FirstPacket a DualNet
Kapitoly článků
FirstPacket
Další z nových vlastností je zaměřena na hráče her a to konkrétně na ty, co hrají akční hry po síti a mají při tom puštěné něco, co vytěžuje komunikaci po síti. Problémem při takto vytížené komunikaci je, že se zhoršuje ping (tj. zvyšuje se latence) a tudíž takovéto podmínky nejsou moc vhodné na hraní akčních her. Typicky například na nějaké LAN párty máte spuštěno FTP a zároveň chcete hrát nějakou hru. V takovém případě probíhá tok paketů zhruba následovně:
FirstPacket zavádí novou frontu na pakety, která má větší prioritu než ta standardní. Uživatel má přitom možnost si určit, ze kterých programů půjde síťová komunikace přes tuto prioritní frontu a ze kterých přes normální. Typicky si pak hráč nastaví, aby kupříkladu hra, kterou hodlá hrát, měla pakety přenášené prioritně oproti ostatním aplikacím. Takže na pozadí mu klidně může běžet FTP na plné obrátky a alespoň co se týče síťové komunikace, hru to nikterak nebude zdržovat. Jak to tedy vypadá s FirstPacket je vidět na následujícím obrázku:
Samozřejmě se to dá využít i v jiných případech, než pouze pro hraní her, nejčastěji dnes pro VoIP komunikaci. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že ačkoliv to zní hrozně hezky, tak například zmiňované FTP docela slušně vytěžuje i diskový subsystém počítače a nepřímo tak i procesor, takže je otázka, jestli toto zlepšení má nějaký velký smysl v těchto případech. Ještě důležitější je však fakt, že výhody FirstPacketu jsou pouze na odchozí komunikaci, takže v případě, že hrajete hru po Internetu a při tom něco stahujete, tak je vám to naprosto k ničemu.
DualNet
Pod označením DualNet se skrývá rovnou několik technologií. Ta první je zcela jasná, nForce 570 a 590 mají v sobě integrovány dvě síťové karty. Obě dvě jsou si rovnocené, obě nabízí gigabitové rozhraní. To by ale nebylo nic tak extra, vždyť už v době nForce2 tu byly dvě síťovky, i když obě pouze 100Mbitové. To, co činí DualNet zajímavým, je především Teaming. Ten nabízí tak trochu něco, co mohou znát síťaři pod názvem port grouping, nebo také trunk. Umožňuje to propojit obě síťovky do jednoho switche a díky tomu zvýšit propustnost sítě:
Abychom ale nemátli síťaře, tak je třeba říci, že od port groupingu se to přeci jen liší. Zatímco ten funguje zcela transparentně a umožňuje propojit dva switche pomocí dvou a více portů, čímž prakticky násobí přenosovou rychlost mezi těmito switchi, tak Teaming funguje tak, že obě síťové karty si zachovávají vlastní MAC adresu, ale mají obě stejnou IP adresu. Při požadavku na komunikaci se za pomoci load balancingu rozhodne, zda-li požadavek vyřídí jedna síťová karta, nebo druhá. To v praxi ovšem neznamená, že by propustnost narostla dvojnásobně jako u port groupingu, ale o něco méně. I tak to může být zajímavé, ale zase na druhou stranu je třeba říci, že dnes už i gigabitový ethernet je rychlejší než přenos dat z pevných disků a tak význam párování pro normální počítače je prakticky nulový. Ve spojení s RAID poli to už význam mít může, ale znovu jen v případě, kdy daný počítač slouží jako server pro větší počet klientů.
Druhou vlastností, kterou nVidia u DualNetu vyzdvihuje, je „akcelerace TCP/IP“, což ale ve skutečnosti není ani tak moc akcelerace, jako spíše offloading. V praxi to znamená, že namísto toho, aby některé úkony ohledně TCP/IP spojení vyřizoval procesor, tak je zařizuje už hardware, případně se softwarem (driverem), který je mu ušitý na míru. Dosáhne se tak v praxi nižšího zatížení procesoru a i o drobet menších prodlev při vyřizování požadavků. Jako vždy, i nyní vše nVidia názorně představuje na obrázcích:
Technologie je to jistě zajímavá, ale je třeba si uvědomit, že pokud používáte firewall, tak TCP/IP akcelerace může způsobit, že některý provoz na síti projde, i když by dle pravidel firewallu neměl. V tomto ohledu je velká škoda, že nVidia při přechodu z nForce4 na nForce 5xx tak trochu na integrovaný firewall zapomněla.
Závěr
Jak tedy vidíte, není toho zrovna nejméně, i když začínám mít pocit, že se u nVidie musí hodně snažit, aby při každém uvedení nové generace čipsetů přišli s něčím, co má smysl více popisovat. Je ale velká škoda, že tak trochu i možná díky tomu zapomínají na starší věci, na které si uživatelé zvykli a používali je. Mimo již zmíněného firewallu připomeňme třeba SoundStorm. I tak ale jistě nové vlastnosti nForce 5xx řadu lidí osloví, především pak asi ty nejnáruživější hráče, kteří například často navštěvují různé LAN párty, nebo uživatele mající zájem si postavit co nejlevnější RAID 5 pole ze šesti SATA disků.
A kdy tedy bude možné si první desky s těmito čipsety pořídit? Na trhu by měly být rozumně dostupné během příštího měsíce a to v cenových relacích od 70 dolarů za nejlevnější nForce 550, až přes 150 dolarů za 590 SLI. A ani na příznivce procesorů značky Intel nVidia nezapomněla, nForce 570 Ultra, 570 SLI a 590 SLI budou dostupné pro obě platformy, ale o tom až jindy.