Dva významné milníky Haiku OS
Tou první je iniciální podpora 3D akcelerace. Haiku po celou svoji existenci kreslí obraz pomocí neakcelerovaného ovladače využívajícího standard VESA, což je jakž-takž použitelné pro kreslení rozhraní systému, případně běžných aplikací, nicméně pro 3D zobrazování je to pomalé i na ne až tak starém hardware. Proto potěší zpráva, že se úspěšně podařilo zprovoznit 3D akceleraci. V současném stavu jsou podporovány grafické karty od AMD, konkrétně ty, které ovládají Vulkan API.
Kombinace portovaných ovladačů Mesa Radeon Vulkan Driver a Zink umožnila rozeběhat akceleraci OpenGL programů a to dokonce vícevláknově. Vyzkoušen byl software jako Blender a některé open-hry jako třeba Colobot: Gold Edition. Vše je zatím ve velice experimentálním stavu a na dalším rozšíření podpory i schopností se pracuje.
Co již v experimentálním stavu není (po zhruba pěti měsících od prvních úspěchů) je podpora RISC-V, vznikl tak první oficiálně dokončený port Haiku na jinou platformu. Pro podporovaný hardware, tedy SiFive Unmatched, začaly vycházet oficiální nightly verze instalačních obrazů. Některé na x86/x64 běžné věci tam stále nejsou ve výchozím stavu zapnuté, například podpora více procesorů (SMP), nicméně lze je poměrně snadno pomocí několika patchů zapnout.
Práce na podpoře dalších procesorových rodin (zejména ARM/AArch64) pokračují, RISC-V to ale do funkčního stavu dotáhl nejrychleji - není se co divit, podporuje kromě emulátoru QEMU jednu jedinou desku a tedy autoři nebyli zbytečně rozptylováni různorodým hardwarem.
Píšu „autoři“, nicméně naprostá většina výše uvedeného je dílem jednoho člověka - vývojáře X512 - onoho jediného vývojáře placeného na plný úvazek. Vzhledem k tomu, jaký pokrok udělal systém s jeho přičiněním za několik málo měsíců, bylo jeho najmutí opravdu dobrým krokem. Nutno podotknout že krokem, který měl přijít už dávno a který by bylo záhodno co nejdříve zopakovat u dalších vývojářů. Systém takto velmi rychle směřuje do stavu všeobecné každodenní použitelnosti.