GeForce GTX 1650 vydána a otestována, Radeon RX 470 / 570 nedotáhla
Zatímco GeForce GTX 1660 a GeForce GTX 1660 Ti lze řadit k nejzajímavějším produktům generace Turing, a to z důvodu výkonu nad konkurenčními Radeony RX 580 / RX 590, zajímavé ceně a zajímavé multimediální výbavě, do GeForce GTX 1650 se Nvidii tyto přednosti přenést nepodařilo. Přestože rozdíl v počtu tranzistorů mezi jádry TU117 a TU116 činí 40 %, v mnoha ohledech nabízí TU116 alias GeForce GTX 1660 (Ti) výrazně více než 40 % navrch a na chování karty je to znát.
Vezměme to ale postupně. Jádro TU117 je vybaveno 4,7 miliardou tranzistorů, což je o 7 % nad GP106 / GeForce GTX 1060. Díky 12nm procesu ale dosahuje křemík stejné plochy. Počet stream-procesorů a texturovacích jednotek je však nižší, počtem ROP ční starší Pascal nad tímto Turingem o celých 50 % a totéž platí i pro šířku sběrnice. K tomu si Pascal odnáší bonus v podobě mírně vyšší taktovací frekvence.
GeForce GTX 1060 | GeForce GTX 1650 | GeForce GTX 1660 | GeForce GTX 1660 Ti | GeForce RTX 2060 | |
---|---|---|---|---|---|
GPU | GP106 | TU117 4,7 mld. tr. | TU116 6,6 mld. tr. | TU106 | |
Plocha | 200 mm² | 200 mm² | 284 mm² | 445 mm² | |
Proces | 16 nm TSMC | 12 nm | 12 nm TSMC | ||
Zákl. takt | 1506 MHz | 1485 MHz | 1530 MHz | 1500 MHz | 1365 MHz |
Boost | 1708 MHz | 1665 MHz | 1785 MHz | 1770 MHz | 1680 MHz |
SPs | 1280 | 896 | 1408 | 1536 | 1920 |
Tensor | - | - | - | - | 240 |
RT Cores | - | - | - | - | 30 |
TMUs | 80 | 56 | 88 | 96 | 120 |
ROPs | 48 | 32 | 48 | 48 | 48 |
tens. Int4 | - | - | - | - | ? |
tens. FP16 | - | - | - | - | ? |
FP16 | 4,4 | 6,0 | 10,1 | 10,8 | 13,0 |
FP32 | 4,4 | 3,0 | 5,0 | 5,4 | 6,5 |
FP64 | 0,14 | ? | ? | ? | 0,20 |
RT | - | - | - | - | 5 GR/s |
RTX-OPS | - | - | - | - | 37 T |
paměti | 6 GB 192bit GDDR5 | 4 GB | 6 GB | 6 GB 192bit GDDR6 | 6 GB 192bit GDDR6 |
takt | 8 GHz | 8 GHz | 8 GHz | 12 GHz | 14 GHz |
dat. prop. | 192 GB/s | 128 GB/s | 192 GB/s | 288 GB/s | 336 GB/s |
napájení | 6pin | - | 8pin | 8pin | 8pin |
TDP | 120 W | 75 W | 120 W | 120 W | 160 W |
vydání | 19. 7. 2016 | 23. 4. 2019 | 14. 3. 2019 | 22. 2. 2019 | 15. 1. 2019 |
dob. cena | $249-299 | $179 $149 | $229 $219 | $279 | $349 |
Dalo by se předpokládat, že tranzistory navíc oproti Pascalu (při nižším počtu funkčních jednotek) zkrátka padly na tradiční výbavu generace Turing. Z té ovšem nechybí pouze Tensor Cores a RT-Cores, jak by se dalo očekávat ze specifikací dosavadních „GTX“ Turingů, ale jádro překvapivě přišlo i o multimediální enkodér NVENC z generace Turing, jehož místo zastoupila verze převzatá z minulé generace, která je o 15 % pomalejší.
Než přejdeme k hernímu výkonu, je nutné zmínit, že neexistuje GeForce GTX 1650 Founders Edition, takže jsou k dispozici pouze nereferenční karty. To souvisí i s recenzemi - protože karty na recenze nedistribuovala Nvidia, je počet testů vydaných ke konci NDA omezený. Podíváme se na výsledky webu Guru 3D, protože ty obsahují měření Radeonu RX 470, který jsem uváděl v odhadech výkonu v našem únorovém článku:
Odhadovat výkon je v tomto případě obtížnější, protože jde o nový čip a rozdíly v parametrech oproti nejbližším modelům jsou poměrně výrazné. Aritmetický a texturovací výkon klesne oproti GeForce GTX 1660 zhruba 1,45×, fillrate a paměťová propustnost asi 1,5× (možná více, pokud by došlo na 7GHz GDDR5). Herní výkon by se pak mohl pohybovat mezi Radeonem RX 470 a GeForce GTX 1050 Ti. |
Pojďme se podívat, jak moc jsem se seknul. Redakce Guru 3D testovala v 11 hrách, z nichž v 10 zahrnula i zmíněný Radeon RX 470. Na ty se zaměříme. Protože recenze tohoto webu neobsahují souhrnné grafy, dopočítal jsem průměry sám:
- Radeon RX 470 je v průměru všech 10 testů o 16,2 % rychlejší než GeForce GTX 1650
- Radeon RX 470 je v průměru výsledků v 1920×1080 o 15,1 % rychlejší než GeForce
- GeForce dosahuje výkonu přes 60 FPS v 1 z 10 herních testů (1920×1080)
- Radeon dosahuje výkonu přes 60 FPS v 5 z 10 herních testů (1920×1080)
hra | GeForce GTX 1650 | Radeon RX 470 | RX 470 vs. GTX 1650 |
---|---|---|---|
Battlefield V | 49 FPS | 62 FPS | +27 % |
Shadow Of The Tomb Raider | 42 FPS | 48 FPS | +14 % |
Metro: EXODUS | 22 FPS | 33 FPS | +50 % |
Deus Ex Mankind Divided | 47 FPS | 64 FPS | +36 % |
Strange Brigade | 52 FPS | 72 FPS | +38 % |
Far Cry New Dawn | 55 FPS | 66 FPS | +20 % |
Codemasters Formula 1 2018 | 51 FPS | 52 FPS | +2 % |
The Witcher III: Wild Hunt | 50 FPS | 51 FPS | +2 % |
Grand Theft Auto V | 75 FPS | 76 FPS | +1 % |
Middle-Earth Shadow of War | 55 FPS | 49 FPS | -11 % |
I přes tyto výsledky je potřeba mít na paměti, že testovaná GeForce GTX 1650 je OC model (od Zotacu) zatímco Radeon RX 470 je referenční karta. V takovém kontextu je pozoruhodné, jak tři roky starý produkt určený pro 1920×1080 i po několika letech nabízí v polovině soudobých her stále přes 60 FPS v tomto rozlišení, přičemž z té druhé poloviny se s výjimkou jedné vejdou (při naměřených ~50 FPS) do rozsahu většiny FreeSync monitorů, takže budou stále plynule hratelné.
GeForce GTX 1650 tak není konkurentem Radeonu RX 580, jak některé zdroje avizovaly, ale v podstatě ani Radeonu RX 570 či starého Radeonu RX 470. S ohledem na avizovanou cenu asi málokdo čekal, že Nvidia bude proti Polaris bojovat cenou - ona však v tomto segmentu nebojuje ani výkonem. Dalo by se říct, že nabízí nižší TDP. GeForce GTX 1650 má při referenčních taktech TDP 75 wattů, kdežto Radeon RX 470 a GeForce GTX 1060 3GB jsou 120W. Jsou ale zároveň nezanedbatelně rychlejší, takže - pokud by se našel jejich uživatel, kterému 120W připadá nepřekousnutelné - může sáhnout k jejich podvoltování, úpravě taktů, snížení limitu spotřeby a bez pochyby se při výkonu na úrovni GeForce GTX 1650 na dvoucifernou spotřebu dostane také.
Zásadní problém GeForce GTX 1650 tkví v tom, že oproti Pascalu / GeForce GTX 1060 počet tranzistorů jádra stoupl, ovšem výsledný výkon klesl. Jádro je ve výsledku stejně velké, tzn. ve výrobních nákladech zhruba stejně drahé, ovšem výkon karty je nižší. Z herního hlediska tedy není karta oproti Pascalu od Nvidie nebo Polaris od AMD nijak zajímavá. Multimediální výbava pak není úrovni vyšších Turingů, takže kvůli podpoře pro video není důvod volit zrovna GeForce GTX 1650 a jediným racionálním důvodem, pro který může uživateli stát GeForce GTX 1650 za úvahu, je TDP. Uživatelé se starší sestavou, jejíž zdroj nedisponuje přídavným napájením a která je aktuálně osazena GeForce GTX 750 (Ti) může být karta zajímavou volbou - byť je třeba podotknout, že GeForce GTX 750 (Ti) ve své době nabídla i skvělý poměr cena / výkon, který byl po několik měsíců bez odpovědi.
GeForce GTX 1650 najdete na CZC, který aktuálně nabízí 9 modelů, za cenu od 4000 Kč. Pokud byste ovšem chtěli výkon, jaký vidíte v tabulce výše, tzn. OC model, počítejte s cenou od 4500 Kč. Oproti tomu Radeon RX 570 má tentýž prodejce v podobě nové karty od Asusu s nějakým kosmetickým OC z výroby za 3400 Kč.
Existence čipu TU116 sice nemá opodstatnění z desktopového hlediska, ale lze očekávat, že jádro udělá slušnou kariéru v noteboocích, kde je spotřeba na prvním místě. To už je ale jiné téma a v podstatě nijak nezlehčuje to, že v desktopu jde o předraženou grafickou kartu slabého výkonu a evidentně nejslabší produkt generace Turing.