Doom Eternal na 19 grafických kartách: 1440p @60 FPS zvládne i mainstream
Doom Eternal je určitým návratem ke kořenům. Ovšem s ohledem na testy výkon jde spíše o návrat ke kořenům herního zážitku, nikoli návrat ke kořenům hardwarových požadavků. Ty v době Doom a Doom II nebyly malé a v době Doom III byly až extrémní (už tehdy jsem razil kacířský názor, že neúměrné vizuální stránce, která maskovala zoufale malý počet polygonů normálovými mapami a aby problém nebyl tolik vidět, velká část se odehrávala ve tmavých interiérech). Doom Eternal je z tohoto pohledu něco opravdu jiného. Užijete si ho i na předloňském hardwaru.
Současná generace grafických karet jej zvládá skvěle a není problém si dopřát vysokou úroveň detailů a textur, protože dopad na výkon je minimální. Uživatelé hodně starého hardwaru, kteří jsou zvyklí, že očesáním detailů stoupne výkon v násobcích, to však mohou vnímat jako nevýhodu. Půjde ale o menšinu hráčů.
Redakce webu ComputerBase otestovala výkon několika aktuálních grafických karet. Protože měl tento test velký ohlas, rozhodla se ho rozšířit a měření v 1080p a 1440p doplnila i o četné předloňské modely. Výsledky v 1080p se s ohledem na fakt, že jej všechny testované karty zvládají levou zadní, nebudeme zaobírat (zájemci si rozkliknou odkaz ve zdrojích) a podíváme se rovnou na 1440p:
S výjimkou GeForce GTX 1060 si 2560×1440 užijete i na loňských a předloňských mainstreamových modelech nad 60 FPS, což je výborný výsledek. Ani méně než 60 FPS nemusí být v případě monitoru s adaptivní synchronizací problém (G-Sync, FreeSync). V případě zmíněné GeForce GTX 1060 ho ale (s ohledem na cenu kompatibilních monitorů v době jejího vydání) u většiny majitelů nelze očekávat.
Ani 4k (3840×2160) nepřináší nějaký extrémní propad. Tyto výsledky již bohužel redakce o měření na starším hardwaru neobohatila, což je škoda. S ohledem na to, jaký je výkonnostní rozdíl mezi 1440p a 4k u testovaných karet, lze však čekat, že by ho i karty jako Radeon RX 5500 XT, GeForce GTX 1070, Radeon RX 590 XT (a jim podobné 8GB modely) zvládaly při ~40 FPS, což by při adaptivní synchronizaci, zvlášť s monitory vybavenými LFC, použitelné bylo.
Díky použití API Vulkan nemusíte mít obavu ani u slabšího procesoru, prakticky cokoli čtyřjádrového / osmivláknového nebude FPS limitovat ani v kombinaci nejvýkonnějšího GPU a nízkého rozlišení. U čtyř jader / čtyř vláken už se limitace v případě GeForce RTX 2080 Ti projeví, ale stále jsou takové procesory schopné dosáhnout hodně přes 100 FPS, což v praxi vždy hodí limit na stranu grafické karty. Po dlouhé době jde o Doom, který vás nenutí upgradovat hardware - zvládne ho prakticky jakákoli rozumná herní sestava pořízená v posledních 2-4 letech.