FSR 2.0: Výrazný kvalitativní posun, opět bez AI, opět bez vazby na značku
Za pár měsíců tomu bude rok, co AMD vydala FSR (Fidelity FX Super Resolution), nástupce CAS, který vylepšoval základní algoritmus a přidával průchod pro rekonstrukci hran. Nejen, že se dá očekávat, že by po roce mohlo přijít nějaké vylepšení - chystá se rovnou druhá generace FSR, která bude poměrně výrazným posunem.
Navzdory prognózám některých webů či YouTube kanálů však tím vylepšením nebude využití AI. AMD u FSR podle některých zdrojů původně AI zvažovala, ale dala přednost širší kompatibilitě - jak co do počtu her, tak co do hardwaru, který bude algoritmus zvládat. Zdá se, že ani s FSR 2.0 nebude chtít o širokou kompatibilitu přijít, byť nějaká daň za vyšší kvalitu asi bude.
AMD zvolila vylepšení o časový rozměr, tedy rekonstrukci detailů s využitím dat z předchozích snímků. Časový rozměr původní FSR využívalo jen nepřímo: AMD doporučovala vývojářům použít kvalitní TAA (Temporal Anti-Aliasing) a až po něm aplikovat FSR. To sice nebylo bezpodmínečně nutné, ale dodržení tohoto doporučení (vývojáři dostali k dispozici velmi kvalitní TAA algoritmus nazvaný Cauldron) vedlo k podstatně lepším kvalitativním výsledků. FSR 2.0 už bude temporální algoritmy využívat přímo a to nejen pro anti-aliasing, ale i pro rekonstrukci detailů.
Jedním z cílů je zachování kompatibility nezávisle na značce grafické karty. Jistý kompromis však nejspíš bude na straně implementace. Implementace pohybových vektorů teoreticky může vyžadovat zásah do enginu hry, takže na jedné straně může být implementace pro vývojáře náročnější než ono „jedno odpoledne“ zmiňované v souvislosti s FSR. Na straně druhé zůstává stále širší kompatibilita oproti AI režimům, které mají vazbu na hardware konkrétního výrobce a modely, které jsou vybavené příslušnými akcelerátory.
AMD oficiálně představí FSR 2.0 (bude-li to i oficiální jméno) 23. března na GDC 2022. K vydání by pak mohlo dojít někdy v průběhu druhého kvartálu (jara).