Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Nvidia GPU Boost 3 vyvolává otázky. Co omezuje GeForce GTX 1080?

Krátce po vydání GeForce GTX 1080 se rozběhly diskuse na téma řízení spotřeby této grafické karty. Tzv. GPU Boost 3.0 se totiž chová značně odlišně od předchozí generace a ne vždy to asi bude záměr.

S architekturou Pascal implementovala Nvidia novou verzi technologie GPU Boost (3.0), která komplexnějším způsobem vyhodnocuje aktuální charakteristiky související se spotřebou, taktovací frekvencí, teplotou, zátěží, otáčkami ventilátoru a tomu na základě vyhodnocení přímo či nepřímo zasahuje a ovlivňuje chování a výkon karty.

Základní charakteristiky předkládané uživateli, které popisují chování karty, se nemění. V parametrech GeForce GTX 1080 vyčteme základní takt grafického jádra 1607 MHz, boost 1733 MHz a TDP 180 wattů. Význam těchto údajů se ale u předchozích generací postupem času měnil a nejinak je tomu s nástupem GeForce GTX 1080.

Základní takt

K základnímu taktu se Nvidia se od vydání generace Kepler, která řešení base/boost nastavil jako první, vyjadřuje různě. Při uvedení GeForce GTX 680 na dotaz, zda v herní zátěži může takt klesnout pod základní takt, odpověděl zástupce, že ano a příkladem měla být situace graficky nenáročné aplikace, pro kterou nebude mít snížení taktu GPU vliv na výsledný výkon. U GeForce GTX 780 se situace změnila a Nvidia hovořila o garantovaném základním taktu. Nutno ovšem podotknout, že u těchto generací řešila Nvidia tzv. „power virus“ aplikace obdobou prázdných cyklů, takže i v případě dosažení TDP při základním taktu nemusela dále snižovat taktovací frekvence. V případě GeForce GTX 1080 se ve vztahu k základnímu taktu slovo „garantovaný“ již nevyskytuje. Že má absence této garance reálné opodstatnění ověřily recenze, které vyzkoušely některý ze zátěžových testů. Například v aplikaci Furmark prakticky po spuštění začnou padat frekvence pod základní takt a ustálí se pod 1500 MHz (níže v grafu červeně).

Boost

I význam pojmu boost je nyní trochu odlišný od toho, který se vžil za minulých generací. Zatímco pro GeForce GTX 680, 780 i 980 šlo o hodnotu, která byla ve většině aplikací překonávána (karta obvykle běžela na vyšších taktech než avizovaném boostu), s GeForce GTX 1080 je situace jiná. Po spuštění hry nastaví karta maximální možnou frekvenci, kterou GPU Boost 3.0 vyhodnotí jako bezpečnou (ta je obvykle i o 100 MHz vyšší, než papírový údaj pro boost), ale brzy narazí na limit maximální spotřeby a takty začnou klesat.

Během toho se GPU (a chladič) postupně zahřívá a v okamžiku, kdy se teplota dostane na ~83 °C, jsou takty omezovány ještě razantněji. Zhruba po třech minutách zátěže se frekvence jádra dostává pod úroveň papírového boostu a po 4-5 minutách se začne dotýkat základního taktu. Pokud zátěž pokračuje, tráví karta čím dál víc času u základního taktu a výrazněji nad něj se dostává jen výjimečně.

Podle ComputerBase po 20 minutách běhu dosahovala GeForce GTX 1080 frekvence boostu jen ve 3 z 21 testovaných her, přičemž zbývajících 18 her na 1733 MHz (boost) už po zahřátí nedokázalo dosáhnout a běželo na nižších taktech. V sedmi hrách po zahřátí klesaly frekvence na základní takt (1607 MHz) a ve zbývajících se jako nejčastější údaj objevuje 1645 nebo 1658 MHz. Jde přitom o tituly, ve kterých GeForce GTX 980 Ti ve valné většině držela takty na(d) úrovní boostu.

Na tomto konceptu nás může překvapit hned několik věcí. V první řadě to, že se výrazným způsobem posunul k pojetí, které zvolila AMD na referenčním Radeonu R9 290X a které v době GeForce řady 700 Nvidia sama kritizovala. Překvapivé je i to, že se takto chová grafická karta s TDP 180 wattů osazená chladičem vybaveným vapor chamber, který byl (v designově jiné variaci) používán k chlazení top modelů s TDP 250 wattů a vyšším. Stejně tak zmíněný Radeon R9 290X, na který Nvidia v někdejším grafu narážela, byl produkt s ~300W spotřebou, který byl v tichém režimu (který je v grafu Nvidia zachycen) omezován na TDP 250W výraznými zásahy ze strany řízení spotřeby do taktovacích frekvencí.

Toto řešení nicméně dává smysl, pokud chce výrobce kartu omezit po stránce TDP a/nebo hlučnosti, které by bez těchto limitací byly citelně vyšší. Popsané chování je proto velmi pravděpodobně důsledkem určitého záměru výrobce. GPU Boost 3.0 však vykazuje i prvky, u kterých lze o záměru ze strany Nvidie pochybovat. Těch si všimla redakce webu GamersNexus při pokusu o přetaktování karty. Po ~12 minutách běhu se karta začala chovat atypicky:

Taktovací frekvence oscilovala mezi zhruba 1590 a 140 MHz, což vedlo k cukání až zastavování hry a občasným černým obrazovkám. Po čtvrthodině se karta vzpamatovala a dál běžela na očekávatelných taktech. Po nasazení vodního chlazení a omezení limitů nemuselo docházet k zásahům ze strany řízení spotřeby a situace, kterou při použití referenčního chladiče nedokázal GPU Boost 3.0 uspokojivě vyhodnotit, nenastala.

Surrounding the GeForce GTX 1080's powerful hardware is a redesigned vapor chamber and fan for cool, quiet operation; a polygonal shroud, and a backplate for the dissipation of heat from the rear of the graphics card. This premium design enables excellent overclocking and whisper-quiet operation, a trend we began with previous-generation NVIDIA GeForce GTX GPUs.

--- Nvidia

Chybné chování při pokusu o přetaktování by se dalo ignorovat jakožto situace, která nastala mimo tovární nastavení taktovací frekvence - v případě GeForce GTX 1080 Founders Edition ale Nvidia kartu předkládá jako produkt prémiového designu s prémiových materiálů a prémiové konstrukce, který je navržen pro excelentní přetaktování.

V této souvislosti lze zmínit i demo, které před vydáním recenzí prezentovala Nvidia a ve kterém poukazovala na teplotu 67 °C při přetaktování na 2100 MHz, které se - mimo zmíněné demo Nvidie - nepodařilo udržet v žádné recenzi bez ohledu na kvalitu ventilace testovací skříně.

Diskuse ke článku Nvidia GPU Boost 3 vyvolává otázky. Co omezuje GeForce GTX 1080?

Neděle, 5 Červen 2016 - 06:18 | ROdNEY | AMD pouziva hardwarove ACE jednotky, zatimco...
Neděle, 5 Červen 2016 - 06:09 | ROdNEY | Hitman je hra, ktera proste vyuziva AS, tak jako...
Pondělí, 30 Květen 2016 - 17:57 | Jaroslav Crha | zajisté si určitě někdo všiml, že jsem tady za...
Pondělí, 30 Květen 2016 - 03:19 | tombomino | To stale neznamena, ze to nemuze byt pravda. Ono...
Pondělí, 30 Květen 2016 - 03:07 | JirkaK | a testy 1070 jsou venku... V průměru o 20% menší...
Pondělí, 30 Květen 2016 - 00:59 | JirkaK | Nezajímají mě technologie, jediné co mě zajímá je...
Neděle, 29 Květen 2016 - 23:24 | tombomino | Muzes mi vysvetlit, co je pro Tebe "zajimava...
Neděle, 29 Květen 2016 - 23:18 | 7R7 | Dal by som ti za pravdu keby to tak bolo len pri...
Neděle, 29 Květen 2016 - 14:07 | Robin Seina | To že většina lidí kupuje Nvidii, není jen o...
Neděle, 29 Květen 2016 - 12:39 | JirkaK | to dokazuje fakt že AS jsou poměrně nezajímavá...

Zobrazit diskusi