já to vidím tak, že třeba ve vaší nejbližší trafice bude mašinka podobná té na podávání tiketů Sazky, která vám vybraný film bude umět vypálit. Samozřejmostí asi bude možnost si vybírat v klidu domova přímo v archivu vydavatele, možná si i určíte trafiku, kam mají data natéct, než se tam pro své DVD zastavíte. Zde se toho dá vymyslet opravdu hodně. Jisté ale je, že u nás to asi jen tak brzy nebude.
Time Warner pro tyto účely už slibuje na letošní rok připravit 6 000 filmů, a jak řekl pan Mark Ely ze společnosti Sonic, která minulý měsíc představila licenční a certifikační program pro tuto technologii, do tří až pěti let bude 15-20 procent DVD pocházet právě z této služby.