Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Hrajeme si se zdroji Evolve Pulse 80+

Před čtvrt rokem jsem testoval dva zdroje Pulse 80+ od Evolve. Navrhoval jsem tam pár možných zlepšení a nyní, když mám konečně vlastní osciloskop, je mohu experimentálně ověřit.
zvenku

Kapitoly článků

1.  Úvod a první část měření

Zdroje Evolve Pulse 80+, konkrétně verze CZE P 500 PLUS a CZE P 550 PLUS, nebyly za svou cenu vůbec špatné, ačkoli by si mnohý kupující možná myslel něco jiného. Na mainstream ovšem přeci jen mohly dosahovat lepších charakteristik zvlnění. Konkrétně na větvích +3,3 a +5 V, na +12 V bylo zvlnění excelentní. Navrhoval jsem tehdá určitá opatření ke zlepšení; zdroje mi k tomuto účelu, tedy ověření/demonstraci účinku těchto opatření, byly ponechány, bohužel nějakou dobu trvalo sehnat osciloskop. A pak zase nebyl čas.

Pulse_80+_krabice

Nicméně nic neodkládám věčně a konečně jsem se k tomu dostal. Byla to také šance vyzkoušet řádně osciloskop a odhalit případné problémy před tím, než se pustím do dalších (ostrých) recenzí. Jelikož došlo ke změně jak osciloskopu, tak prostředí, napoprvé jsem provedl měření s nemodifikovaným zdrojem; dle očekávání došlo k naměření jiných hodnot, než v recenzi, porovnávat tedy budu vůči těmto novým.

zvenku

Vybral jsem nejprve 500W model, ovšem jelikož došlo k naměření (dle mého názoru) dostatečně průkazných dat, 550W model jsem již neupravoval a provedu pouze kvalifikovaný odhad změn pro druhý zdroj. Měřit budeme na stejné výbavě, jakou používám k recenzím. Měření proběhne pouze na plné zátěži (jelikož je zde zvlnění největší) se stejným rozložením jako v původní recenzi, pro srovnání.

Měření: neupravený zdroj

Nejdříve tedy neupravená verze; dle očekávání jsem naměřil rozdílné hodnoty, konkrétně o dost vyšší.

+3,3_V+5_V+5_V_SB+12_V-12_V

Měření: Y kondenzátory

Dále jsem přidal celkem tři Y kondenzátory do chybějících pozic. Konkrétně 0,47 uF mezi primární a sekundární stranu a pak dva 0,22 uF pro filtraci mezi zeměmi.

Y_1Y_0

Výsledkem bylo, že se na sekundární stranu sice přeneslo více vysokofrekvenčního rušení z primární strany, respektive došlo k vyrovnání bloků opakujících se s nízkou frekvencí a zůstalo vysokofrekvenční zvlnění o stejné amplitudě po celé délce. Ovšem amplituda se snížila, jak je ostatně vidět, a to poměrně výrazně.

+3,3_V+5_V+5_V_SB+12_V-12_V

Měření: vstupní kondenzátor

V dalším kroce jsem vyměnil vstupní 220uF kondenzátor za starší 330 uF Nichicon (Nebo to byl Hitachi? Kdo ví…) s naměřenou kapacitou o hodnotě 286 uF. Rozdíl už není tak markantní jako u osazení Y kondenzátorů. Víceméně se zdá, že oscilujeme kolem chyby měření. Ovšem jako jinde platí, že čím dále jsme, tím horší je dostat se ještě dále.

+3,3_V+5_V+5_V_SB+12_V-12_V

Zde jsem zkusil i zdroj přetížit a podívat se, zda to pomohlo proti nízkofrekvenčnímu zvlnění ve tvaru sinusovky, které se dostávalo na sekundární stranu a naznačovalo, že zde prochází zvlnění síťové sinusovky. Nijak výrazně to bohužel nepomohlo. Moje další teorie je, že vstupní tlumivka na výkon kolem 550 W opravdu není.

+12_V_OL

Stejně tak i hlavní transformátor dostává dost zabrat, několik minut po odpojení zátěže a krátkém dochlazení měl stále odhadem 50 °C. To znamená, že za chodu má ještě mnohem více, totéž se týká i chladičů spínacích tranzistorů a výstupních usměrňovačů.

Zdroje: 

Kapitoly článků
1.  Úvod a první část měření

Pavel "Behemot" Boček

http://www.hwworld.cz/ bocek.pavel[@]post.cz

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Hrajeme si se zdroji Evolve Pulse 80+

Pondělí, 1 Červenec 2013 - 13:50 | Behemot | No spíš bych vycházel z té hodnoty peak-to-peak (...
Pondělí, 1 Červenec 2013 - 12:36 | PV | Není dobrý nápad v průběhu měření změnit měřicí...

Zobrazit diskusi