Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k EIZO ColorEdge CX270 — monitor pro profesionály nebo nadšené amatéry

Docela mě překvapuje způsob podsvícení trubicemi. Je mi jasné že LED mají své neduhy hlavně co se úzkého spektra týká, ale u takového monitoru bych čekal třeba RGB LED podsvícení. Také mě trochu mate že na czc ho mají popsaný jako LED, ale na eizo.cz se o technologii podsvícení nic nepíše. Nicméně spotřeba až 150W opravdu nasvědčuje spíš těm trubicím.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

to ano je tam panel LG Display LM270WQ2 http://www.hy-line.de/fileadmin/hy-line/computer/csv/datasheets/LM270WQ2...

ten má sám o sobě takovou spotřebu cca 100w

Až novější WQ3 verze má modernější GB-r (zelená a modrá dioda s červeným fosforem) LED podsvícení s ještě trochu větším gamutem a menší spotřebou cca. 50W
http://www.hy-line.de/fileadmin/hy-line/computer/csv/datasheets/LM270WQ3...

+1
-16
-1
Je komentář přínosný?

"ale u takového monitoru bych čekal třeba RGB LED podsvícení"

to těžko protože nikdo konvenční spotřební 27" 2560x1440 s RGB LED nevyrábí. Poslední kterou korejci LG a Samsung dělaly byla 24" LG LM240WU5 a 24" Samsung LTM240CS02.
Mohli nakoupit ty novější panely s GB-r(zelená a modrá dioda s červeným fosforem) LED podsvícením

+1
-14
-1
Je komentář přínosný?

Mejla:
Těch neduhů u LED je ještě víc, nepočítám-li cenu a jejich postupné snižování jasu v čase u zejména levnějších typů monitorů. Nicméně podle mně dostupných informací zakrátko bude uveden CG monitor i s LED podsvětlením. EIZO dalo přednost osvětlení CCFL z toho důvodu, že použité typy (u monitorů řady ColorEdge) mají optimalizován jejich luminofor tak, aby podávaly světlo na D50 (tedy denní světlo).
Pokud mají v CZC u CX270 uvedeno LED podsvětlení, tak to mají špatně. Můžete se na CZC obrátit s tím, aby si tu chybu u sebe opravili.
Pokud se podíváte ve 4. části článku na detailní fotografii „střev monitoru“, tak v levé její části uvidíte takové „vyseknuté okno“ v plechu a v něm je právě vidět (alespoň z části) uchycení CCFL trubic. Tu spotřebu 150 W berte prosím skutečně jen informativně. Je to uváděná maximální možná spotřeba, které běžný uživatel nemá zřejmě šanci dosáhnout (musel by v monitoru povolit maximální rozsah jasu a ten dát na 100 %, připojit na oba USB porty vestavěného HUBu zařízení s maximálním odběrem z USB…).
Reálně může být odběr tak okolo 70 W (měřil jsem to jen orientačně, na to přesný měřák prostě nemám), což v době, kdy videokarta v počítači tento příkon několikanásobně překračuje a procesor se rovněž pohybuje okolo 100 W — tak odběr monitoru v rozsahu 60–100 W snad nikoho nemůže vzrušovat… :-)

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

"RGB filtr do IPS panelu si EIZO rovněž vyrábí sám"

Zdroj tohoto tvrzení? Nebo je to stejné jako tvrdit, že si DELL, HP, LENOVO dělá tranzistory pro CPU také "vyrábí sami".
A zrovna u toho pod plechem uvidíme nálepku LG display Made in Korea
Jako v eizo CG243
http://diybbsfile.it168.com/forum/day_091010/20091010_ccec09f0d84eb6f3d6...
http://diybbsfile.it168.com/forum/day_091010/20091010_b2f40717ad5569f6a4...
http://diybbsfile.it168.com/forum/day_091010/20091010_057e2ac00f6c916959...

http://www.lgdisplay.com/lgdhp/eng/product/process.dev
tady je náročný proces výroby color filtru
Každopáně nevěřím, že Japonec otevírá korejský LG Display TFT LCD panel (když ho nakoupí) odstraňuje korejskoé RGB filtry a nahrazuje svými?
Proč by to Eizo dělalo? To jako nakupuje aby je pak vyhodily?

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Jinak Tu 10bitovost panelu se dělá přes A-FRC( advanced Frame Rate Control)

strana 4 http://www.hy-line.de/fileadmin/hy-line/computer/csv/datasheets/LM270WQ2...

Gray scale or the brightness of the sub-pixel color is determined with a 10-bit gray scale signal for each dot,
thus, presenting a palette of more than 1.07Billion colors with Advanced-FRC (Frame Rate Control)

Nativně 10bitový bez A-FRC je až 30" 2560x1600 LM300WQ5 http://www.hy-line.de/fileadmin/hy-line/computer/csv/datasheets/LM300WQ5...

Ale bohužel eizo se na 30" 2560x1600 nejspíš vykašlalo a přítom tady je ten nový LG LM300WQ6 GB-r LED panel má ho třeba NEC PA302W, DELL 3014, HP z30i.

+1
-16
-1
Je komentář přínosný?

Vyzerá to na prvý pohľad lákavo. Tiež som si kúpil EIZO za obrovské peniaze. Kúpil som si ho 2x - raz a naposledy. Načo mi je také hovädo na stole? Nepotrebujem 4K ani 2560x1440 ani 1920x1200. Uspokojil by som sa s 1280x1024 alebo najlepšie 1600x1200, ale nedám viac celý majetok za monitor. Ano je celkom dobrý, má svoje nedostatky. Ten najväčší je, že cena nezodpovedá hodnote. Viem, že lepší mať nemôžem, chcel som ten najlepší, ale jednoducho pre mňa je 1920x1200 zbytočné. Normálne by som z každej strany odrezal 10cm. Potrebujem na monitore pracovať a nie pozerať filmy. Úplná sprostosť=obrovské mobily, obrovské telky, obrovské monitory. Kúpou týchto obrov podporujeme obrovské svinstvo. Na prácu ITčkára ani sekretárky to nie je. Taká obrovská plocha namáha oči. Lepší na oči 1280x1024 príp. 1600x1200 bez DUE ako takéto hovädo s DUE. Varujem všetkých ľudí pred kúpou týchto hovád. Mne nie je ľúto peňazí ktoré som zaň zaplatil, iba chcem povedať, že EIZO pre neprofesionála naozaj nestojí za to.

+1
-37
-1
Je komentář přínosný?

Možná až Vás bude živit grafika tak pochopíte proč si takové monitory kupujeme ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já osobně už bych teďka určitě nekupoval model CX270, jelikož se k nám na trh brzy dostane model CX271.
Rozdíly mezi modely CX271 a stávajícím CX270:
1) Nová povrchová úprava obrazovky s nulovým perleťovým efektem
2) Širší barevný rozsah: CX271pokrývá 99% a CX270 97% standardu AdobeRGB
3) Nový – ještě více energeticky úspornější (-40%) podsvětlovací systém RGB-LED, model CX270 má CCFL trubice
4) Pasivní systém chlazení („fanless“)

Do prodeje se má dostat na přelomu března/dubna. V Japonsku se již prodává od listopadu.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Panel je LG nebo Samsung?

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Honzo, zcela Vám rozumím, ale s takovým přístupem si nikdy nic nekoupíte, protože přijde CX271, pak CX273 a tak dále. :-)
Je to velmi relativní. Mám nemálo klientů, jenž například nedají dopustit na starou dobrou CG241 a tvrdí, že ji mají mnohem radši, než novější a o 1 % gamutově lepší CG243 či dokonce CG275… (přičemž kupříkladu CG241 mají doma a CG243/275 pak v práci).

ad 1 — no, ten perleťový efekt — oči si mohu vykoukat, ale žádný takový v běžné pracovní vzdálenosti 50–60 cm od plochy panelu skutečně moc nepozoruji, ale předesílám, že je to velmi subjektivní pocit. Nový typ matnice, jenž zmiňujete, se již pomalu připravuje na přechod na 4k rozlišení, jenž se ve velmi blízké době chystá a každou chvíli jej očekávám u sebe opět na dlouhodobý test a důkladné proměření/prověření (proto si nekupujte ani ten CX271 a rovnou si počkejte na 4k monitor a raději ani na ten ne, protože za pár let přijde 8k a kdo ví, co přijde pak…:-)
ad 2 — nejsem si jistý, zda-li ten rozdíl necelých 2 % v gamutu AdobeRGB jste schopen poznat alespoň na chromatickém diagramu. Jsem zcela přesvědčen, že ani v praxi už nemáte vůbec šanci. Jde o to, kterým směrem a v které části gamutu (v 3D barvovém prostoru) k tomu nepatrnému zlepšení dojde, zda-li je v praxi využitelné (kupříkladu nepatrný posun v kanálu G či B stejně nejspíš nevytisknete). Podle mého názoru to je spíše sekundární efekt použití LED podsvětlení, kde vhodnou volbou LEDek dojde k větší efektivitě „spolupráce“ podsvětlení/RGB filtr panelu. CX271 jsem ještě neměřil, takže nemohu zatím nic přesnějšího k tomu říci. Já osobně si na procenta moc nehraji. Pro mne (při posuzování gamutu monitoru) bylo vždy rozhodující porovnání s tiskovým gamutem (tedy reálná využitelnost monitoru), než s AdobeRGB, jenž beru pouze informativně (ale v testu vždy ověřuji tvrzení výrobce a porovnávám s dosaženým a ověřeným výsledkem).
ad3 — podle mého názoru LED podsvětlení není 100% jistá výhra. Dostatečně hustá matrice LED podsvětlení kvalitními (!!!) LEDkami je finančně náročnější, než CCFL, přičemž EIZO ne nadarmo upřesňuje svou záruku, kdy garantuje (s typicky japonskou důsledností a se smyslem pro sebemenší detail) určitou minimální míru poklesu jasu podsvětlení za předpokladu, že LED nebudete „namáhat“ tím, že poženete podsvětlení přes 120 Cd/m2 a tak dále. Již dnes máte monitory třídy ColorEdge s LED podsvětlením — např. CX240 či CS230…
ad 3 — Vy se těch ventilátorů bojíte jak čert kříže, nezdá se Vám? :-) Domnívám se, že Váš počítač „hlučí“ neporovnatelně víc, než dva malé pomaloběžné ventilátorky zde konkrétně v CX270. Já osobně je beru naopak jako velmi seriózní metodu teplotní stabilizace monitoru, kdy pak nedochází k tzv. „teplotnímu driftu“ zobrazení. Pokud si myslíte, že LED podsvětlení je naprosto studené, tak jste na omylu. I podsvětlení typu LED se musí chladit. Buď promyšlenou konstrukcí dostatečně dimenzovaného pasivního chlazení (což též něco stojí i váží) a nebo aktivně vhodně zvoleným ventilátorkem (bezhlučným, samozřejmě), popřípadě kombinací obého. Pokud máte jako uživatel frustrace z ventilátoru, tak zajisté máte počítač se zdrojem s pasivním chlazením, stejně tak procesor a grafickou kartu. A nebo Vám tam tiše bublá nějaký vodník. Na stěnách máte tlumení jako v akustické testovací komoře a pro jistotu ani nedýcháte, že? :-) No, já osobně zrovna tohle neřeším a kladu důraz na jiné hodnoty, než to, jestli se někde tiše otáčí ventilátorek či nikoliv… :-) Jestli budete mít někdy možnost, zkuste si ten monitor nechat předvést, pokud jste z Prahy (a nebo z okolí), můžete navštívit jejich předváděcí centrum. Pokud mi zašlete písemné potvrzení, že jste (v běžné pracovní poloze, tudíž asi tak 50–60 cm před monitorem a nikoliv s uchem přitiknutým na něm) ventilátorky uslyšel, máte u mne lízátko!
Podle mého názoru, pokud porovnám dvě základní řešení CCFL×LED, tak obojí má své výhody i nevýhody. Neexistuje (zatím a bohužel) naprosto dokonalé a levné řešení…

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Podľa mňa je to chladenie jeden nepríjemný hypnotizujúci zvuk, dajte k tomu v noci ucho. Asi to s obrovským EIZOM dopadne tak, ako s obrovským smartfónom, dám ho preč a kúpim si úplne obyčajný. Tieto veci este nikomu neurobili radosť, ani tým, ktorí ich dostali. A ešte k Tebe Any Xav. Ked vidím, že v tlači, letákoch a časopisoch je takmer vždy iná farba pri tej istej reklame, ktorí grafici a načo potrebujú potrebujú presné farby - vytlačená červená je raz oranžová, raz ružová, iné farby detto a k obsahu súčasnej tlače nehovorím, kľudne možeš vysvetliť. Okrem iného nie je normálne sedieť pár centimetrov od obrovskej, takmer 70 centimetrovej obrazovky a to nám tlačia 4k na 32'', čo bude ďalej, keď budeme takéto svinstvo podporovať, 8k na 42''? Namiesto zakazníka trendy určujú úplne zvrátené marketingové oddelenia korporácií. Naozaj nikto nechce 1600x1200? Iba EIZO ponúka spásu za 800,-€? IPS panely sú svinstvo na oči, mňa bolia z nich oči, ako keby oko nemohlo zaostriť a skúša to stále, zatiaľ sa mi zdajú IPS akoby permanentne jemne rozmazané, sú stále zrnité, utrpenie čítať text. Katastrofa, kam sme sa dostali, kupujeme odpad za celé tisíce, pokrok? Obyčajné TN a VA je príjemnejšie na oči, ako často pozeráme na monitor z uhla?

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Pane, s velkými rozpaky Vám odpovídám, neb nejsem si jistý, o co Vám vlastně jde. Když se Vám nelíbí monitor s velikou zobrazovací plochou, pak si ho nekupujte, bylo by to skutečně mrhání perlama. To máte to stejné jako s autem. Nevím, jaké auto (a zda-li vůbec) máte, ale předpokládám, že stejně intenzivně navštěvujete příslušné servery, kde stejně „zasvěceně“ píšete o tom, jak je ABS k ničemu a jak jsou airbagy marketingovým svinstvem korporací s negativním dopadem na zdraví nebohého uživatele, když starý dobrý trabant taky jezdil dobře, sytémy ABS či AirBag nevybaven, katalyzátor neznaje…
S tím ventilátorem — to jste mne fakt dostal. No já nevím, ale já osobně nepracuji s uchem na monitoru. :-D Spíš slyším šum ventilátoru na grafické kartě, na procesoru či z počítačového zdroje, hluk z ulice, ale pomaloběžné ventilátory v tomto monitoru jsem vážně normálně neslyšel. To už zvukové pozadí z ulice přes trojsklo kvalitního (a zavřeného) okna je slyšet víc. Vážně to už přeháníte…
Ohledně jiných barev v tisku — jak bych Vám to jen extrémně zjednodušeně vysvětlil — za předpokladu, že znalý grafik skutečně použije kvalitní a zkalibrovaný EIZO monitor kategorie ColorEdge (bohužel v nakladatelstvích často vídám doslova všechno možné, protože dnes je grafika a sazba (a polygrafie vůbec) tak zdegradovaná, že se šetří i na monitorech), pak do hry vstupuje nemálo dalších vlivů, kvalitou dodaných grafických dat počínaje (problém, zda-li sazeč má vůbec čas barevně upravovat dodaná a již „zmršená“ data), přes osvit, až nakonec samotný tisk, kde opět do hry vstupuje kvalita procesní kalibrace v závislosti na aktuálně použitém papíru. Tlak na cenu tisku je enormní a často se už šetří i tam, kde to má výrazný dopad na výslednou kvalitu. Naopak zase znám studia a tiskárny, kde nejen že mají kvalitní (CG/CX) monitory, ale mají celý tiskový proces zkalibrován a jejich výstupy jsou barevně naprosto v pořádku. Mám mezi svými klienty nemálo špičkových a velmi náročných fotografů, jenž nejen že mají — ano, světe div se! — řádně zkalibrovaný CG/CX monitor od EIZO, ale mají i zkalibrovanou inkoustovou velkoformátovou tiskárnu, kde si tisknou svou práci nejen pro své zákazníky, ale i na výstavy a tak dále. Takže Vaše námitka je zoufale mimo, eufemicky napsáno… :-)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Don't feed the trolls!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

OK, už se polepším, díky. :-)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Viktor, nerozumieš o čo mi ide? Tak ja Ti to vysvetlím: Ide mi o to, aby niekto nevyhodil celý majetok za monitor, ktorý nepotrebuje. EIZO používam už pár mesiacov a opísal som svoje pocity. Čítal som vaše recenzie na diit (aj iné) a človek-neprofesionál z nich často nadobudne pocit, že potrebuje natívny 8bit IPS panel s DUE. To, že tieto panely používajú takisto ako lacné TN FRC, len je to 8+2 bit nikomu nevadí. Obyčajný človek, ktorý si myslí, že sa z recenzie niečo dozvie, má v praxi ešte väčší zmätok - Viktor, takisto keď robíš recenziu ide o Tvoje subjektívne pocity za napr. pár dní, po pár mesiacoch alebo rokoch môžu byť iné. Napr. mňa z EIZA začali boleť oči až po takmer 1 roku, a to ma pália a mám ich aj na druhý deň vysušené, takže nepomôže DUE ani natívny 8bit panel bez FRC (cez DVI, DP 8+2bit). No a mne ten vetrak vadí, ten zvuk vnímam, je subj. nepríjemný, monotónny a hypnotizujúci. A mne sa nezdá prirodzené sedieť pár cm od takej obrovskej obrazovky a 90% času tráviť čítaním textu, veď pozri ako to vyzerá pri čítaní diit, no dobre, máme pivot, ale komu sa chce to otáčať :) Jednoducho často je lacný TN alebo VA pre neprofesionála lepší ako IPS a aj bez DUE šetrnejší k očiam. Ide o to, aby ľudia neurobili hlúposť kúpou toho, čo nepotrebujú. Rozumieš už?

+1
-14
-1
Je komentář přínosný?

článek má veliký a nepřehlédnutelný název: „EIZO ColorEdge CX270 — monitor pro profesionály nebo nadšené amatéry“. Eizo vyrábí kvalitní monitory i pro jinou sféru uživatelů: náročná rentgenová pracoviště, řízení letového provozu a pod. Zkuste zde navrhnout, že jim dokážete ušetřit peníze a že by si mohli ušetřit svůj zrak koupením lacinějšího monitoru. Zajisté oslavíte velký úspěch a uznání, že?
Eizo slaví úspěchy i v kancelářích, kde naopak dbají o ergonomii uživatelů — řada monitorů FlexScan. A co průmyslové odvětví? Tam opět najde uplatnění řada DuraVision. Ano, existuje i skupina velmi náročných gamesníků a ti dávají přednost — světe div se — nikoliv klasickému TN panelu, ale řadě Foris… :-)
Máte monitor korektně nastavený? Máte jej zapojený na skutečně digitální vstup a nikoliv přes redukci na VGA výstupu grafárny? Máte zapnuté nativní rozlišení a nebo máte zapnuté rozlišení nižší, aby byla písmenka větší? Jste si jistý, že za bolení očí může Vaše EIZO? Opravdu? Pokud Vám tak moc vadí ta velká plocha obrazovky, proč jste si tak velký monitor pořizoval? A pokud jste takový neprofesionál, jak sám píšete, proč jste si tedy nepořídil ten TN panel a za zbytek nejel na týdenní dovolenou do Tater?
Nezlobte se na mne, ale tahle diskuse je vážně zcela OT. Děkuji za pochopení…

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A ještě dodatek ke článku
Ono nelze paušálně říci „LED je lepší, protože je moderní“. Spíše by se dalo říci, že je to sice módní záležitost, ale nikoliv automaticky lepší, než řešení s CCFL podsvětlením. To z toho důvodu, že u LED podsvětlení je nemalý technologický problém, jak vyvážit bílou tak, aby splňovala velmi náročné nároky pro grafické monitory a aby byla stejná, jako když vedle LED monitoru dáte CCFL monitor. EIZO sice na japonský trh už uvedlo LED podsvětlení pro 27" monitor již koncem loňského roku, ale světové uvedení je poněkud posunuté proto, že EIZO chce mít jistotu, aby to mělo kompletně otestované. Dnes je trend neztrácet čas a hrnout na trh výrobky, jenž neprošly úplným testováním, kdy důležitější je ovládnutí trhu novinkou, bez ohledu na to, že je to nedodělek. Já to nazývám „rychlokvašky“. EIZO jde jinou cestou a zakládá si na důkladně otestovaných výrobcích.
U nás by se měly monitory CX271-N (to znamená již s licencí na ColorNavigator a tedy s plně aktivní kalibrační sondou) dodávat na konci března, spolu s monitorem CG277 (též s LED podsvětlením).
Pro zajímavost — systém podsvětlení je proveden kombinací LED typu MG (2×M+G). Nyní jsem dostal informaci, že jeden z těchto typů (a nebo rovnou oba dva) by měl za pár dnů přistát i u mne na stole, takže s výsledky měření a s dojmy z důkladného otestování se podělím v dalším článku.
Navíc jsem dostal nabídku na důkladné ostestování EIZO FORIS FG2421-240Hz, což je „turbo“ monitor optimalizovaný pro gamesníky s až 240 Hz pulsním zobrazováním.
Takže pokud byste chtěli ovlivnit, čemu bych měl dát větší přednost a jaký článek byste si tu raději dřív přečetli, můžete případně dát vědět zde v diskusi. :-)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Díky za pěkný článek. V navrhované anketě bych hlasoval pro recenzi ColorEdge modelů. Uvažuji o možnosti rozšířit pracovní plochu o druhý 27" monitor (mám CG275) a byl bych moc vděčný za porovnání či dojem, jak "vypadají" tyto nové LED monitory, když se postaví vedle starších řad. Myslím tedy nakolik je pocit z koukání se na jejich obraz podobný :)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

CG271 by mělo být již na cestě z Japonska, takže myslím si, že by monitor měl brzy dorazit na testování. CG270 mám stále ještě u sebe, takže rozhodně oba vzájemně porovnám. Díky za odezvu…

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Dobrý den, díky za pěknou recenzi.
proč je prosím důležitý vysoký kontrast? Já se domníval, že pro emulaci např. injekt výstupu na monitoru (běžný požadavek poučeného amatéra) je třeba naopak kontrast obrazovky přiblížit kontrastu tisku.
Nebo mi něco uniká?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Neuniká Vám vůbec nic a máte pravdu — kontrast běžného monitoru je ve skutečnosti příliš vysoký, ve srovnání s požadovanou realitou. Proto grafické monitory mají kontrast (pomocí kalibrace a též díky snížení jasu na ergonomicky vhodnější úroveň) částečně upraven a rozhodně mnohem blíž k realitě. Udávané kontrasty běžných monitorů v hodnotách 1000:1 a pod. jsou za podmínek, jenž vyžadují jas monitoru na maximálních hodnotách (jenž uživatel nemá šanci pak snést bez bolesti hlavy a pálivých očí). Spíš je velmi podstatná hodnota černé tak, aby byla černá co nejtmavší. A to je právě ta snaha u ColorEdge třídy monitorů řídit úroveň černé tak, aby byla co nejtmavší (v rámci možností) a zároveň postupná gradace šedé si stále zachovala svou neutralitu (bez skoků/bandingu). Proto taky během kalibrace je tato pasáž nejdelší, protože kalibrační algoritmus věnuje tmavým oblastem gamutu monitoru oprávněně největší pozornost. Dokonce 12–14 bitová LUT tabulka ColorEdge monitorů si rezervuje nějaké bity navíc (pro lokální zvýšení rozlišení přechodů, takže celkově má až 16 bitů) jen pro oblast „černé a kousek dál“…
Stačí takto?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

uvažuji o pořádném monitoru již delší dobu a zvažuji NEC PA272W a EIZO CX270; kdybych se ptal hloupě tak mne prosím omluvte:

jak je to tedy s nastavením nižšího kontrastu?
v recenzi na straně 3 píšete: "Monitor EIZO CG270 má vestavěnou autokorekční sondu.." CG vs CX je překlep? nebo je CX270 také se sondou uzamčenou a musí se dokoupit SW klíč?
A budu li mít tedy takto odemčenou HW kalibraci, mohu nastavit kontrast např na 1:200?
resp. jaký je minimální kontrast, abych na výstupu rozlišil 256 hodnot jasu?

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Ano, správně má být CX270 a nikoliv CG270. Za to může redakční šotek. Nebojte, bude exemplárně potrestán, až se jej ovšem podaří úspěšně odchytnout…
Korekční sonda u CX270 se skutečně naplno odemyká až dokoupením licence pro ColorNavigator. Pak si musíte ještě půjčit (a nebo někoho zavolat) externí sondu. Popsal jsem to v článku. Licenci CN k monitoru maximálně doporučuji, protože pak ve své podstatě z CX monitoru uděláte téměř plnohodnotný CG monitor.
Zřejmě si tak úplně nerozumíme, co je to kontrast. Kontrast je jen poměr mezi maximálním jasem a černou. Nepopisuje, kolik kroků je mezi tím. Maximální kontrast nastavíte tak, že vyšťavíte jas monitoru na maximum. To je prakticky vše. A samozřejmě že prakticky zcela k ničemu.
Na výstupu rozlišíte 8 bitů (a tedy 256 hodnot jasu pro každý kanál zvlášť i společně pro neutrální šedou) vizuálně jen díky interní LUT korekci (jenž je kontrolována poměrně složitým algoritmem a kalibrací monitoru). Pokud přivedete na vstup monitoru (DisplayPort) 10bitový signál, pak na výstupu už nerozlišíte vůbec nic, protože tak jemné přechodové kroky už nemáte šanci rozeznat (256 versus 1024).
Do NECa bych já tedy rozhodně nešel, berte to jako vyjádření mého soukromého názoru. PA272W jsem měl možnost soukromě proměřit a zevrubně otestovat u několika svých zákazníků. Jak bych to jen delikátně naznačil — když se jeden snaží dělat to, co ten druhý, neznamená to automaticky, že to taky dokáže stejně dobře (když to podstatné se odehrává hluboko uvnitř a navenek pak pronikne už „jen“ výsledek)… :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

díky za komentář k NEC; kontrast myslím chápu správně; i.e. při daném nastavení přiložím sondu (mám i1 a obstarožní DTP92), v měřící aplikaci k sondě odečtu jas pro 0 a 255 (měřím šedou, tisknu hodně BW) a udělám poměr.
jaký nejnižší kontrast - píšete že snížením jasu - mohu nastavit na CX270?

já jsem z recenze usoudil, že by se kontrast mohl dále snížit zmíněným "nastavit úroveň černé",
pravda, černá nebude potom tak černá, ale kontrast mohu mít velmi nízký,
pokud by to takto šlo, tj, že dám jas např. na 80cd/m2 pro [255 255 255]; úroveň černé nastavím např. na 1cd/m2 pro [0 0 0] a stále rozliším 256 stupňu šedi (pochopitelně sondou), které navíc mohu kalibrací linearizovat, tak by to bylo super.
Sorry že prudím, ale fakt mne to zajímá.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

No, černou můžete dát na minimum a to zpravidla odpovídá (v závislosti na aktuálních podmínkách pro gammu 2,2) asi 0,10 cd/m2 (a podle potřebných korekcí se to může pohybovat v rozpětí asi tak 0,085–0,25). Jas můžete dát na nějakých 25–30 cd, ale reálně na prd. Myslím si, že v zatemněné místnosti (ideální „brloh“ zarputilého grafika/fotografa) je použitelné minimum tak 70 cd; já v noci a přes den při stažené roletě používám 75 cd při kontrastním poměru 722 : 1, při slunečním počasí (a málo stažené roletě) mám pak 85 cd při kontrastním poměru 680 : 1 (černá se posunula na necelých 0,13 cd/m2). Pozor na měření sondou i1Pro. Vykazuje určitou setrvačnost v černé. Po mých připomínkách EIZO upravilo (už je to hodně dlouho) kalibrační proceduru a u tmavých barev zařadili určitou prodlevu, která tuto chybu úspěšně eliminuje). Takže pokud si to budete měřit mimo ColorNavigátor, berte tuto typickou vlastnost sondy v úvahu…
Ještě k tématu kontrastní poměr versus 0–255 schodů do BW nebes:
Jedna věc je kalibrace monitoru na potřebnou gammu.
Druhá věc je správné nastavení Vašeho grafického programu.
Třetí věc je doslova průser pouze 8 bitů na grafické kartě (grafický program provádí určité korekce a neposílá lineární „signál“ do grafické karty, takže už na této úrovni nemáte 256 kroků) —> řešením je 10 bitový výstup na grafické kartě, jenž podporuje například Photoshop a PhotostudioPro (Zoner to uměl — a se skromností sobě vlastní musím podotknout, že za to může má maličkost — dokonce dřív, než Adobe (sic!)) a teprve pak máte naprosto hlaké přechody.
Čtvrtou věcí je pak výstup na samotné tiskárně. Pokud nemáte speciální plugin do grafického programu pro 16bitový tisk na tiskárně a k tomu odpovídající přesné profily (s 16bitovými interními LUT tabulkami) a nebo kvalitní RIP (a opět s odpovídající kalibrací a s reálně 16bitovým rastrováním) pak opět si užijete uměleckého bandingu s méně jak 256 přechody.
No a při optimálním naplnění všech 4 bodů pak dostanete to, co požadujete. Není to věc nemožná, ale také není to věc levná, jak asi sám víte… :-)
Pak zjistíte, že reálný kontrast zobrazení monitoru (pokud nevybočuje do extrému) je řízen součtem všech těchto čtyř bodů a pokud na některé straně (monitor × tisk) lehce někde (na začátku či na konci) vybočí, v rámci subjektivního posouzení (a za předpokladu, že to vybočení není zásadní) se to srovná (prostě konstatujete: „ale jo, je to dost dobrý“). Vždy bude nějaký rozdíl už jen proto, že byste musel mít na posuzování fotografie ideální zdroj ideálního světla o ideálním jasu při nasvícení z ideálního úhlu a tak ideálně dále. No a k tomu už se dá ten monitor nastavit (to už je ta jednoduší část celé hry). Jen zabezpečit to „ideálno“ na straně vizuálního pozorování předlohy, že ano…
Stačí takto stručně? :-)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

V podstatě ano, díky.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.