Pamatuje trilobity: GeForce GT 730 128bit s „DirectX 12“
Podíváte-li se na oficiální stránku řady GeForce GT 730, upoutá vás informační text (v překladu): „GeForce GT 730 přináší 3× rychlejší herní výkon než integrované grafiky, přičemž nabízí skálopevnou spolehlivost a stabilitu s GeForce Experience.“ Nu, žádný text pod čarou, který by vysvětloval, oproti které integrované grafice se dočkáme trojnásobného výkonu, takže budeme mít dobrou vůli a předpokládat, že má jít o soudobou či předešlou generaci (Richland, Kaveri, Iris (Pro), HD 4600…).
Nvidia připravila hned tři referenční modely, v cenících internetových obchodů proto najdeme:
- GeForce GT 730 64bit DDR3
- GeForce GT 730 64bit GDDR5
- GeForce GT 730 128bit DDR3
Pokud byste si zběžně prolétli zprávy zahraničních webů o vydání této řady, najdete, že staví na GPU GK107, tedy Kepler (~GeForce GT 630, rok vydání 2012). Po zkušenostech s minulými generacemi low-endových grafických karet by člověk téměř intuitivně sáhl po 128bit DDR3 variantě, ale to by byla velká chyba.
Oficiální specifikace Nvidie sice neuvádějí, jaká GPU na jednotlivých modelech najdete, ale kombinace výpočetních jednotek, taktů, TDP, sběrnice a dalších parametrů svědčí zcela jednoznačně: 64bit varianty patří do generace Kepler (28nm GPU) a jde o čip GK208 (oproti zmíněnému GK107 ho lze odlišit absencí podpory PCIe 3.0, což je ale výkonnostně kosmetická záležitost; liší se ale i polovičním počtem ROP), který nese 384 stream-procesorů, 32 texturovacích jednotek a 8 ROP napojených k 64bit sběrnici. Jde tedy o přejmenovaný produkt, ale postavený na poměrně novém kousku křemíku, který vyjma GeForce GTX 750 / 750 Ti (Maxwell) nezaostává za zbytkem firemního portfolia ze sedmistovkové generace.
Parametry 128bit modelu jsou ale trochu zapeklitější. 96 stream-procesorů, 700 MHz, 128bit sběrnice, PCIe 2.0, TDP 49 wattů… Pro zjištění totožnosti tohoto produktu to chtělo trochu archeologické praxe - dostali jsme se totiž do roku 2010 ke grafické kartě GeForce GT 430:
Ta staví na 40nm GPU GF108 z řady Fermi, které spatřilo světlo světa v létě 2010. Nesetkalo se ale s valnějším úspěchem, výkonnostně nedokázalo dohnat ani překonat konkurenční Radeon HD 5570, přitom bylo dražší a jeho spotřeba vyšší. Právě nezajímavý poměr cena / výkon jej odsoudil k neúspěchu - což může zároveň vysvětlovat, proč jej má Nvidia ještě po čtyřech letech od zahájení výroby na skladech.
Dobové grafy z recenze GeForce GT 430 ComputerBase v 1280×1024
výkon v Anno 1404 a poměr cena / výkon (resp. výkon / cena; vyšší = lepší)
GeForce GT 430 se prakticky bez změn parametrů prokousala každou ze čtyř následujících generací, až se dostala do řady GeForce 700, které ale nestačí ani technologicky, ani výkonnostně. Přímé výkonnostní srovnání se současnou generací integrovaných grafik se nám najít nepodařilo, ale pokud posčítáme výkonnostní odstupy vůči low-endu jednotlivých generací posledních čtyř let, dojdeme k závěru, že GeForce GT 730 128bit nabídne výkon někde na úrovni Intel HD 4600. S ohledem na TDP 49 wattů je to velmi slabá nabídka, protože současná generace procesorů dokáže při srovnatelném TDP (CPU+GPU) dosáhnout na vyšší grafický výkon: Například 45W Richland A10-6700T minimálně o jednotky procent, 45W Kaveri A8-7600 o ~50 %, 65W Core i7-4770R o ~50 %.
Většina modelů GeForce GT 730 se cenově výrazně neliší, seženete je v rozmezí 1600 až 2000 Kč včetně DPH. 128bit model postavený na čtyři roky starém low-end chipu ale nelze považovat za upgrade integrované grafiky - výkon je velmi slabý, spotřeba s ohledem na výkon neúměrně vysoká a cena špatná. Většina ceníkových modelů navíc nedosahuje referenčních taktů, které jsou stanoveny na 1800 MHz pro paměti. Nejčastěji narazíme na 1400MHz modely, objevit lze ale i 1070MHz a jiné, což se samozřejmě podepíše na výkonu.
Perlička sama pro sebe je pak uváděná podpora DirectX 12. Je otázkou, kolik zákazníků pochopí poznámku v závorce „feature level 11_0“, tedy že grafická karta podporuje DirectX 11, pouze je díky aktualizovaným ovladačům schopná běžet na systému s nainstalovanými DirectX 12 (aniž by podporovala technologické vymoženosti nového API).
Je tedy opět načase dávat při nákupu pozor a vyhnout se 128bit modelu GeForce GT 730. Byl by pro většinu uživatelů integrovaných GPU vydaných v roce 2013 a 2014 spíš downgradem za cenu, za níž lze koupit pomalu komplet procesor s integrovanou grafikou se srovnatelným výkonem a nižší spotřebou.
Pokud byste se chtěli vypravit proti proudu času, doporučil bych dva Davidovy články, které novodobější část putování čipu GF108 sledovaly. Jednak letošní:
…kde padla zmínka i ne GeForce GT 630 DDR3, což není nic jiného než (zatím) předposlední postavený na GF108 a dále článek:
…který pochází z roku 2012, pojednává o stejných produktech jako dnešní novinka a začíná slovy: „Nějak nevím, jak tento článek začít. Mělo by tu být něco jako "Nvidia uvádí nové grafiky", ale ony nové nejsou. Dvě z nich vlastně nejsou ani staré, ony jsou už dokonce fosilní. Tak snad takto: Nvidia se dala na archeologii…“ Nyní - s odstupem dvou let - mluvíme stále o totožných produktech.